Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

1st leveringsdato i Norge

Startet av Radiobil1, søndag 15. mars 2020, klokken 19:20

« forrige - neste »

Radiobil1

Hva er det siste som er sagt om leveringsdato på de første bilene hit til Norge?

Elmo

Fikk mail idag:
Sitat fra: Møller Bil
Her er en liten oppdatering ang din forhåndsreservasjon av ID.3 1ST

Som jeg skrev for en tid tilbake, håpet jeg at konvertering fra forhåndsbestilling til kontrakt skulle vært godt i gang. Nå er siste info rundt dette at dette vil skje etter påske, du vil da motta en mail om hvordan dette skal gjøres. Men kort fortalt blir det å velge farge (4 valg) og 1 av 3 utstyrspakker. Se info på  https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html

Håper fortsatt du er interessert i å bestille bilen når den tid kommer, har du spørsmål er det bare å ta kontakt med meg.

Og når bestillingen åpner er det meg du vil ha kontakt med som hjelper deg til kontrakt.

Selv om det har blitt forsinkelser på pris og bestilling, ser det ut som levering starter på slutten av sommeren og alle som har forhåndsbestilt vil få bil i 2020
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Gnist

Sitat fra: Elmo på mandag 16. mars 2020, klokken 17:08
Fikk mail idag:
Sitat fra: Møller Bil
Her er en liten oppdatering ang din forhåndsreservasjon av ID.3 1ST

Som jeg skrev for en tid tilbake, håpet jeg at konvertering fra forhåndsbestilling til kontrakt skulle vært godt i gang. Nå er siste info rundt dette at dette vil skje etter påske, du vil da motta en mail om hvordan dette skal gjøres. Men kort fortalt blir det å velge farge (4 valg) og 1 av 3 utstyrspakker. Se info på  https://www.volkswagen.no/no/biler/id3.html

Håper fortsatt du er interessert i å bestille bilen når den tid kommer, har du spørsmål er det bare å ta kontakt med meg.

Og når bestillingen åpner er det meg du vil ha kontakt med som hjelper deg til kontrakt.

Selv om det har blitt forsinkelser på pris og bestilling, ser det ut som levering starter på slutten av sommeren og alle som har forhåndsbestilt vil få bil i 2020

Jeg har ikke fått tilsvarende e-post i dag. Virker som dette er noe du har fått fra din selge?

Min vurdering er at det fremdeles er stor usikkerhet rundt leveringstid og at VW nok ennå ikke har full kontroll. Jeg vil tro at når VW oppnår full kontroll slik at de er trygge på når leveranser kan starte, så kommer de til å gå veldig aktivt ut med informasjon om dette. For å berolige aksjonærer og kunder.

Elmo

Sitat fra: Gnist på mandag 16. mars 2020, klokken 21:49
Jeg har ikke fått tilsvarende e-post i dag. Virker som dette er noe du har fått fra din selge?

Ja
Sitat
Med vennlig hilsen
  Kjetil Halvorsen
  Selger Volkswagen Personbil
  Møller Bil Asker og Bærum
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Roy Aasen

VW stenger så godt som alle verk i Europa fra nå og 3 uker frem. Kan bli lengre selvfølgelig.
PSA stenger vel "alt".

Kan ikke forstå at det er annet enn ett forvarsel..blir fort mange måneder..men det er bare en spådom 😙


Gnist

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 17. mars 2020, klokken 10:50
VW stenger så godt som alle verk i Europa fra nå og 3 uker frem. Kan bli lengre selvfølgelig.
PSA stenger vel "alt".

Kan ikke forstå at det er annet enn ett forvarsel..blir fort mange måneder..men det er bare en spådom 😙

Håper de sender programvareutviklerne på hjemmekontor. De bør kunne være like produktive der som "på jobb".

batterimannen

De har haugevis av ID.3 fordel på flere parkeringsplasser i Tyskland. Så tror at det hele henger mest på programvare, og bør ikke påvirkes så mye av Corona, sammenliknet med biler som ennå ikke er produsert.

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Desti


Gnist

Sitat fra: Desti på lørdag 21. mars 2020, klokken 04:50
Summer is still the target.  :+1:


https://youtu.be/MrpecWSR9wc?t=164

Herr Dr Diess sier at programvareutviklingen inntil videre fortsetter og nå gjennom at mindre grupper av ingeniører jobber sammen over distanse.

Han sier at produksjonslinjene er godt forberedt og klare til å starte opp.

Han sier også at det er ingen grunn til å ikke tro på oppstart til sommeren.

Slik jeg hører det så bekrefter Diess at det er fordi programvaren ikke er ferdig at produksjonen ikke alt er i gang. Selv om han ikke varsler ytterligere forsinkelser så er min vurdering at det er usannsynlig at ikke koronaepidemien kommer til å føre til nye forsinkelser. Dette gitt at myndighetenes anslag om utviklingen av epidemien slår til.

Det kan vel se ut som det går mot en eller annen form for portforbud i hele Tyskland nå. Det ble innført en form for portforbud i Bayern i går, lørdag 21. mars.

Min gjetning i dag: Leveranser av ID.3 starter i 4. kvartal 2020.

kodax

Jeg hadde en 3XX-reservasjon i tilfelle familiemedlemmer eller venner ville komme langt foran i køen, men sånn for sikkerhets skyld kansellerte jeg den nå, og vurderer det samme med Enyaq-reservasjonen. Jeg tror ikke Møller går konk, men siden det ser ut som det uansett ikke er noen fordel å ha denne reservasjonen er det jo ikke noe poeng at ta sjangsen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

EV-FTW

Sitat fra: kodax på mandag 23. mars 2020, klokken 11:19
Jeg hadde en 3XX-reservasjon i tilfelle familiemedlemmer eller venner ville komme langt foran i køen, men sånn for sikkerhets skyld kansellerte jeg den nå, og vurderer det samme med Enyaq-reservasjonen. Jeg tror ikke Møller går konk, men siden det ser ut som det uansett ikke er noen fordel å ha denne reservasjonen er det jo ikke noe poeng at ta sjangsen.


Går Møller konk, er det heller ikke mange bilforhandlere som klarer seg gjennom denne krisen, der er sikkert.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Daniel_0007

Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. mars 2020, klokken 22:41
Sitat fra: kodax på mandag 23. mars 2020, klokken 11:19
Jeg hadde en 3XX-reservasjon i tilfelle familiemedlemmer eller venner ville komme langt foran i køen, men sånn for sikkerhets skyld kansellerte jeg den nå, og vurderer det samme med Enyaq-reservasjonen. Jeg tror ikke Møller går konk, men siden det ser ut som det uansett ikke er noen fordel å ha denne reservasjonen er det jo ikke noe poeng at ta sjangsen.


Går Møller konk, er det heller ikke mange bilforhandlere som klarer seg gjennom denne krisen, der er sikkert.

enig møller er vel den forhandleren som tjener mest, bergheim har alt gått konk, tipper rsa er neste som ikke selger noe el biler unntatt de kinesiske el vare bilene
Model 3 2019 LR Rwd

batterimannen

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 24. mars 2020, klokken 15:50
Sitat fra: Øyst1 på mandag 23. mars 2020, klokken 22:41
Sitat fra: kodax på mandag 23. mars 2020, klokken 11:19
Jeg hadde en 3XX-reservasjon i tilfelle familiemedlemmer eller venner ville komme langt foran i køen, men sånn for sikkerhets skyld kansellerte jeg den nå, og vurderer det samme med Enyaq-reservasjonen. Jeg tror ikke Møller går konk, men siden det ser ut som det uansett ikke er noen fordel å ha denne reservasjonen er det jo ikke noe poeng at ta sjangsen.


Går Møller konk, er det heller ikke mange bilforhandlere som klarer seg gjennom denne krisen, der er sikkert.

enig møller er vel den forhandleren som tjener mest, bergheim har alt gått konk, tipper rsa er neste som ikke selger noe el biler unntatt de kinesiske el vare bilene

https://bil24.no/elbiler-ga-milliardresultatet/
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Magnus Hansen

Ny/oppdatert artikkel om forsinkelse:


https://www.motor.no/artikler/elbil-tyske-medier-frykter-vw-er-pa-vei-mot-katastrofe/


Vet ikke om det er noe nytt i forhold til tidligere artikler. Men et par sitater:

Sitat

Daimler, som eier Mercedes-Benz, skal være i hemmelige samtaler med Volkswagen om utvikling av ny programvare for elbiler. Ifølge avisen innledet styret samtalene uten engang å informere representantskapet eller andre ledere.

Samtidig skal de også være i hemmelige samtaler med BMW om det samme.

Sitat

Men ifølge SDZ sier nå en innsider i VW at de ikke vil være i nærheten av industriell produksjon eller storskala lansering av ID.3 til sommeren og at de bilene som blir levert, både da og senere vil være ferdigstilt manuelt.



Gnist

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 28. mars 2020, klokken 09:09
https://www.motor.no/artikler/elbil-tyske-medier-frykter-vw-er-pa-vei-mot-katastrofe/
Sitat
Daimler, som eier Mercedes-Benz, skal være i hemmelige samtaler med Volkswagen om utvikling av ny programvare for elbiler. Ifølge avisen innledet styret samtalene uten engang å informere representantskapet eller andre ledere.

VW har hele tiden sagt at de ønsker flere bilprodusenter inn på MEB platformen. De har en form for samarbeid med Ford allerede og ikke overraskende at de snakker med andre tyske produsenter.

VW er allerede sterkt forsinket. De har bygget biler fysisk ferdig siden høsten 2019. Det er rimelig å tro at VW sine opprinnelige planer var å ha ferdig programvaren til samme tid. De første ryktene om leveransetid sa årssikiftet 2019/2020.

Hvis VW nå må gjøre om deler av den grunnleggenede programvarearkitekturen og kanskje også endre elektronikk i bilene for å få programvaren til å fungere, så kommer dette til å ta lang tid.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA