Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y har varmepumpe

Startet av kodax, fredag 13. mars 2020, klokken 23:54

« forrige - neste »

PionerThink

Som gr skriver er jo en BEV varmepumpe litt mer avansert siden den har et typisk PTC-element utover en vanlig AC, som igjen består av materialer med spesielle egenskaper i følge https://en.wikipedia.org/wiki/Heating_element og avsnittet "PTC ceramic elements".
Dette gjør jo at på biler som ikke har så stort batteri, typisk i3 første gen. og 1.gen facelift Leaf, ikke får så veldig store rekkeviddeforskjeller på vinter vs. de uten med tradisjonelle varmeelementer(typisk trillinger og 1.gen Leaf). Jeg antar at Tesla bruker avanserte PTC-elementer på Mod.S/X/3, og med relativt lang rekkevidde så får ikke disse samme reduksjonen som de "gamle" trillingene og 1.gen Leaf.
Har personlig eid i-Miev og nå i3, og jeg må innrømme at jeg er glad for at Tesla har implementert VP på Y nå. Etter å ha sett forskjellen mellom i-Miev og nå i3 så ser ikke jeg for meg så mange negative sider så fremt holdbarheten på VP er som på de siste gen. Elbiler?
Jeg starter f.eks forvarming på i3 når jeg går fra kontoret på kalde dager, og typisk når jeg kommer til bilen i P-huset 5 min senere så er kupeen begynt å bli lunken uten at det er forsvunnet mer enn et par km på rekkevidden på de kaldeste dagene ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Samco

Blir spennnde med å se vinterforbruket bra tesla lytter til kunde ønsker få på en krok så har vi Norges elbilen.

danton

Before you get your hopes up, I have read the patent that everyone is talking about. This patent is what is supposed to be used in the Model's Y Heat Pump. In USA when they say heat pump they mean a A/C that works in reverse. That is it will heat the cabin extracting heat from the environment.

But the system in the patent  does not do that. It only utilizes any excessive heat from the battery and if not enough, runs many rotary components inefficiently to generate heat.


https://forums.tesla.com/forum/forums/model-y-gets-heat-pump

Muffinman

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. mars 2020, klokken 15:05
Sitat fra: gigafactory på lørdag 14. mars 2020, klokken 14:10
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..

You can't miss what you never had  ;D
Lavere forbruk i kulde er vel og bra det. Varmepumpe har ikke vært et savn, men det er et fremskritt.

Men - en trenger ikke eie en bil med varmepumpe for å forstå og merke ulempene ved varmepumpe. En ting er kompleksitet, reparasjon etc. Noe annet er bråket som følger med. Jeg hørte godt during fra varmepumpe i en tysk bil jeg prøvekjørte, og en i nabolaget har I3 med varmepumpe som bråker kraftig når han forvarmer. Varmepumpe er åpenbart ikke uten ulemper. Og når det virkelig kniper i 15-25 minus og varmebehovet er veldig stort, faller varmepumpens effektivitet drastisk. Med stort batteri faller varmeforbrukets andel av kapasiteten kraftig, så det er langt mer viktig på biler med lite batteri enn biler med stort.

Når det er sagt - i hvert fall denne vinteren har temperaturen stort sett vært i et meget godt arbeidsregister for varmepumpe, så det har sine fordeler. En sparer jo noen kroner i løpet av et år på dette. Kanskje flere hundrelapper. Ikke sikkert det er regningssvarende i bilens livsløp ift reparasjonskostnader, men det vil i hvert fall være gunstig de første årene.
Hører godt når 18-åringen nærmer seg med Leaf`en og varmen står på, for å si det slik. Absolutt et poeng. Men med det lille batteriet i den er rekkeviddefordelen markant.

Nå er det vel ikke så mange flere deler i en bil med varmepumpe enn en med konvensjonell AC? Det er jo samme kompressoren men noe slags ventil/sjalting som gjør at den kan "snu retningen" akkurat som en ordinær varmepumpe for hus? Ulempen er naturligvis at man ikke får brukt den til varme om vinteren om man mister gass eller annen feil oppstår, men da har man jo PTC-elementet i tillegg.

Den mest åpenbare ulempen med varmepumpe i bil er at man ikke får avfuktet lufta når man bruker oppvarmingsmodusen. Pumpesystemet kan jo ikke gå begge veier samtidig, og det kan medføre en del fuktproblematikk i bilen i utsatte perioder om vinteren. Skrevet en del om det på Leaf-forumet. Men det går helt sikkert an å konstruere seg forbi problemet; og det skulle ikke forundre meg om Tesla har gjort det på denne.

Edison

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2020, klokken 21:19

Den mest åpenbare ulempen med varmepumpe i bil er at man ikke får avfuktet lufta når man bruker oppvarmingsmodusen. Pumpesystemet kan jo ikke gå begge veier samtidig, og det kan medføre en del fuktproblematikk i bilen i utsatte perioder om vinteren. Skrevet en del om det på Leaf-forumet. Men det går helt sikkert an å konstruere seg forbi problemet; og det skulle ikke forundre meg om Tesla har gjort det på denne.

Korleis blir lufta meir avfukta ved bruk av varmeelement enn ved bruk av varmepumpe? (spør av nysgjerrighet, ikkje for å kverulere :D ) I teorien er det jo ikkje forskjell. Er det slik at varmepumper i bil resirkulerer inneluft, mens varmeelement varmar opp uteluft før ho blir blåst inn i kupeen?

Muffinman

Kondensering i innedelen. Men da må kompressoren/systemet gå i kjølemodus. Ved avfukting når det er behov for oppvarming må systemet fremdeles gå i kjølemodus slik at det kondenseres over innedelen, men varmen beholdes inne i kupeen og annen varmekilde står for selve oppvarmingen. Det kan være et PTC-element eller det tradisjonelle varmeregisteret i en fossilbil. Når varmepumpa skal være oppvarmingskilde er innedelen naturlig nok varm slik at det ikke oppstår noen kondensering, og man får dermed ikke tatt ut fuktigheten fra lufta.

Tellus

#21
OK,

Så Model-Y har ikke varmepumpe likevel. Kun et system som kan frakte overskuddsvarme fra et sted i bilen til et annet. Er ikke det nøyaktig det samme som de andre teslaene har ?

danton

Sitat fra: Tellus på onsdag 18. mars 2020, klokken 10:26
OK,

Så Model-Y har ikke varmepumpe likevell. Kun et system som kan frakte overskuddsvarme fra et sted i bilen til et annet. Er ikke det nøyaktig det samme som de andre teslaene har ?

Its not confirmed yet what the heat pump does. We should wait for an owner to report on it.

Samco

Er mere avansert en antatt ...

https://youtu.be/ZJBNOlU0iEc

Tesla panten på varme pumpen er oppdaget.


jlan

For at en varmepumpe skal få en effektivitet på mer enn 100%, så må den hente varme fra uteluften, eller fra et annet varmereservor som har varme fra en ekstern kilde. En slik varmekilde kan være selve batteriet, siden dette varmes opp under superlading (og før superlading). Sett fra bilen er det da en ekstern varmekilde ( strømmen til oppvarmingen som ble gjort før superlading blir også ekstern, fordi den blir erstattet av superladeren). Da kan en altså kjøle ned batteriet med varmepumpen etter avsluttet superlading, og hente inn varme som ellers ville gått til spille. Men så spørs det hvor mye batteriet kan kjøles ned før det går ut over rekkevidden.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

z4rd

Litt om VP litt ut i videoen. Sier ikke så mye nyttig, men er video av frunk som er demontert.

https://youtu.be/p-g2qRJ2ooY
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Cowboystrekk

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 17. mars 2020, klokken 21:19
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 14. mars 2020, klokken 15:05
Sitat fra: gigafactory på lørdag 14. mars 2020, klokken 14:10
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..

You can't miss what you never had  ;D
Lavere forbruk i kulde er vel og bra det. Varmepumpe har ikke vært et savn, men det er et fremskritt.

Men - en trenger ikke eie en bil med varmepumpe for å forstå og merke ulempene ved varmepumpe. En ting er kompleksitet, reparasjon etc. Noe annet er bråket som følger med. Jeg hørte godt during fra varmepumpe i en tysk bil jeg prøvekjørte, og en i nabolaget har I3 med varmepumpe som bråker kraftig når han forvarmer. Varmepumpe er åpenbart ikke uten ulemper. Og når det virkelig kniper i 15-25 minus og varmebehovet er veldig stort, faller varmepumpens effektivitet drastisk. Med stort batteri faller varmeforbrukets andel av kapasiteten kraftig, så det er langt mer viktig på biler med lite batteri enn biler med stort.

Når det er sagt - i hvert fall denne vinteren har temperaturen stort sett vært i et meget godt arbeidsregister for varmepumpe, så det har sine fordeler. En sparer jo noen kroner i løpet av et år på dette. Kanskje flere hundrelapper. Ikke sikkert det er regningssvarende i bilens livsløp ift reparasjonskostnader, men det vil i hvert fall være gunstig de første årene.
Hører godt når 18-åringen nærmer seg med Leaf`en og varmen står på, for å si det slik. Absolutt et poeng. Men med det lille batteriet i den er rekkeviddefordelen markant.

Nå er det vel ikke så mange flere deler i en bil med varmepumpe enn en med konvensjonell AC? Det er jo samme kompressoren men noe slags ventil/sjalting som gjør at den kan "snu retningen" akkurat som en ordinær varmepumpe for hus? Ulempen er naturligvis at man ikke får brukt den til varme om vinteren om man mister gass eller annen feil oppstår, men da har man jo PTC-elementet i tillegg.

Den mest åpenbare ulempen med varmepumpe i bil er at man ikke får avfuktet lufta når man bruker oppvarmingsmodusen. Pumpesystemet kan jo ikke gå begge veier samtidig, og det kan medføre en del fuktproblematikk i bilen i utsatte perioder om vinteren. Skrevet en del om det på Leaf-forumet. Men det går helt sikkert an å konstruere seg forbi problemet; og det skulle ikke forundre meg om Tesla har gjort det på denne.
Sannsynligvis vil systemet switche mellom ptc+ac og vp, erfaringsm3ssig fra Kia/Hyundai funker det fint, kjørt mye i fuktig vær me f.eks Soul og den kjører vp uten ac det meste av tiden uten at det dugger ned noe særlig. I kaldt, tørt vær er behovet for ac svært lite. Nissan sin implementering er ikke like god, sliter mer med dugg i jobbleafene enn i Soul/Kona.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

kodax


Elon skryter av pumpa:

"Model Y heat pump is some of the best engineering I've seen in a while. Team did next-level work."

"PCB design techniques applied to create a heat exchanger that is physically impossible by normal means. Heat pump also has a local heating loop to spool up fast & extend usable temperature range. Octavalve is pretty special too. Team did great work. No credit to me."

https://electrek.co/2020/03/23/tesla-model-y-heat-pump-elon-musk-best-engineering/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

z4rd

Det som er ekstra moro er jo at Tesla er og har vært ledende når det kommer til forbruk, rekkevidde og effektivitet på generelt grunnlag - helt uten bruk av varmepumpe. Nå kommer Y med dette montert, noe som gjør de ytterligere bedre på disse forholdene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Hvorfor har de ventet så lenge? Varmepumpe har andre el-biler hatt i mange år.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA