Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2020.12

Startet av sjokomelk, fredag 13. mars 2020, klokken 19:49

« forrige - neste »

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ladov

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 12:52
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Motorwatt

#17
Sitat fra: ladov på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 12:52
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Men hvorfor viser den da stoppskilt?

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kodax

Tesla har jo i hvert fall sagt at man nå skal se trafikklys og stoppskilt, så det er jo as-designed.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 13:30
Tesla har jo i hvert fall sagt at man nå skal se trafikklys og stoppskilt, så det er jo as-designed.
Enig i det, men det de fleste ønsker er vel fartsskilt. Derfor spørsmålet om hva i patentet er det som tillater stoppskilt og ikke fartsskilt. Sikker på at det ikke står på teknikken Tesla benytter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 13:40
Sitat fra: kodax på torsdag 02. april 2020, klokken 13:30
Tesla har jo i hvert fall sagt at man nå skal se trafikklys og stoppskilt, så det er jo as-designed.
Enig i det, men det de fleste ønsker er vel fartsskilt. Derfor spørsmålet om hva i patentet er det som tillater stoppskilt og ikke fartsskilt. Sikker på at det ikke står på teknikken Tesla benytter.

Mulig unntaket ligger i amerikansk trafikkmønster. Der brukes stoppskilt som regulering i kryss der det ikke er lys. https://en.wikipedia.org/wiki/All-way_stop

Så hvis denne avtalen spesifikt unntar trafikkregulering inn i kryss så kan det forklare hvorfor stoppskilt er unntatt. At de antar amerikanske regler gjelder globalt passer jo bra inn i et allerede godt etablert mønster.
'21 3LR

ladov

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 13:15
Sitat fra: ladov på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 12:52
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Men hvorfor viser den da stoppskilt?
Kanskje avtalen spesifikt nevner fartsgrenser?

Spekulativt, I know.. ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

geear

Sitat fra: ladov på torsdag 02. april 2020, klokken 13:13
I følge en kamerat er det ikke et patent men en avtale som Tesla i sin tid inngikk med mobileye som spesifikt forbyr Tesla å kjøpe, bruke eller utvikle programvare for skiltgjenkjenning fra noen andre enn mobileye neste 20 år..

Høres rimelig sprøtt ut men det passer i det minste med hva vi kan observere fra utsiden..
Patentet:
https://patentimages.storage.googleapis.com/3b/34/b0/78bbf6df59bfb3/US20080137908A1.pdf

Fra: https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

DagfinnN

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 13:40
Enig i det, men det de fleste ønsker er vel fartsskilt. Derfor spørsmålet om hva i patentet er det som tillater stoppskilt og ikke fartsskilt. Sikker på at det ikke står på teknikken Tesla benytter.
Ser jo selv nå at Tesla klarer å lese trafikklys og viser rødt og grønt nesten i sanntid. Dette "beviser" at manglende fartgrenselesning ikke har med teknologi å gjøre. Det er vanskeligere å detektere trafikklys enn skilt pga mye større variasjon i utformingen.
Teknologisk er det også mye enklere å lese fartskilt enn å detektere regndråper på ruta. Siste oppgraderinger av regnsensor fungerer veldig bra synes jeg. Denne har lært av over en million bilder.
Det er ikke så mange forskjellige utforminger av fartskilt. Hvor mange bilder av fartskilt trenger man i Norge for å vise de forskjellige fartsgrensene, 10? - som er ingenting. Øker man tallet til 100 er det fortsatt ingenting i forhold til regnsensor.

Men nekter å tro at en avtale som forbyr dette i 20 år finnes. Da vil jo ikke Tesla kunne lese fartskilt før rundt 2030. Så lenge kan ikke Tesla vente. Ikke mulig å ha FSD uten korrekt fartsgrenselesing.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Sammen med 2020.12.x vil det også visstnok komme en ny Nav-database. Kanskje vil denne ha oppgraderte informasjoner om plassering av fartsskilt. Flere andre kart-databaser har slike som har høyere treffprosent enn det Tesla har. OSM (Open Streets Maps) og Google maps som eksempler.

Fatter ikke at Tesla ikke kommer ut med informasjoner om hvorfor de ikke ordner opp i dette. I trafikksikkerhetens tegn! Har tidligere skrevet om Statens Vegvesen sin API som er gratis tilgjengelig for alle, og har alle skilter plottet inn med nærmest millimeter-presisjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Patentet går ut i 2030 i USA (se link i innlegg lenger oppe), 2027 i Europa: https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en

Tesla kan, men bør ikke vente til 2030 nei, de bør finne et smutthull eller kjøpe seg ut av det lenge før den tid. Mulig Mobileye kan betale for å få rettigheten forlenget også?

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. april 2020, klokken 18:32
Autosteer og AP. For en drøm. Dønn stabil og sentrert i kjørefeltet. Filskifte veldig behagelig utført. Synes den demper farten for tidlig når man tar igjen en bil foran, men slik har den vel alltid vært?

Er vel HW (AP2.5 vs HW3) og ikke SW (20.8 vs 20.12) som gjør forbedringer ?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 02. april 2020, klokken 16:32
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 01. april 2020, klokken 18:32
Autosteer og AP. For en drøm. Dønn stabil og sentrert i kjørefeltet. Filskifte veldig behagelig utført. Synes den demper farten for tidlig når man tar igjen en bil foran, men slik har den vel alltid vært?

Er vel HW (AP2.5 vs HW3) og ikke SW (20.8 vs 20.12) som gjør forbedringer ?
Aner ikke.  :-\
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Baldrian

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 02. april 2020, klokken 12:52
Første gang jeg har sett at den leser skilt, men dessverre bare stoppskilt. Er patentet så nøye beskrevet at det unntar dette skiltet?
Nei, det står "Traffic sign" i patentbeskrivelsen, så kanskje dette er begynnelsen til at problemet blir løst.
https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en
De må vel skrive litt kode først for å få bilen til å reagere på skiltene, enten det er stopp- eller fartsskilt.

HKS

Sitat fra: gr på torsdag 02. april 2020, klokken 15:07
Patentet går ut i 2030 i USA (se link i innlegg lenger oppe), 2027 i Europa: https://patents.google.com/patent/EP1930863B1/en

Tesla kan, men bør ikke vente til 2030 nei, de bør finne et smutthull eller kjøpe seg ut av det lenge før den tid. Mulig Mobileye kan betale for å få rettigheten forlenget også?
Patentet er som patenter flest, veldig generisk, og definerer "traffic sign" som inkluderer både hastighet og stopp. Så, det er ikke noe forskjell på å detektere fartskilt eller stopskilt. Begge deler er dekket av dette patentet.

Har Tesla noen gang bekreftet at dette er et problem, eller er det bare noe noen bloggere har sagt, også tar alle dette som en opplest og vedtatt sannhet?

MobileEye er uansett eid av Intel, og jeg tviler veldig sterkt på at det er noe problem for Tesla å lisensiere det patentet. Tesla er uansett en god Intel-kunde (MCU2 har Intel Atom SoC).
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA