Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hjulskift

Startet av Jay3s, mandag 16. mars 2020, klokken 15:03

« forrige - neste »

Jay3s

Heisann, med-BMW i3-eiere.

Jeg har jo en kjøpt meg en i3s, og (i et anfall av gjerrighet) sa jeg nei til å ha dekkene på dekkhotell. De skal jo være lette og jeg har alltid skiftet mine dekk selv.

Men: Noen som har tips til hvor jeg får tak i en enkel liten jekk? Har pleid å bruke den som følger med de fleste biler, men i3'en er jo noe for seg sjøl. Og jeg antar at hjulmuttere er standard, s.a. jeg kan bruke min fine gamle nøkkel med teleskopstang?


Orbit

Du kan bruke jekker fra andre BMW-modeller. Jekkfestet har samme utforming. Evt så bruker du en standard garasjejekk med passende jekkekloss/trykkplate. Det er best med en tilpasset, f.eks. https://gsbildeler.no/dekk_og_felg-tilbehor_dekk_og_felg-original_bolter_tilbehor/jekkekloss_powerflex__4323845 men det går også med en flat pad med litt forsiktighet. Har du litt tid, får du tak i BMW-pad (uorginal) på ebay for et par tiere.

For selve jekken bruker jeg denne, enkel og grei, og kommer også under ganske lave biler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jay3s

#2
Takk for svar!

Hm. Visste ikke en gang at det var noe som het "jekkekloss/trykkplate"... trodde det var helt standardisert... Men ok, er det en sånn du mener: https://www.ebay.com/itm/1x-Black-DIY-Car-SUV-Slotted-Frame-Rail-Hydraulic-Floor-Jack-Disk-Rubber-Pad-CC/254204616340?fits=Model%3Ai3s%7CMake%3ABMW&epid=23005751157&hash=item3b2fc69e94:g:IrMAAOSwzCZd0mFS

(Eller kan den du linket til brukes? Var litt lite info på den/de siden(e), står ikke eksplisitt at den passer til BMW i3/i3s.)

J.

Orbit

#3
Den du har lenket til fra ebay vil ikke fungere. Den jeg lenket til fra GS bildeler er ok, evt denne fra ebay: https://www.ebay.com/itm/Rubber-Jacking-Point-Jack-Pad-Adaptor-For-BMW-3-4-5-Series-E46-E90-E39-E60/392405300660 (med det kan være litt ymse med kvaliteten på ebay, er tidvis dårlig gummi med div sagspon eller lignende støpt inn for å drøye materialbruken)

BMW bruker samme utforming på løftepunkt på alle sine biler. Den firkantede biten går opp i løftepunktet. Hensikten er å fordele kreftene jevnt i punktet, men også at jekken ikke glipper sidelengs av løftepunktet og skader bilen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

PionerThink

Har vært diskutert før dette, og jeg har ikke brukt noen pad på i3 enda ref denne posten: https://elbilforum.no/index.php?topic=33340.msg573101#msg573101
Erfaringen er dog at på større og tyngre biler(les; BMW SUV) kan det nok være en fordel med pad grunnet større sideveis krefter under jekking pga løftehøyden, som igjen gjør at festet kan bli litt skvist ::)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Jay3s

Takk for svar alle, jeg tror konklusjonen blir at jeg går for flat "puck" el.l. Bilen veier jo bare 1300 kg ca., så det skal vel gå... :-) Litt tidlig å sette på sommerdekk, men har lyst til å teste dem også...


Klykken

Jeg bruker biltema garasjejekk som tåler 2,5 tonn. Uten pad, men med en plank. Jekker opp hele bilsiden i en smell når jekken settes foran bakhjulet. Har knekt ett av jekkpunktene i den første tiden, men det var uten denne berømte planken.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Sitat fra: Jay3s på mandag 16. mars 2020, klokken 18:51
Takk for svar alle, jeg tror konklusjonen blir at jeg går for flat "puck" el.l. Bilen veier jo bare 1300 kg ca., så det skal vel gå... :-) Litt tidlig å sette på sommerdekk, men har lyst til å teste dem også...
Jeg lagde en pad av armert gummi. Brukte borrelås inne i festet og på padden. Da henger paden greit, og man slipper styret med å holde den på plass mens man jekker.

Samco

Har eBay jekk klossene fungere bra holder seg godt så langt.

Jalla

Selv har jeg kjøpt Biltema Jack-pad av typen Art.nr. 15-8200 til kr 50, og skjært den til slik at den sitter fast i jekk-festet på BMW. Fungert utmerket på flere biler.

moonbuggy

Det mest irriterende etter dekkbytte er langt dårligere rulleegenskaper.
Jeg har dessverre også sommerdekk på 20" hjul. Personlig synes jeg det er helt tullete kosmetikk på en bil som i utgangspunktet er lite pen, men særegen. Å prøve å pynte denne "brura" er et feilgrep. :-1:
I utgangspunktet gjorde man store anstrengelser med vektbesparelser for å få lavere forbruk. Å ødelegge det hele med å klaske på større hjul blir bare helt feil. Istedet burde man gått motsatt vei, og tilbudt 18 tommere for mindre  rullemotstand. Vet noen om det finnes 18" felger som passere i3?

Lynet

Nå er vel rullemotstand relativt uavhengig av om det er 19" eller 20" Men det er stor variasjon mellom forskjellige typer dekk. Bedre utvalg på 19" Og det merkelige er at originale Bridgestone ikke er best!
Luftrykk er også viktig. 10% ekstra er ideelt.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

moonbuggy

Sitat fra: Lynet på onsdag 13. mai 2020, klokken 16:09
Nå er vel rullemotstand relativt uavhengig av om det er 19" eller 20" Men det er stor variasjon mellom forskjellige typer dekk. Bedre utvalg på 19" Og det merkelige er at originale Bridgestone ikke er best!
Luftrykk er også viktig. 10% ekstra er ideelt.
Det er mer enn rullemotstand som bestemmer effektivitet. Større hjul, mer energi trenges for å overvinne treghet i start/stopp momentet. Eller like dekk får mindre flate mot underlaget med mindre diameter, som gir mindre friksjon. Bilen senkes jo også, som gir mindre luftmotstand når hastighet øker.
Så kort sagt, ja, mindre hjuldiameter gir generelt merkbart mindre energibruk, annet likt.

https://evbite.com/how-does-wheel-size-affect-electric-car-range/
Se tabellen for en golf med "like dekk", diameter 15" til 19":
19": 21.1 MPG
18": 21.9 MPG
17": 22.8 MPG
16": 22.9 MPG
15": 23.3 MPG

Orbit

En kan bytte til større/mindre felger, men totalstørrelsen på hele hjulet skal ikke endres mye (max 5% endring av rulleomkrets). Så effekter av mindre diameter og senking av bil er liten.

Testen du viser til bruker alt fra 195/65R15 til 235/35R19, dvs de største felgene har også 20% bredere dekk (som drar opp luftmotstand og kanskje også rullemotstand). Vekt per hjul går også opp fra ca 16 til 22 kg.

På i3 er det normalt samme dekkbredder på 19" og 20" (155-175 staggered på sommer), så forskjellen der er mindre. Så forskjell (som det er) på i3, kommer litt fra hjulvekt, men vel så mye fra dekkmønster og gummiblanding. Det hadde vært interessant om noen også kjørte på 155 rund baut på sommer, og om det da er mer likt forbruk med vinterdekk. Det koster nok noe energi å ha 175 bak, men det er valgt pga kjøreegenskaper.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

moonbuggy

Jeg mistenker mer markedskreftene. Felgvalg tjener fabrikantene grovt på, så det tilvalget mangler aldri. Og, større er alltid mest valgt. Så da pakker man det folk flest vil ha, for bedre salg. Jeg hadde 19" 155 på alle mine hjul, sommer som vinter, på min gamle i3, og så ikke merkbar endring på forbruket sommer kontra vinter som jeg ser nå. Sommerdekkene støyet rett nok mer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA