Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning, kraftig tilbakeslag for utrulling av elbiler i Norge? Eller motsatt?

Startet av Electric cars in Norway, tirsdag 17. mars 2020, klokken 06:50

« forrige - neste »

Burger

Jeg har lest om mye bedre luft i storbyer i Kina pga mindre forurensning. Hvordan oppleves det for de som bor i en av de litt større byene i Norge nå? Bomselskapene sier nedgang på 1/3 av trafikk, kanskje det ikke er nok?

Dersom man opplevde mye bedre luftkvalitet, så kan det hende at det er en tankevekker for de som bor i byene og de er mer åpne for å forby fossil.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

#17
Herlig skrevet :+1: :+1: i TU.no

https://www.tu.no/artikler/na-gar-folkemodellene-pa-strom-elbil-er-i-ferd-med-a-bli-normalen-i-bil-norge/486533

Kopi:

Ole Petter Pedersen
Redaktør

ELBIL 3. MARS 2020 - 17:00

Folkemodellene går på strøm. De heter Audi Etron, Nissan Leaf, Renault Zoe, Huyndai Kona – og selvsagt Tesla Model 3. Ta med VW Golf som både selges som elbil og i gammeldags fossil utgave, og vi har lista over de fem mest solgte bilmodellene i februar, samt fjorårets storselger. De vanlige fossilmodellene er ikke i nærheten av samme salgsnvå.

Etter et svakt fjerde kvartal i fjor, da salgstallene for elbiler falt dramatisk, har 2020 startet som en ren drøm for elbiltilhengerne. At andelen er på 50 prosent i februar, i en måned der Tesla er en helt marginal leverandør av nye biler, er noe helt nytt.

Electric cars in Norway

Fra TU.no

https://www.tu.no/artikler/en-kommune-har-ikke-en-eneste-privateid-elbil-her-er-tilstanden-pa-ditt-hjemsted/489530

Kopi:

For første gang i historien er elbilandelen over 50 prosent i første kvartal, blant nysolgte biler. Alt tyder på at elbilenes andel i den norske bilbestanden kommer til å øke også i 2020.

Men visste du at det ved nyttår var én kommune hvor det ikke var registrert en eneste privateid elbil?

Stedet er Gamvik i Finnmark. Her bor det i overkant av 1.100 mennesker, som hadde 494 privatbiler ved nyttår. Ingen av dem var rent elektriske. 15 er riktignok registrert som «annet drivstoff», som ifølge SSB i hovedsak betyr en form for hybrid.

Electric cars in Norway

#19
Ble betalt for å lade bilen.  :+1: I disse Koronatider skjer det mye rart.

Herlig nyhet fra England og jeg håper dette også skjer i her i Norge. Da tenker jeg alle hadde kjøpt seg elbil :+1:  hvis dette hadde vedvart over lang tid.

Nyhet her https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8365581/Electric-car-owners-PAID-charge-prices-turned-negative.html?ito=amp_twitter_share-top

Kopi under:

Electric car owners were PAID to charge over the bank holiday weekend, as electricity prices turned negative due to weather and lockdown

- Lockdown and people getting outdoors meant electricity demand plummeted

- Meanwhile, plenty of sun and wind boosted renewable energy production

- Reduced use of home heating and more barbecues also lowered electricity use

- Wholesale prices plunged into the negative for up to 12 hours  on Saturday

- This allowed some Octopus Energy customers to earn up to £5 from car charging during the negative price period

By ROB HULL FOR THISISMONEY.CO.UK

PUBLISHED: 16:18 BST, 28 May 2020 | UPDATED: 16:54 BST, 28 May 2020

A slump in demand for power over the bank holiday weekend saw some electric car owners make money when charging their vehicles, it has been revealed.

That came as wholesale electricity prices turned negative because of lower demand and sunny and windy weather increasing renewable energy production.

For some customers of Octopus Energy, this meant their electric vehicles earned money by charging for long periods during the day and night, with some making almost £5.

Octupus Energy said customers using its 'Agile' green tariff and an Ohme cable or home charger, benefited from the reduced demand on the grid, as they were paid to use excess electricity.

The smart Ohme system lets electric vehicle owners charge only when demand prices are lowest - or negative in this case.

One driver, for instance, was paid £4.51 to charge up his Tesla Model 3 with enough electricity to drive over 650 miles - the fuel bill would have cost more than £100 in an equivalent petrol car, a BMW 3 series.

That is, in theory, enough energy to drive - coincidentally - from London to County Durham and back.

Lars C. Krogenæs

Hva skjer med kara i Norsk Sluttstrøm AS da?

Blir dette slutten for dem, hvis vi alle har en Tesla 3 uti vår hage? 

https://youtu.be/sAV2Ft2w928
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 29. mai 2020, klokken 08:10
Ble betalt for å lade bilen.  :+1: I disse Koronatider skjer det mye rart.

Herlig nyhet fra England og jeg håper dette også skjer i her i Norge. Da tenker jeg alle hadde kjøpt seg elbil :+1:  hvis dette hadde vedvart over lang tid.

Har strømsbonnement fra Agva med -13øre første 6mnd. Det gir negativ strømpris i øyeblikket, men nettleien drar prisen opp likevel, så da må men spare på strømmen likevel.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Electric cars in Norway

#22
Dagens historiske vedtatte EU pakke etter 90 timers forhandlinger (bare skjedd en gang før at de har sittet lenge) vil booste elbilutviklingen også i Norge. Det er jeg helt sikker på! Og for alle EU land.


Les saken her:  https://www.bloombergquint.com/global-economics/eu-leaders-reach-deal-on-750-billion-euro-virus-recovery-fund

Kopi:

EU Clinches Massive Stimulus Deal to Bind a Continent Together

Viktoria Dendrinou Nikos Chrysoloras Morten Buttler

Jul 21 2020, 9:04 AM IST
Jul 21 2020, 1:43 PM IST

   
(Bloomberg) -- European Union leaders agreed on an unprecedented stimulus package worth 750 billion euros ($860 billion) to pull their economies out of the worst recession in memory and tighten the financial bonds holding their 27 nations together

Electric cars in Norway

Gårsdagens gode TU innlegg om status ift elbiler og nybilsalg :+1:

https://www.tu.no/artikler/elbilsalget-kan-vaere-pa-vei-opp-igjen-mens-dieselsalget-har-et-historisk-fall/496308

Kopi av de første avsnittene:

BILSALG OG DRIVSTOFFSALG
Elbilsalget kan være på vei opp igjen – mens dieselsalget har et historisk fall
Mercedes-Benz EQC 400 er så langt den mest solgte elbilen i juli – en måned som foreløpig ligger an til å være et lyspunkt i antall registrerte elbiler etter at koronakrisen traff Norge i første del av mars.
Mercedes-Benz EQC 400 er så langt den mest solgte elbilen i juli – en måned som foreløpig ligger an til å være et lyspunkt i antall registrerte elbiler etter at koronakrisen traff Norge i første del av mars. (Foto: Daimler AG – Global Communication)
Juli kan bli en comebackmåned for elbilene etter koronakrisen.

bylinebilde av journalisten
BAK NYHETENE FØLG
Ole Petter Pedersen
Redaktør
BAK NYHETENE 21. JULI 2020 - 16:07
Vi nærmer oss slutten av juli, og mange håper vi skal se tegn på økonomisk bedring etter månedene med koronakrise. Kan hende er vi i ferd med å se nettopp et slikt tegn i registreringsstatistikken for elbiler?

Så langt i juli er det registrert rundt 2800 nye elbiler, ifølge nettstedet elbilstatistikk.no. Nettsiden er ikke en helt nøyaktig oversikt over registreringen av nye biler, men gir likevel en god og løpende pekepinn på utviklingen av det vi veldig forenklet kan kalle bilsalget – selv om en avtale om kjøp av bil ofte inngås mange måneder før bilen faktisk utleveres og registreres.

Om resten av måneden blir som de første ukene, vil det tilsi at det blir registrert drøyt 4000 nye elbiler i Norge i juli alene. Det vil i så fall være nesten på 2019-nivå og langt bedre enn 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA