Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Status for autopilot i 2020?

Startet av Thalgar, onsdag 18. mars 2020, klokken 10:05

« forrige - neste »

Thalgar

Eg er ein av dei som kjøpte TM3 utan autopilot våren 2019, og dermed berre har "dum" cruisekontroll. Med all klaginga over fantombremsing og "ping-pong" i diverse trådar har eg i grunnen følt meg heldig som ikkje er prisgitt automatikken til Tesla.

Men tek eg feil? Er autopilot per i dag påliteleg, nyttig og verdt pengane? Eller skulle folk ønska seg å som meg ha "vanleg" cruisekontroll i staden?
Model Y LR Quicksilver, 2023

Motorwatt

Det har kanskje ikke bare med dagens effektivitet og mangler med Autopilot å gjøre. Man bør nok i tillegg ha en godt utviklet interesse for å følge med det som kommer med (u)jevne oppdateringer. Mange Tesla-eiere er utpregete "gadget-freakere", og vil gjerne ha det siste til enhver tid. Fullt forståelig når man kjører en computer på hjul. Men AP har fremdeles sine mangler...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Thalgar på onsdag 18. mars 2020, klokken 10:05
Eg er ein av dei som kjøpte TM3 utan autopilot våren 2019, og dermed berre har "dum" cruisekontroll. Med all klaginga over fantombremsing og "ping-pong" i diverse trådar har eg i grunnen følt meg heldig som ikkje er prisgitt automatikken til Tesla.

Men tek eg feil? Er autopilot per i dag påliteleg, nyttig og verdt pengane? Eller skulle folk ønska seg å som meg ha "vanleg" cruisekontroll i staden?
Vil du finne argumentasjon mot det, så er det ingen problem å cherrypicke blant informasjonen du finner på nett, og bli enig med seg selv om at en har tatt et lurt valg. Klager jeg på AP, så er det som regel bagateller i forhold til hvis jeg skulle begynne å plukke på filholderen i e-Niroen for eksempel. Og så handler klagingen nok også en del om forventningene som har blitt sådd av markedsføringen til Tesla. Det betyr ikke at produktet er dårlig, og per i dag så vil jeg påstå at AP leverer det som var beskrevet i 2017. Har hatt AP2.5 i snart 2,5 år, og ville ikke vært foruten. Har ikke prøvd noen filholdere som kjører i nærheten av like menneskelig som Teslaen.

FSD derimot, der er de et stykke unna enda...  :P

AndreasRingdal

Digger autopilot og bruker den så og si hele tiden..  To rundkjøringer med 300 m avstand her og klikker på autopilot mellom de bare fordi jeg kan.

Fantombremsing er til tider plagsom men stadig sjeldnere. Ping pong har jeg kun opplevd i høyre felt på motorvei og det er det ingen av her på Haugalandet.

Har tesla fortsatt mulighet til å teste autopilot i egen bil for de som ikke har kjøpt det? Hvis ikke ville jeg spurt på nærmeste servicescenter om muligheter for å teste bil med autopilot for å se om det passer for deg.

Kona har leddgikt og autopilot er eneste grunn til at hun kan kjøre bil uten å ha smerter i leddene etterpå. Det alene gjør utvidet autopilot + full selvkjøring verdt hver krone for vår del.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

Handyman

Selv om EAP/FSD har sine utfordringer, så er det likevel for meg noe av det beste med hele bilen :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Thalgar

Takk for interessante tilbakemeldingar! Er konsensus med andre ord at AP nå er ganske gode greier, og at smårusket som er igjen er godt handterbart?
Model Y LR Quicksilver, 2023

OhmPaPa

Vil si det så sterkt at jeg aldri kjöper ny bil uten autopilot.

Og av de jeg har forsökt er det kun Tesla sin jeg liker.

Den er ikke perfekt - men du som jeg savner den i andre biler!

o.b.lix

AP er et must på Tesla etter min mening, men FSD er ikke verdt mer enn en pakke tyggegummi.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Lapskaus

Bruker AP hver dag. Blir av og til overrasket over hvor bra den virker. F.eks når det kommer biler som skal inn på motorvei og den avpasser farten uten rykk og napp. Andre ganger er den helt elendig. Kobler ut hele tiden og fantombremser.

Det mest plagsomme er egentlig at bilen tar feil av fartsgrensa veldig veldig ofte. Må sitte og justere.

hugin

Sitat fra: Lapskaus på torsdag 19. mars 2020, klokken 16:08
Bruker AP hver dag. Blir av og til overrasket over hvor bra den virker. F.eks når det kommer biler som skal inn på motorvei og den avpasser farten uten rykk og napp. Andre ganger er den helt elendig. Kobler ut hele tiden og fantombremser.

Det mest plagsomme er egentlig at bilen tar feil av fartsgrensa veldig veldig ofte. Må sitte og justere.

Ja AP er mye høfligere enn meg når det gjelder å slippe inn trafikk på motorveien😂 Men det med fartsgrensa er et problem. Håper virkelig den patentstriden med Mobileye på automatisk skiltlesing blir løst, antar det er roten til mange av problemene med AP.
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

kodax

Sitat fra: Thalgar på onsdag 18. mars 2020, klokken 10:05
Eg er ein av dei som kjøpte TM3 utan autopilot våren 2019, og dermed berre har "dum" cruisekontroll. Med all klaginga over fantombremsing og "ping-pong" i diverse trådar har eg i grunnen følt meg heldig som ikkje er prisgitt automatikken til Tesla.

Men tek eg feil? Er autopilot per i dag påliteleg, nyttig og verdt pengane? Eller skulle folk ønska seg å som meg ha "vanleg" cruisekontroll i staden?
Jeg trodde først det var snakk om FSD, men man kunne altså kjøpe TM3 i 2019 uten autopilot? (Det går jo ikke nå.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Thalgar

Japp, i februar-mars 2019 kunne ein kjøpa M3 utan autopilot.
Model Y LR Quicksilver, 2023

Lynet

Desverre bak betalingsmur, men budskapet er tydelig!
Status er fortsatt livsfarlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

geear

Har bare vært spørsmål om tid det der. Tipper egentlig det har skjedd før og. Men problemet har vel vært borte lenge nå for veldig mange (vår X har egentlig aldri hatt det), men den har begynt å bremse på 2020.4.1 og 2020.8.2. Hadde vært interessant å vite hva den bilen hadde..

Motorwatt

#14
SitatDesverre bak betalingsmur, men budskapet er tydelig!
Status er fortsatt livsfarlig.

Håper Tesla tar regningen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA