Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status for autopilot i 2020?

Startet av Thalgar, onsdag 18. mars 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. mars 2020, klokken 21:55
SitatDesverre bak betalingsmur, men budskapet er tydelig!
Status er fortsatt livsfarlig.

Det var vel bare spørsmål om når det ville skje... Håper Tesla tar regningen.

Jo mer "farer" er selvkjørende system ser, jo mer nervøst blir det. Sånn sett vil Teslaer i noen år til være tilbøyelige til fantombremsinger.

Selv har jeg nesten ingen fantombremsinger, noen slippe-opp-wattpedal-bremsinger, men ikke mer dramatisk enn det. Men jeg tør aldri bruke AP om det ligger en i rumpa mi.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Lynet

Teslaen møtte en lastebil og bråbremset står det i artikkelen.
Opplevd dette mange ganger selv på min X.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

kodax

#17
Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. mars 2020, klokken 21:55
SitatDesverre bak betalingsmur, men budskapet er tydelig!
Status er fortsatt livsfarlig.

Håper Tesla tar regningen.
Ettersom autopilot bare er godkjent for bruk på motorvei er det vel 100% sikkert at de ikke gjør det.
Selv om det står E6, så er en motorvei iflg. Wikipedia "atskilte kjøreretninger og minst to kjørefelt i hver retning."
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Da burde vel være mulig for Tesla å programmere slik at bruk av TACC på to-felts veier ikke var mulig?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Mulig jeg misforsto. Artikkelen sier "autopilot", men det er for det første ikke rart hvis en journalist kaller det autopilt. Videre er det vel uansett ikke autopiloten, men ACC som styrer farten/bremsingen.
For ACC står det bla. "Aktiv Cruise Control er hovedsakelig ment for kjøring på tørre, strake veier, f.eks. motorveier.", så det burde jo være innafor.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Lynet

Hvis man ikke skal bruke TACC på tofelts vei er Tesla ubrukelig for meg.
Har bedt i alle mulige kanaler om at Tesla gi oss tre valg: CC, ACC og TACC.
Det hadde løst de fleste problemer.
Burde heller ikke vært så vanskelig å gjøre?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

ELoldtimer

Merkelig egentlig at Tesla ikke griper sjangsen når kundene vil ha en "dum" CC.
Service er en ting, der kunden har ofte rett.
Men Tesla ville jo laget en løsning der alt ansvaret legges over på sjåføren, og dermed aldri vil komme i en juridisk tvist, om TACC har skylden.
På den annen side er det kanskje ikke så god reklame om mange Teslaeiere plutselig bruker "gamle-løsninger" med et smil rundt munnen?

Eller er det så enkelt at Tesla har satt inn hardware og vil at alle skal trene opp systemet, slik at til slutt virker alt 100%. Kanskje litt prestige inne i bildet også, siden man brøt sammarbeidet med mobile-eye.
Kanskje litt vanskeligere og pushe FSD når man "innrømmer" at CC kan være en god løsning?

Personlig er jeg fornøyd med AP. Når fartsskiltene stemmer med speedometeret og ingen bremsing pga buss etc, da blir det bedre.

kodax

#22
Sitat fra: Lynet på fredag 27. mars 2020, klokken 21:53
Desverre bak betalingsmur, men budskapet er tydelig!
Status er fortsatt livsfarlig.
Jeg vet av egen erfaring at Tesla noen ganger bremser uventet ned, men usikker på om den har bremset så hardt at noen bak skulle kunne hevde at det var min/bilens skyld hvis jeg ble kjørt på bakfra. Hvordan VET journalistene at det er autopiloten sin skyld? Sier sjåføren det? Kan det hende at det var så nær på kollisjon at det faktisk var lurt at bilens nødbrems slo inn? Kan det hende at bilen bare bremset noe, men bilen bak lå altfor nærme? Kan det hende at sjåføren bommet på pedalene?
Det er i hvert fall for tidlig å konkludere, og dermed framstår artikkelen som clickbait. 
Her fant jeg artikkelen uten betalingsmur:
https://www.innherred.no/nyheter/2020/03/27/Tesla-på-autopilot-bråbremset.-Det-resulterte-i-kjedekollisjon-på-E6-i-Verdal.-21470184.ece
At bilen «tverrstoppet» høres veldig rart ut. Jeg oppfatter det som at den stoppet helt, har noen opplevd det?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Vil ikke på noen måte frikjenne Tesla. Dette problemet har eksistert i snart 4 år, og det blir ikke gjort noe med det. Muligens kan det oppleves små forskjeller avhengig av firmware-versjon (tror jeg har opplevd det selv). Jeg har vært i en situasjon hvor bilen i løpet av 3-4 sekunder endret hastighet fra 110 til ca. 70 km/t på en 4-felts motorvei, og da var det like før det gikk galt. Uansett hvor årvåken man er, forventer man ikke at forankjørende bil skal oppføre seg slik på en lang rett strekning uten noe særlig trafikk. Stedet det skjedde på er også rapportert av andre Tesla-eiere. Det er skrevet sikkert tusenvis av innlegg om phantom-breaking på forskjellige Tesla-fora, så dette vet Tesla om. Men de velger å ikke kommentere det, og skyver problemet under teppet hvor det har selskap med mangel på lesing av fartsskilt...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

At det ikke blir gjort noe med, tror jeg ikke noe på. Men å luke ut false positives er nok en uhyggelig vanskelig affære. Jeg lurer på hvordan det blir når bilene får rødt-lys-panikk om noen mnd...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

geear

Jo, men filosofien går feil vei. Den burde tatt feil andre veien frem til de har god nok sw (som jeg tror omtrent aldri skjer med bare kameraer, må iallfall ha sykt høy prosesseringskapasitet). Enn så lenge er fører ansvarlig uansett, og da er det mye mer forutsigbart at man kanskje må gripe inn når man møter en trailer over gulstripa, enn at bilen plutselig bråbremser selv om møtende trailer er på riktig side av stripa si. Eller at bilen ser spøkelser inni en tunnel. Nå sitter jeg klar med foten på gasspedalen når jeg ser det kommer "farer" som jeg vet AP vil slite med, for å overstyre nødbremsingen med gassen. Uheldig.

Motorwatt

Sitat fra: ELoldtimer på lørdag 28. mars 2020, klokken 10:54
Merkelig egentlig at Tesla ikke griper sjangsen når kundene vil ha en "dum" CC.
Service er en ting, der kunden har ofte rett.
Men Tesla ville jo laget en løsning der alt ansvaret legges over på sjåføren, og dermed aldri vil komme i en juridisk tvist, om TACC har skylden.
På den annen side er det kanskje ikke så god reklame om mange Teslaeiere plutselig bruker "gamle-løsninger" med et smil rundt munnen?
Eller en vanlig ACC som ikke har annen oppgave enn å følge hastigheten til bilen foran. Det er den forbannende T´en (TACC=Traffic Aware Cruise Control) som krøller det hele til.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Hvis problemet med fantom-bremsing (og fartsskilt) krever FSD-computer vil det faktisk si at det sitter noen hundretusener Tesla-eiere rundt omkring som aldri får løst problemene uten å investere titusener. Om noen måneder kan det vise seg at all oppdatering av 2.5 blir låst, og all fokus flyttes til ny hardware. Når det har tatt nesten 4 år uten en løsning, så betviler jeg at det blir fortsatt brukt mye ressurser på gamle problemer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Teslalita

Det er synd med disse fantombremsingene men Tesla vi aldri "få skylden" juridisk siden det alltid er bilene bak som plikter å kunne bremse ned. Derfor finnes 3 sekunders regelen. Overholdes den smeller det ikke.
Min 2019 S (HW3) er også noe ustabil. Men den bremser aldri så hardt som jeg selv ville gjøre om det oppstod en kritisk situasjon. Det mest vanlige er ved møting av lastebiler/busser og om det er metallrekkverk langs veien.
Jeg har ikke pakken med selvkjørende egenskaper.
Det mest irriterende for egen del er ved kjøring på cruise gir den blaffen i fartsgrensene som vises på displayet. Aktiveres den i 90 holden den 90 i alle andre soner. Aldri skjønt logikken når bilen registrerer andre fartsgrenser men lar være å justere.

sjokomelk

Sitat fra: Teslalita på søndag 29. mars 2020, klokken 21:41
Det mest irriterende for egen del er ved kjøring på cruise gir den blaffen i fartsgrensene som vises på displayet. Aktiveres den i 90 holden den 90 i alle andre soner. Aldri skjønt logikken når bilen registrerer andre fartsgrenser men lar være å justere.
Den justerer seg aldri så lenge du er i kun TACC/cruise control. Men hvis du er i AutoSteer, så justerer den seg etter fartsgrensedatabasen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA