Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y har varmepumpe

Startet av kodax, fredag 13. mars 2020, klokken 23:54

« forrige - neste »

z4rd

#30
Blir bare spekulasjoner fra min side. Kan være mange forskjellige årsaker. Tidlige designmessige valg. Plassbesparende. Osv osv.

Regner med at de noterer og lærer underveis de også. Trolig lært av TM3.

Endrer ikke det faktum at de har egendesignet varmepumpe som leveres på TMY nå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Varmepumpe gir jo ikke så mye i California. Og så er det jo kompliserende og feildrivende. Men når forbruket ellers er så lavt gir det jo større utslag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Får håpe den er mer stillegående enn den du finner i en del andre biler! Det durer også ganske bra fra AC på sommeren når den jobber tungt (eks ved supercharging), så jeg håper ikke på samme lydnivå på vinteren.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RuneW

Sitat fra: z4rd på tirsdag 24. mars 2020, klokken 19:12
Det som er ekstra moro er jo at Tesla er og har vært ledende når det kommer til forbruk, rekkevidde og effektivitet på generelt grunnlag - helt uten bruk av varmepumpe. Nå kommer Y med dette montert, noe som gjør de ytterligere bedre på disse forholdene.

I "varmepumpe-temperaturer" har vel enkelte tester vist at biler som Kona  går omtrent like langt, om ikke lenger (enn TM3 som er den naturlige å sammenligne med)?

Så det skal bli godt med en Tesla med varmepumpe  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

sjokomelk

Bare for å kaste en ekkel brannfakkel, så har alle de andre Teslaene også varmepumpe. Bare ikke en reversibel en :laugh:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Cowboystrekk

Mulig nevnt før, men Y har visdtnok ikke ptc-varmer, men bruker ekstraprodusert spillvarme fra motor og kompressoren ved temperaturer hbor varmepumpa ikje er effektiv. Varmepumpa er litt mer komplisert enn en vanlig AC, men ved å droppe ptc og alle komponenter tilhørende ptc som kabling, styrungsenhet etc har man kanskje netto kommet ut med en mindre kompleks løsning. Eneste jeg sliter litt med å forstå er hva som gjøres når man trenger både avfukting og varme samtidig. Her veksler f.eks Kia og Nissan mellom VP og AC kombinert med ptc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jorgror

Ser ut som Y også har oppvarmet radar. Tesla har virkelig forbedret mange av de små-irriterende tingene:


https://twitter.com/greentheonly/status/1242960986841153536


Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Motorwatt

Varmepumpe og oppvarmet radar. Så finnes det altså en verden utenfor California.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. mars 2020, klokken 08:24
Varmepumpe og oppvarmet radar. Så finnes det altså en verden utenfor California.
Oppvarmet radar har de vel hatt en stund. Var ihvertfall det på vår 2015 85D. Problemet hvis det snør nok er at ca 0,5 cm foran radaran smelter også legger det seg en isbue foran der igjen. Dette der radaren er innfelt. På de nye er jo radaran bak "støtfangeren" så da bør vel selve støtfangeren være oppvarmet. Skal man bli kvitt dette i skikkelig dårlig vær (les: snøstorm / kraftig sludd) må det nok aktiv rengjøring til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

Sitat fra: turfsurf på torsdag 26. mars 2020, klokken 08:31
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 26. mars 2020, klokken 08:24
Varmepumpe og oppvarmet radar. Så finnes det altså en verden utenfor California.
Oppvarmet radar har de vel hatt en stund. Var ihvertfall det på vår 2015 85D. Problemet hvis det snør nok er at ca 0,5 cm foran radaran smelter også legger det seg en isbue foran der igjen. Dette der radaren er innfelt. På de nye er jo radaran bak "støtfangeren" så da bør vel selve støtfangeren være oppvarmet. Skal man bli kvitt dette i skikkelig dårlig vær (les: snøstorm / kraftig sludd) må det nok aktiv rengjøring til.

Hvorfor tweeter Musk om "maybe adding a heater" og slikt da? Er det bare TM3 som ikke har oppvarmet radar?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: RuneW på torsdag 26. mars 2020, klokken 14:54
Hvorfor tweeter Musk om "maybe adding a heater" og slikt da? Er det bare TM3 som ikke har oppvarmet radar?
Mulig bilene som har radar bak støtfanger ikke har det? Altså facelift S, X og 3. Trenger varmeelement, spyler og visker...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ELoldtimer

Her viser disse, mannfolka, hvordan det er under panseret til Y. Man får også se varmepumpen.
https://youtu.be/dxKdVk3A4nI

geear

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 25. mars 2020, klokken 11:03
Mulig nevnt før, men Y har visdtnok ikke ptc-varmer, men bruker ekstraprodusert spillvarme fra motor og kompressoren ved temperaturer hbor varmepumpa ikje er effektiv.
Kan bli spennende å se hvordan det funker i -20 blå og blåere...

Motorwatt

Varmepumper på eksisterende el-biler er lite effektive fra -10 ", så med mindre Tesla har gjort noe lurt er det ikke mye effekt igjen ved -20.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rocklobster

Det slår meg at Model Y SR trolig vil være en veldig god bil for de aller fleste. Og ha bedre rekkevidde på vinteren enn Model 3 SR+. Gitt at Y SR har varmepumpe og 3 ikke har det også i fremtiden.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA