Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status for autopilot i 2020?

Startet av Thalgar, onsdag 18. mars 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

jpg

Enig i at Tesla burde fikse dette, men nå er det vel Vegvesenet som sitter på skilt-databasen her i Norge.
Slik jeg har forstått det, sier denne ingenting om retning skiltet gjelder. Tesla er da, som alle andre bilprodusenter overlatt til 3-part firmaer som selger kartdata, som dessverre sjelden er særlig oppdatert. Noen biler har skilt-gjenkjenning, men heller ikke dette fungerer perfekt...

På den andre siden, syns jeg Tesla er på overtid, når det gjelder å klare å skille mellom hvilken vei en faktisk kjører på, og hvilken vei en bare krysser. Tror dette hadde utgjort en real forskjell.

Fantom oppbremsing er et problem, helt enig, men syns det blir for dumt å generalisere og påstå alt er sort/hvitt.
Går kanskje an å i større grad belyse åpenbar årsak, og skille mellom hvilke problemer Tesla kan/bør fikse, og hvilke som skyldes eksterne faktorer.

Ofte finnes det en naturlig forklaring på problemene, enten det skyldes manglende kalibrering, biler som ikke holder siden sin, kartdata, autopilot-bug, etc - men i alt for mange tilfeller ender alt i en stor smørje hvor ingen bryr seg om årsak, eller spesifikk hva autopiloten håndterer bra/dårlig.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Motorwatt

SitatGår kanskje an å i større grad belyse åpenbar årsak, og skille mellom hvilke problemer Tesla kan/bør fikse, og hvilke som skyldes eksterne faktorer.

Tesla må ordne opp i dette før de kan få noe troverdighet med utvikling av FSD (og Robotaxi som kommer i slutten av 2020 i flg. EM....). 

Har ikke hørt at Vegvesenets API ikke kan brukes, så her tror jeg det er mere viljen enn evnen det står på. Viljen til å lage egne databaser for hvert enkelt land.  Er fartsskilt i det hele tatt retningsbasert?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

jpg

#62
Ehh, ja?  :o
- 80 sone blir til 50, eller var det omvendt? - deg eller møtende trafiikk
- Bro/tunnel gjelder skiltet veien over eller under?
- Høyre, venstre eller midterste felt? - når veien splittes i 3 retninger
- Avkjøringsfelt eller motorvei? - enkelte land har vel krabbefelt også, med lavere grense, usikker på om vi har dette i Norge.

Om du tror på robot taxi i år, sier det kanskje noe om deg  :police:
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Motorwatt

Sitat fra: jpg på søndag 26. april 2020, klokken 18:54
Om du tror på robot taxi i år, sier det kanskje noe om deg  :police:
Tror svært sjelden på noe av det som kommer derfra, så det var ironisk ment. Har sluppet opp for salt til klypa....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA