Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvorfor skal ikke Teslaen vaskes med varmt vann?

Startet av kodax, tirsdag 17. mars 2020, klokken 13:57

« forrige - neste »

kodax

I manualene til de alle(?) Teslaene står det at bilen ikke skal vaskes med varmt vann. Hvorfor ikke?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Hold deg under 50C så går det nok bra. :) Har gått bra hos meg i 2 år.
Er vannet for varmt får du jo ikke hånda nedi bøtta heller.

Og for varmt vann i høytrykkspyleren (dieseldrevet f.eks) bør selvsagt unngås, uansett bil og gjenstand egentlig. Med mindre du skal renske overflaten da. Og selvsagt aldri bruk turbodysen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kodax

Hva er det som liksom ikke skal tåle varmt vann?  Er det kanskje en generell regel for å ha ryggen fri hvis noen finner på å  hive en bøtte med kokende vann på en bil som står ute i minusgrader?
Jeg ser nå at det t.o.m. står "Ikke bruk varmt vann eller rengjøringsmidler."
Altså, man bruker da såpe når man vasker bilen..?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

sjokomelk

Husk hvilket land bilen kommer fra, og hva slags kultur de har der for å saksøke hverandre for den minste filleting :P
Det er skrevet i manualen slik at Tesla skal ha ryggen fri tilfelle en eller annen suppegjøk prøver å lage en sak ut av bilen hans ikke tålte kokende vann. Sånn som kodax beskriver i posten over.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Spør du om bruk av varmtvannsvasker (typisk dieseldrevet høytrykksvasker) eller om varmt vann i bøtta?

I manualen står det at du skal bruke kaldt eller lunkent vann når du gjør håndvasken. I mine øyne er det ~40 graders vann. Vil påstå at det er helt normalt, og slik jeg har vasket biler de siste 20 årene.

Vil tro varmtvann (altså du setter kranen på varmt og får da typisk 68 grader eller varmere vann) kan ta voksen. Kanskje det også kan skade ruter og annet hvis bilen er iskald på innsiden og du sjokkspyler med varmt vann på utsiden?

Øyvind.h

Varmt vann kan sikkert gi skader pga temperaturforskjell.
I tillegg blir det mer damp, og vanndråpene i varmt vann presser seg bedre inn steder det ikke skal være vann.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

I teorien kan man vel få krakeleringer i lakken om man kjører på med veldig varmt vann på kald bil. Usikker på hvor  stort problem det er i praksis, men med riktig kjemi er det uansett helt unødig å bruke noe varmere enn passe lunkent :)

Klykken

I min spede ungdom i militæret benyttet vi dieselspyler på stabsbilene. Første gang jeg skulle til pers satte jeg spyleren på 70C og lot det stå til. Men lakken forsvant ikke likavæl. Fikk bare litt pes av befalet.

Men anbefaler ikke å peise på med for varmt vann i spyleren. Det holder lenge med en lunk som de fleste sier her.

Sjekk ellers ut https://www.detailersclub.no/ for gode tips og råd til skånsom vask av doningen, samt produkttips og mer til. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Handyman

Skikkelig varmt vann på kald bil skaper spenning mellom lakk og underlaget.
Det kan føre til at lakken slipper underlaget. Dette er spesielt sårbart på plastdeler som eksempelvis støtfangere.
Det er ikke uvanlig å se biler hvor lakken slipper hvis de ofte har bruker varmt vann.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hodetelefoner

Teslaen er mye mindre om vinteren enn sommeren ;)
1cm ca. Ganske mye :)

kodax

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 18. mars 2020, klokken 10:15
Teslaen er mye mindre om vinteren enn sommeren ;)
1cm ca. Ganske mye :)
Du snakker om termisk ekspansjon? Koffisienten er vel 2,4 ganger høyere for aluminium enn stål, så hvis det er en issue, så er det først og fremst et problem for oss med TMS/TMX.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA