Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Emissions Analytics Press Release: Pollution From Tyre Wear Worse Than Exhaust

Startet av Hansi, tirsdag 17. mars 2020, klokken 05:09

« forrige - neste »

Hansi

Høres ut som noe som bør tas raskt tak i hvis det er i nærheten av så ille som det blir forespeilet?

"Press Release: Pollution From Tyre Wear 1,000 Times Worse Than Exhaust Emissions"
https://www.emissionsanalytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

SitatRichard Lofthouse, Senior Researcher at Emissions Analytics said: "It's time to consider not just what comes out of a car's exhaust pipe but particle pollution from tyre and brake wear. Our initial tests reveal that there can be a shocking amount of particle pollution from tyres – 1,000 times worse than emissions from a car's exhaust.

"What is even more frightening is that while exhaust emissions have been tightly regulated for many years, tyre wear is totally unregulated – and with the increasing growth in sales of heavier SUVs and battery-powered electric cars, non-exhaust emissions (NEE) are a very serious problem."

SitatNick Molden, CEO of Emissions Analytics said: "The challenge to the industry and regulators is an almost complete black hole of consumer information, undone by frankly out of date regulations still preoccupied with exhaust emissions. In the short term, fitting higher quality tyres is one way to reduce these NEEs and to always have tyres inflated to the correct level.

"Ultimately, though, the car industry may have to find ways to reduce vehicle weight too. What is without doubt on the horizon is much-needed regulation to combat this problem. Whether that leads to specific types of low emission, harder wearing tyres is not for us to say – but change has to come."
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Electrix

SitatTo understand the scale of the problem, Emissions Analytics – the leading independent global testing and data specialist for the scientific measurement of realworld emissions – performed some initial tyre wear testing. Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.
5,8 gram dekkslitasje pr km, det vil si 5,8kg gummi pr 1000 km. Lurer på hvordan de har kjørt. Mine dekk varer 40-50k km, som vil si at de mister over 200 kg gummi i sin levetid. Må være noen utrolig tunge dekk de bruker
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Desti

Sitat fra: Electrix på tirsdag 17. mars 2020, klokken 14:04
SitatTo understand the scale of the problem, Emissions Analytics – the leading independent global testing and data specialist for the scientific measurement of realworld emissions – performed some initial tyre wear testing. Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.
5,8 gram dekkslitasje pr km, det vil si 5,8kg gummi pr 1000 km. Lurer på hvordan de har kjørt. Mine dekk varer 40-50k km, som vil si at de mister over 200 kg gummi i sin levetid. Må være noen utrolig tunge dekk de bruker


Emissions include particles, that are picked up from the street and thrown up into the air.

eivhelle

Sitat fra: Desti på onsdag 18. mars 2020, klokken 03:30
Sitat fra: Electrix på tirsdag 17. mars 2020, klokken 14:04
SitatTo understand the scale of the problem, Emissions Analytics – the leading independent global testing and data specialist for the scientific measurement of realworld emissions – performed some initial tyre wear testing. Using a popular family hatchback running on brand new, correctly inflated tyres, we found that the car emitted 5.8 grams per kilometer of particles.
5,8 gram dekkslitasje pr km, det vil si 5,8kg gummi pr 1000 km. Lurer på hvordan de har kjørt. Mine dekk varer 40-50k km, som vil si at de mister over 200 kg gummi i sin levetid. Må være noen utrolig tunge dekk de bruker


Emissions include particles, that are picked up from the street and thrown up into the air.
I så fall er mengden svevestøv avhengig av hvor mye dritt det er på veien og ikke slitasje på dekkene.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

TKL

Dette ser ut til å være en "krisemaksimeringsnyhet". Se kilden til nyhetsmeldingen:
https://www.emissionsanalytics.com/news/2020/1/28/tyres-not-tailpipe

Her skrives det at resultatet er hentet fra en testtur med en VW Golf som er kjørt ekstremt hardt på en testbane over en strekning på 200 miles (320) km. Dette er ikke i nærheten av å være normal kjøring som bør legges til grunn når effekten av dekkslitasje skal vurderes som del av det totale forurensningsbildet.

I trafikksikkerhetshåndboken, https://tsh.toi.no/doc673.htm , finner man at gjennomsnittslitasje for bildekk i Norge er 7 mm over en periode på 30.000 til 60.000 km. Jeg tok utgangspunkt i den korteste kjørelengden, 30.000, og prøvde å kalkulere hva vekten av gummien som slites bort er. I beregningen min brukte jeg dekkdimensjon 205/50 R17 som er et ganske typisk dekk. Jeg antok at kontaktflaten som slites bort er ca 80% av bruttoarealet av dekkets ytre bane. Det var vanskelig å finne noen gode tall for egenvekten av bildekkgummi. Jeg brukte 1,5 g/cm3 som er det beste jeg kunne finne i mine tekniske håndbøker. Da fant jeg at vekten av 1 mm slitasje på ett slikt dekk er ca 480g. i løpet av en livslengde på 30.000 km legger dette dekket igjen 7x480=3336g. Pr kilometer blir det 3360/30000=0,112 g/km. Med fire dekk som slites likt gir det 0,448 g/km.

Dette er ikke en ubetydelig mengde. Men det er bare 1/12-del av den verdien som er oppgitt i artikkelen fra Emissions Analytics. Den artikkelen er i mine øyne lite vitenskapelig. Den er mer en litt tendensiøs ytring i debatten om forurensning og tunge el-biler.

Og så må man huske på at dekkslitasjen ikke gir noen økning i CO2 utslippene uansett hvilken bil dekkene sitter på. CO2-utslippet fra bildekk kommer fra produksjonen. Med den tanken i bakhodet er det viktig å legge an på en kjørestil som gir minst mulig dekkslitasje, igjen uansett hva slags bil man kjører.

Og til slutt: Artikkelen indikerer ikke at svevestøv virvlet opp fra veibanen er med i tallet 5,8 g/km.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017
Zoe ZE50 levert mai 2020

Hansi

Godt innspill TKL.

Slik jeg tolker Emissions Analytics er det de formaner til at utslipp fra dekkmarkedet reguleres. De nevner også at utslipp fra kvalitetsdekk er mindre enn billigdekk og at et godt første skritt kan være å gå for kvalitetsdekk. Jeg er enig med de i at det bør stilles utslippskrav til dekk.
Dekk er også en stor kilde til mikroplast:
https://www.nationalgeographic.com/environment/2019/09/tires-unseen-plastic-polluter/

Bremsesystem er et annet område som av Emissions Analytics blir fremhevet som "non-exhaust sources" i tillegg til dekkslitasje. Jeg tenker dette også er et område som bør kunne fornyes med en løsning som gir mindre utslipp og krever mindre vedlikehold.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

THE

Sitat fra: Hansi på onsdag 18. mars 2020, klokken 21:10
De nevner også at utslipp fra kvalitetsdekk er mindre enn billigdekk og at et godt første skritt kan være å gå for kvalitetsdekk.

Lurer på hvordan de kommer fram til dette? De erfaringene jeg har med billigdekk er at de har hardere gummiblanding som varer lenger før de blir utslitt. Dvs. får flere km ut av et billigdekk enn et kvalitetsdekk før det er slitt ned til lovlig mønsterdybde. Skrekkeksemplene mine er Continental Sport Contact som holdt 15-20000 km og ble etterfulgt av et Nexen-dekk som holdt 40000 km på den samme bilen. Originale Michelin dekk på Tesla X holdt ca 22000 km før jeg måtte bytte. De Landsaildekkene jeg satte på da jeg kjøpte nye dekk har rullet 20000 km, og holder nok 20000 km til før de blir byttet. Unntaket mitt for utslippsvennlige kvalitetsdekk er vel Goodyear vinterdekkene på Xen som har rullet ca 50000 km nå. Planla å bytte de ut nå på slutten av vinteren, men pga. Koronareisebegrensninger trenger jeg ikke bedre vinterdekk før til høsten, og Goodyeardekkene er fremdeles godt innenfor krav til mønsterdybde.

En annen sak er at mange billigdekk er av så tvilsom kvalitet at de aldri burde bli montert på en bil. Manglende egenskaper gjør kanskje at mange av billigdekkene blir byttet ut uten at de er slitt, rett og slett fordi de er farlige. Det er ikke noe godt miljøtiltak, og er kanskje en forklaring på lavere utslipp fra kvalitetsdekk?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Ketill Jacobsen

Dette er et kommersielt privat firma i England (med kontorer også i Tyskland og USA). Da jeg slo opp på deres historie (på deres nettside), så viste det seg at de var historieløse. Intet årstall eller informasjon om dets tilblivelse eller utvikling. Nå selskapet i tillegg overdriver dekksslit med en faktor på ti, så har jeg bare en konklusjon. Firmaet er verdiløst og driver med "fake news".

Moralen er: undersøk alltid kilden for en nyhet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA