Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model Y har varmepumpe

Startet av kodax, fredag 13. mars 2020, klokken 23:54

« forrige - neste »

kodax

Som @z4rd vel var den første til å kommentere, så har TMY varmepumpe.
Det at dette er den første Teslaen med dette, (og nok et nederlag for Tesla-haterne:) fortjener vel en egen tråd.

Fra manualen https://www.tesla.com/sites/default/files/model_y_owners_manual_north_america_en.pdf side 131 nest siste punkt:
"Model Y uses a heat pump to maximize efficiency; therefore, your air conditioning compressor and external fan may run and make noise even when the outside temperature is cold and your vehicle is heating or supercharging."

Samt illustrasjonen på side 158:
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geirci2

Utfyllende info:
SitatIn the "climate control operating tips" section, it's roughly identical to the same passage as in the Model 3, but with this additional entry:

"Model Y uses a heat pump to maximize efficiency; therefore, your air conditioning compressor and external fan may run and make noise even when the outside temperature is cold and your vehicle is heating or supercharging."

The practical upshot of this is: less lost range in cold weather.

Every car loses range in the wintertime due to snow tires/snow/rain on the road (higher rolling resistance, more friction) and colder air (more drag).  EVs also sometimes lose range because energy needs to be used to heat the battery.  This can partially be solved by "preconditioning" your battery, or warming it up before you leave in the morning.  Methods to do this can be found in the owner's manual.

But EVs also lose range because of their resistive heating system.  Tesla recommends that, if you can get away with it, using the seat heaters is more efficient than using the cabin heater.  But when it's really cold, people will want the cabin heater to be on anyway.

In cold climates, this can result in significant range loss, well into double-digit percentages.

Most electric car heating systems work through heating coils.  Electricity is sent through a resistive heating element, which creates heat which is then blown out of vents to heat the cabin.

This differs from heating in ICE cars because combustion engines produce a lot of waste heat.  Heat is usually a waste of energy in cars, because the heat you're creating isn't moving the car forward, so you're not getting anything useful out of it.  When you run the heater, some of that waste heat is repurposed to warm up the cabin, which means that running the heater in a gas car doesn't cost you any extra energy.  The air conditioning is a separate system, and does cost energy (and will reduce your gas mileage).

In an electric car, there's much less waste heat, so this method isn't as applicable.  That's why resistive heating is used.  This means to create heat, energy from the battery needs to be expended – making cabin heating "cost more range" in an EV than it does in a gas car (really, it's just that the ICE engine is always wasting that energy whether you want to or not, and an EV is only wasting that energy when asked to heat the cabin).

Resistive heating systems are considered "100% efficient" in that all the electricity "lost" by the system is turned into heat, which is what you wanted anyway.  So 1 unit of electricity gets turned into 1 unit of heat energy.

But there's a better way: a heat pump.  These work more like ICE engine heating systems work, because they just move heat from one place to another.  And they can do this for cheaper, energy-wise, than resistive heating.

Essentially, the only energy costs here are the cost of pumping fluid from one part of the car to the other.  The fluid picks up heat from one place (when flowing through a "heat exchanger"), then leaves that heat in another heat exchanger, where the climate control system blows the heat into the cabin.

So you spend 1 unit of energy and you get ~3 units of heat delivered to the cabin.  This isn't "more than 100% efficient" because that would violate the laws of thermodynamics, but it does better use electricity to move heat around to where you want it, and away from where you don't want it.

Some other electric cars use a heat pump – the Renault Zoe has one, and the Mini Cooper SE does as well, just to name a couple.  But most of them until now – including all other Tesla models so far – use resistive heating.

Tesla models tend to do well in cold climates already, but this will make them even better.

So this is a welcome addition (and one which should add more than one mile to your range in cold conditions), and should be great especially for the Model Y, which is targeting a "less urban" crowd since it's a crossover rather than a sedan.
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

1000kwh

Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..

DagfinnN

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..
Savner det i SR+ som har veldig lite batteri og merkbart redusert rekkevidde om vinteren.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

batterimannen

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 14. mars 2020, klokken 11:04
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..
Savner det i SR+ som har veldig lite batteri og merkbart redusert rekkevidde om vinteren.

Ja, Tesla har kommet unna med å ikke ha varmepumpe siden de fleste bilene deres har såpass bra rekkevidde. Jeg synes det er et pluss at Y får varmepumpe.

Får håpe de får på plass varme i ratt før den lanseres i Europa. Jeg bytter lett ut varme i seter mot varme i ratt. :D
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

gigafactory

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..

You can't miss what you never had  ;D

Øyvind.h

Sitat fra: gigafactory på lørdag 14. mars 2020, klokken 14:10
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:57
Tenker det er OK, men det er flere komponenter som krever vedlikehold og som kan gå i stykker. Virkelig ikke vært et savn som Teslaeier i flere år..

You can't miss what you never had  ;D
Lavere forbruk i kulde er vel og bra det. Varmepumpe har ikke vært et savn, men det er et fremskritt.

Men - en trenger ikke eie en bil med varmepumpe for å forstå og merke ulempene ved varmepumpe. En ting er kompleksitet, reparasjon etc. Noe annet er bråket som følger med. Jeg hørte godt during fra varmepumpe i en tysk bil jeg prøvekjørte, og en i nabolaget har I3 med varmepumpe som bråker kraftig når han forvarmer. Varmepumpe er åpenbart ikke uten ulemper. Og når det virkelig kniper i 15-25 minus og varmebehovet er veldig stort, faller varmepumpens effektivitet drastisk. Med stort batteri faller varmeforbrukets andel av kapasiteten kraftig, så det er langt mer viktig på biler med lite batteri enn biler med stort.

Når det er sagt - i hvert fall denne vinteren har temperaturen stort sett vært i et meget godt arbeidsregister for varmepumpe, så det har sine fordeler. En sparer jo noen kroner i løpet av et år på dette. Kanskje flere hundrelapper. Ikke sikkert det er regningssvarende i bilens livsløp ift reparasjonskostnader, men det vil i hvert fall være gunstig de første årene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gigafactory

Jeg syns et av de største problemene med å gjøre elbiler til allemannseie for ikke-nerder er hvor mye rekkevidden fluktuerer i forskjellig vær og ved småkjøring kontra langkjøring. Varmepumpen hjelper en del på det, håper og tror Tesla vil implementere den på en god måte.

Samco

Y fikk et nytt stort pluss mot model 3 med varme pumpe nyheten i mine øyne.
Lover godt gledes til tester og eier omtaler.

Cowboystrekk

Etter å ha kjørt Tesla i 6,5 år og Kia/Hyundai/Nissan like lenge sier jeg ja takk til VP. Spesielt implementeringa Kia/Hyundai har gir imponerende lavt merforbruk ned til rundt - 10C. Om nien har sett campevideon til Teslabjørn brukte Kia Soul omtrent 1.2kW i timen i - 15C til varme vs TM3 som brukte 2.1kW i timen med ac av og vifte på 2, så det kan være noe gevinst i drøye vintertemps og.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

arthur

Sitat fra: kodax på fredag 13. mars 2020, klokken 23:54
Som @z4rd vel var den første til å kommentere, så har TMY varmepumpe.
Det at dette er den første Teslaen med dette, (og nok et nederlag for Tesla-haterne:) fortjener vel en egen tråd.

Betyr det ikke heller at Tesla har kommet frem til at det som en helhetsvurdering er fornuftig å ha varmepumpe, eller at de kommer markedet og etterspørselen etter varmepumpe i møte?

Gjentatt bruk av "Tesla-hatere" og tilsvarende er nokså meningsløst og bidrar ikke akkurat til "fred".
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

THE

Hvis jeg skal juble over varmepumpe så må de i alle fall ha en mye bedre løsning enn varmepumpen i min 2015 Renault Zoe hadde. Varmepumpe bråker noe infernalsk, i alle fall i Zoe. Helt stille forvarming utenfor soveromsvinduet med Tesla er verdt noen km kortere vinterrekkevidde for min del. Teslaen blir raskere varm enn det Zoe gjorde siden varmepumpe bruker noe tid på å oppnå god effekt. Når det er skikkelig kaldt var heller ikke kapasiteten på varmepumpe og elektrisk varmeelement i Zoe nok til å holde god kupetemperatur. Og i god vinterkulde så ble rekkevidden prosentvis mye kortere enn i Tesla uten varmepumpe.

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt bil med varmepumpe hvis det var et valg, selv om prisen med og uten var den samme. Jeg måtte i alle fall fått en god og grundig test på egenhånd av funksjonalitet på varmepumpen før jeg hadde huket av valget i utstyrslisten. 
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Tellus

Har aldri lagt merke til støy fra varmepumpe andre steder enn når jeg står utenfor bilen min og den forvarmer. Har du gammelt hus med dårlige vinduer og sover rett ved der bilen står så kan du jo hende du hører noe. Men hvor ofte forvarmer du mens du sover ?

Har to elbiler. Den ene uten varmepumpe (Ampera E) og en med (I-Pace). Rekkeviddetapet om vinteren er er mye større på Amperaen. Kan jo skyldes flere ting, men at varmepumpe gir ekstra rekkevidde om vinteren er opplagt.

Veldig bra hvis Tesla har lagt inn varmepumpe i Model Y.

geear

Sitat fra: THE på tirsdag 17. mars 2020, klokken 08:39
Hvis jeg skal juble over varmepumpe så må de i alle fall ha en mye bedre løsning enn varmepumpen i min 2015 Renault Zoe hadde. Varmepumpe bråker noe infernalsk, i alle fall i Zoe. Helt stille forvarming utenfor soveromsvinduet med Tesla er verdt noen km kortere vinterrekkevidde for min del. Teslaen blir raskere varm enn det Zoe gjorde siden varmepumpe bruker noe tid på å oppnå god effekt. Når det er skikkelig kaldt var heller ikke kapasiteten på varmepumpe og elektrisk varmeelement i Zoe nok til å holde god kupetemperatur. Og i god vinterkulde så ble rekkevidden prosentvis mye kortere enn i Tesla uten varmepumpe.

Jeg er ikke sikker på om jeg hadde valgt bil med varmepumpe hvis det var et valg, selv om prisen med og uten var den samme. Jeg måtte i alle fall fått en god og grundig test på egenhånd av funksjonalitet på varmepumpen før jeg hadde huket av valget i utstyrslisten.
Har kjørt en del ZOE og e-Niro, og VPen i ZOE legger man ufrivillig merke til under take-off, mens VP i e-Niroen har jeg enda ikke lagt merke til, så jeg ville ikke brukt ZOE som referanse...

Om det blir fort varmt i bilen kommer an på hva slags prioritering/styring produsenten gjør. Selv en bil med VP har også PTC-element for å kunne varme i temperaturer der VP ikke har effekt, så de kan like godt pøse på litt PTC med engang bilen starter, frem til VP har oppnådd effekt.

Radial

Alle biler har jo stort sett AC, så da har vel teknisk sett egentlig alle biler også VP....?

Bare litt software og mulighet for å snu retningen på mediet?🤔
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA