Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjulskift

Startet av Jay3s, mandag 16. mars 2020, klokken 15:03

« forrige - neste »

Lynet

Samme dekk kan ha annen rullemotstand i forskjellige dimensjoner. Og de kan også ha annen rullemotstand innenfor samme dimensjon men med annen loadindex.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Egil Fonn

Sommer dekk gir mye bedre friksjon og bedre kjøreegenskaper på bar veibane, men har også større rulle motstand enn vinterdekk.
Spesielt Nokian R2 og R3 piggfrie som jeg har erfaring med, har rullet lettere en ulike sommerhjul. Om dimensjon er samme på vinter og sommer får jeg typisk 10-15% økt forbruk med sommerdekk. På våt vei blir forskjellen større.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Vi hadde akkurat samme dimensjon på vinter og sommerhjul på vår X. R3 på vinterhjulene. De økte heller forbruket i.f.h.t. sommerhjulene. Når man legger om til sommerhjul er det og ofte for kaldt til at de oppnår optimal temperatur, forbruket vil vanligvis gå ned utover sommeren som ett resultat av dette og flere andre faktorer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Egil Fonn

Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. mai 2020, klokken 17:46
Vi hadde akkurat samme dimensjon på vinter og sommerhjul på vår X. R3 på vinterhjulene. De økte heller forbruket i.f.h.t. sommerhjulene. Når man legger om til sommerhjul er det og ofte for kaldt til at de oppnår optimal temperatur, forbruket vil vanligvis gå ned utover sommeren som ett resultat av dette og flere andre faktorer.

Har brukt å utføre en rulle test for sammenligning av ulike biler og dekk. Har en fast plass for dette der bilen settes i nøytral i toppen av en bakke og triller  1000m + på flat vei. Luft temp er også svært avgjørende for hvor langt bilene triller her.
Tok trille test med Jaguaren her med sommerdekk, men fikk ikke testet den med vinterhjulene.
Husker bare jeg reagerte på at forbruket på Jaguaren gikk ned med vinterhjulene Nokian R3 245/50 R20 i forhold til sommerhjulene Good Year Eagel F1 245/50 R20. Begge  har rullemotstand B
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

turfsurf

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 15. mai 2020, klokken 06:44
Har brukt å utføre en rulle test for sammenligning av ulike biler og dekk. Har en fast plass for dette der bilen settes i nøytral i toppen av en bakke og triller  1000m + på flat vei. Luft temp er også svært avgjørende for hvor langt bilene triller her.
Ja, det er jo vanskelig å si hva som er korrekt. Skal man sammenligne vinterdekk og sommerdekk burde man kanskje gjort slike tester under typiske forhold for begge typene dekk, dvs midtvinters for vinterdekkene, og midtsommers for sommerdekkene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA