Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bagasjeromsmål Model Y

Startet av tornaldo, søndag 15. mars 2020, klokken 09:13

« forrige - neste »

tornaldo

Kommet noen mål på bagasjerommet, fra en eier på forumet til teslamotorsclub.com

Bredden på toppen av bakseteraden: 114 cm
Bredde på midtre baksetedel (kan legges ned): 29 cm
Dybde toppen av baksederad til bakluke: 84 cm
Dybde langs gulvet mellom baksete og bakluke: 112 cm
Bredde mellom hjulbuene: 94 cm

Ved nedfelt baksete
Fra forsete tiltet maks fremover i fremste posisjon til bakluke: 213 cm
Fra forsete ganske rett opp i bakre posisjon til bakluke: 185 cm

Baklukeåpning i høyden: 70 cm
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Diravi

Han sier også at med førersetet i bakre posisjon har han tre tommer mer plass enn han trenger for å sitte komfortabelt, og han er ca 193 cm høy.

Så en normalsjåfør på omkring 180-185 cm burde få nærmere to meter lastelengde nærmest gulvet, evt. med bittelitt justering av setet.

2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Diravi på søndag 15. mars 2020, klokken 10:46
Han sier også at med førersetet i bakre posisjon har han tre tommer mer plass enn han trenger for å sitte komfortabelt, og han er ca 193 cm høy.

Så en normalsjåfør på omkring 180-185 cm burde få nærmere to meter lastelengde nærmest gulvet, evt. med bittelitt justering av setet.

Ja, sto vel et sted at det blir 5 tommer mer benplass bak, og 1 tomme mindre foran i forhold til Model 3. Blir konge! Blir fint å slippe å kjøre setet fremover når ungene på ca 1,60 og 1,70 sitter bak meg. Kjører det mer enn 1 tomme i dag. I tillegg er alle setene og høyere, som og hjelper.
Tesla Model Y                         2021-

Radial

Interessante mål.

Med de minste målene (topp baksete til bakluke), mellom hjulbrønnene bak, og høyden (trolig på seteraden?) er man allerede på 550L.
Pluss litt i de skrående rommene, etc, snakker vi fort om 600-650L bagasjerom her.

Konkurransedyktig i denne klassen det.... så lenge det er praktisk.
e-tron, som er en direkte konkurrent, er feks ikke særlig praktisk... og en 200L (på papiret) mindre e-niro er betydelig større i bagasjerommet enn e-tron.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Radial på mandag 16. mars 2020, klokken 13:15
Interessante mål.

Med de minste målene (topp baksete til bakluke), mellom hjulbrønnene bak, og høyden (trolig på seteraden?) er man allerede på 550L.
Pluss litt i de skrående rommene, etc, snakker vi fort om 600-650L bagasjerom her.

Konkurransedyktig i denne klassen det.... så lenge det er praktisk.
e-tron, som er en direkte konkurrent, er feks ikke særlig praktisk... og en 200L (på papiret) mindre e-niro er betydelig større i bagasjerommet enn e-tron.
E-niro er mindre dyp, men høyere enn e-tron. Man må og kan altså stable mer i høyden  e-niro enn e-tron. E-tron burde hatt 15 cm lavere gulv i mine øyne, med dertil større åpning av bakluka. E-tron blir smalere enn nødvendig, da de har kamuflert hjulbrønnen inne bak noen plater, slik at det blir ganske kvadratisk.

Model Y virker jo som en Octavia eller Passat i bagasjerommet; både bredt, dypt og ganske høyt under taket - perfekt familie-helgetur og for hundeeiere. Men stor svakhet at det mangler sikkerhetsnett og lastsikring med kroker.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Edison

Sitat fra: daktari på mandag 16. mars 2020, klokken 14:45

Model Y virker jo som en Octavia eller Passat i bagasjerommet; både bredt, dypt og ganske høyt under taket - perfekt familie-helgetur og for hundeeiere. Men stor svakhet at det mangler sikkerhetsnett og lastsikring med kroker.

Ja, det er synd! Tenker å løyse det med eit meir eller mindre permanent montert gitter for min del. Lastsikringsnettet er uansett alltid på plass i stasjonsvogna eg har no, så om det blir litt meir knot å demontere er det ikkje så farlig. Sjølvsagt litt synd å "øydelegge" for den motoriserte nedfellinga av seteryggane, men det får eg leve med. Elles er det jo supert om plassen blir like bra som i Octavia og Passat!

kodax

Hvis man har nakkestøtten til midterste sete trukket opp, og ikke legger mindre ting løst bak, så fungerer det kanskje ok uten annen sikring. (Men det kan jo hende at nakkestøtten ikke tåler så mye.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Leaf_2014

Tror denne størrelsen bil blir gull for mange. Rumpa kommer litt opp fra gulvet. 40:20.40 synes i tillegg jeg er et stooort pluss, da kan man med fire i familien fremdeles få med ski inne i bilen og slippe skiboks med tilhørende tapt rekkevidde. Noe å lære for 5-seters Model X her.
Leaf 2014

Diravi

Bagasjerommet på Y er litt smalere enn VAG-konsernets biler; Octavia, Superb og Passat har alle godt over meteren i innvendig bredde mellom hjulhusene. Men for øvrig bør det være meget lett å utnytte. Hvis man tenker reisekofferter, som typisk er HxBxL 48x32x70, så får man lett tre av disse mellom hjulhusene, stående på langsidens høykant. Så bør det gå en på tvers bakerst, et mindre bagasjestykke ved siden av, og to cabin baggage (eller litt større bager) i hhvis rommet under gulvet og frunken. F.eks.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

daktari

Nett er det jeg vil ha. Stoler ikke på at nakkestøtten holder på noe bak der.
https://youtu.be/Q1jj4NAzfHQ?t=129
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Akkurat den videoen viser vel at nakkestøttene gjør at de ikke får ting i bakhodet, men et nett eller gitter er nok uansett sterkere enn nakkestøtter, ja. Samt at man kan ha mindre ting liggende løst.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

rujo79

Noen som vet høyden opp til vinduet fra der 'lista' i bagasjerommet starter? Litt dårlig forklart, men det blir vel derifra man kan regne med å laste ting til før bakluka tar borti når dem lukkes. Vinduet er vel startet å skrå ned der, så lurer på hvor høyt det er der 🤔

ToWalkOrDrive

Får ikke målt nå, men de gangene en trenger å ta med mye ting er det 2 gulvplater en kan legge igjen hjemme. Da får en en stor brønn bak, og en ca 10cm forsenking i fremre del. Da har en plutselig mye plass. Her f.eks. med en kompressor baki bakerste rom.
Tesla Model Y                         2021-

rujo79

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 19. mai 2022, klokken 21:15
Får ikke målt nå, men de gangene en trenger å ta med mye ting er det 2 gulvplater en kan legge igjen hjemme. Da får en en stor brønn bak, og en ca 10cm forsenking i fremre del. Da har en plutselig mye plass. Her f.eks. med en kompressor baki bakerste rom.

Klar over den dype brønnen under der ja, men i mitt tilfelle er det et hundebur jeg lurer på om vil ta i vinduet når luken lukkes.

Vurderer en elbil

Sitat fra: Radial på mandag 16. mars 2020, klokken 13:15
Interessante mål.

Med de minste målene (topp baksete til bakluke), mellom hjulbrønnene bak, og høyden (trolig på seteraden?) er man allerede på 550L.
Pluss litt i de skrående rommene, etc, snakker vi fort om 600-650L bagasjerom her.

Konkurransedyktig i denne klassen det.... så lenge det er praktisk.
e-tron, som er en direkte konkurrent, er feks ikke særlig praktisk... og en 200L (på papiret) mindre e-niro er betydelig større i bagasjerommet enn e-tron.
Hvor har du målet fra gulvet i bagasjen og opp til baksetet fra?

Jeg synes det er rart at det ikke finnes et standard mål på bagasjeromsplassen i Y.
Jeg har sett et mål på over 800 l, men det er et amerikansk mål hvor de måler opp til taket.

På biler med bagasjeromstrekk så blir det målt opp til dette, og det er gjerne 2-3 cm lavere enn toppen av baksetet. Dette kalles VDA (forkortelse for Verband der Automobilindustrie). Dette er den tyske/europeiske måten å måle på, og den de aller fleste nå bruker.
Fossilbil

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA