Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y har varmepumpe

Startet av kodax, fredag 13. mars 2020, klokken 23:54

« forrige - neste »

Tellus

Sitat fra: RuneW på mandag 30. mars 2020, klokken 09:23
Sitat fra: Tellus på lørdag 28. mars 2020, klokken 18:45
Så snart de lager en premium bil som ser ok ut ja. Evnt. en billig mindre bil som kan erstatte min Opel Amper-E.

Det høres veldig ut som et nei...

Så vidt jeg kan se så er det kun 2 av dine siste 16 poster på forumet i tråder som ikke har med Tesla å gjøre.

Så til å ikke eie eller har planer om å eie, så er du imponerende opptatt av Tesla i alle fall  :laugh:

Jeg har lang erfaring med elbiler både med og uten varmepumpe. Er over gjennomsnitts interessert i elbil og da er det vanskelig å stille seg likegyldig til Tesla  ;D

1000kwh

Sitat fra: mroek på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:30
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:33
Sitat fra: mroek på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:03
Min erfaring med resirkulering (i fossilbiler av forskjellige typer) er at det ofte dogger rimelig kjapt, og luften blir dårligere etter litt tid (naturlig nok). Funksjonen er vel primært ment til kortvarig bruk der man ikke ønsker uteluften inn i kupeen. Er Teslas resirkulering annerledes?

Ikke vet jeg. Det har dugget en sjelden gang. Da har jeg midlertidig skrudd på oppvarming av front- og bakrute til det blir bedre.

Jeg skjønner bare ikke at det ikke må bli forferdelig dårlig luft i bilen om man kjører med resirkulering permanent aktivert. Nå er jo ikke biler på noen måte hermetisk tette, men de er normalt sett tette nok til at med resirkulering så kommer det temmelig lite uteluft inn i bilen, og da skulle man tro at det etterhvert ble overskudd av karbondioksid og underskudd av oksygen. Det finnes muligens/antakelig sikkerhetsfunksjoner som skal forhindre at det blir for ille, men uansett er det ikke meningen at man skal bruke resirkulering som et strømsparetiltak.
Hender jeg glemmer resirk etter tunneler og det må gå timer før jeg legger merke til noe. Kjenner jo lufta blir freshere når resirk da skrus av.

emurof

Sitat fra: mroek på tirsdag 07. april 2020, klokken 13:30
Sitat fra: emurof på tirsdag 07. april 2020, klokken 10:33
Sitat fra: mroek på tirsdag 07. april 2020, klokken 09:03
Min erfaring med resirkulering (i fossilbiler av forskjellige typer) er at det ofte dogger rimelig kjapt, og luften blir dårligere etter litt tid (naturlig nok). Funksjonen er vel primært ment til kortvarig bruk der man ikke ønsker uteluften inn i kupeen. Er Teslas resirkulering annerledes?

Ikke vet jeg. Det har dugget en sjelden gang. Da har jeg midlertidig skrudd på oppvarming av front- og bakrute til det blir bedre.

Jeg skjønner bare ikke at det ikke må bli forferdelig dårlig luft i bilen om man kjører med resirkulering permanent aktivert. Nå er jo ikke biler på noen måte hermetisk tette, men de er normalt sett tette nok til at med resirkulering så kommer det temmelig lite uteluft inn i bilen, og da skulle man tro at det etterhvert ble overskudd av karbondioksid og underskudd av oksygen. Det finnes muligens/antakelig sikkerhetsfunksjoner som skal forhindre at det blir for ille, men uansett er det ikke meningen at man skal bruke resirkulering som et strømsparetiltak.

Jeg har ikke merket noe til dårlig luft, men det er mulig jeg ikke er så "følsom" for det. Og når man for eksempel står i kø uansett så tar jeg heller resirkulert luft inne i bilen (som blir filtrert og renset flere ganger når det sirkulerer) fremfor å hente inn giftig eksos utenfra.

Det er jo heller ikke noe i veien for å skru av resirkulering midlertidig ved behov.

Her er en artikkel med video der man ser hvordan det å skru på resirkulering får mengden PM2.5-partikler til å stupe. Skrur man av resirkulering går det rett opp igjen.

https://insideevs.com/news/340838/tesla-model-3-cabin-air-filter-put-to-real-world-test/

emurof

#63
Sitat fra: RuneW på tirsdag 24. mars 2020, klokken 20:57I "varmepumpe-temperaturer" har vel enkelte tester vist at biler som Kona  går omtrent like langt, om ikke lenger (enn TM3 som er den naturlige å sammenligne med)?

Jeg mistenker at hvis de skrur av auto og skrur vifta ned på 1 eller 2 og skrur på resirkulering av luft som jeg har nevnt, så klarer TM3 fint å slå Kona igjen.

Jeg slet som jeg kanskje nevnte med at min TM3 hadde veldig stort tap i rekkevidde i vinter, men da jeg gjorde dette over så ble det veldig mye bedre.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 24. mars 2020, klokken 20:15Hvorfor har de ventet så lenge? Varmepumpe har andre el-biler hatt i mange år.

Kanskje de rett og slett ikke hadde noe som var bra nok, og så klarte de å få til et nytt design til Model Y som faktisk er en bedre løsning enn andre på markedet?

Tesla har jo hatt en tendens til gjøre ting selv, og på sin egen måte.

Cowboystrekk

Det dugger for med resirk på, selv med AC, går nok greit i tørt, kaldt vær en stund, men funka svært dårlig i TMS ihvertfall, ikke fått testa det så mye med 3 ennå.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

PionerThink

Tror ikke det er uvanlig i de fleste biler at det dugger litt når det er fuktig vær, har dratt inn fukt med våte labber, og i tillegg lar luft-anlegget stå på auto og auto-resirkulasjon ???
Antar dette har noe med at auto-settingen prioriterer ben og kupè, men ikke frontrute like mye!
Setter bare over på rute+ben de gangene dette skjer og så forsvinner det som dugg for solen :D
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

knegg

Et tips her er å la den stå på varme, ac og resirk en god stund. Da tørker du effektivt luften i bilen. :)
2020 Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA