Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde  (Lest 1085 ganger)

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
« Siste redigering: Fredag 13. Mars 2020, klokken 16:12 av gr »

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2315
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #1 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 16:19 »
Skjønner jo det når det kjøres i høye hastigheter, det er lite ladere og lange avstander..

arthur

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2919
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #2 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 20:37 »
Skjønner jo det når det kjøres i høye hastigheter, det er lite ladere og lange avstander..

Når man ser på statistikker fra USA mht "vanlig" kjørelengde i hverdagen så er ikke den veldig imponerende, faktisk overraskende kort.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4645
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #3 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 20:57 »
Den lanseres jo ikke world wide fordi det er halvhjertet og dårlig forsøk på en fattig elbil fra bmw.

Den er jo dårligere enn de andre halvhjertede forsøkene fra de andre tyske, selv om bmw har mye erfaring fra i3.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

Mr Oizo

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 248
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #4 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 21:00 »
Den lanseres jo ikke world wide fordi det er halvhjertet og dårlig forsøk på en fattig elbil fra bmw.

Den er jo dårligere enn de andre halvhjertede forsøkene fra de andre tyske, selv om bmw har mye erfaring fra i3.
For norske forhold, med korrekt prising kan det bli et meget interessant alternativ. Problemet er vel at mange er særdeles opphengt i det med 4wd og har det som nesten eneste kriterie når bil skal kjøpes. Lettere å kjøpe 4wd enn å lære seg å kjøre bil si...

Klykken

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4645
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #5 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 21:26 »
Det handler ikke om "å lære seg å kjøre bil". Det handler om at norske forhold egner seg best til 4wd mange ganger. Hvem gidder å plages med fremkomstmiddelet?? Neitakk. Har forøvrig en i3 selv, og noen ganger i vinterhalvåret blir den stående nedenfor oppkjørselen pga for dårlige forhold for denne bilen. Mens teslaen kan ta bakkestart under samme forhold uten å svette LITT engang.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Reservert TMY LR 14.10.20 "med alt".
Helelektrisk bilpark <3

daktari

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3998
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #6 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 21:37 »
Problemet med iX3 er kanskje at den får dårligere real world rekkevidde enn en Leaf 64 kWh?

Øyvind.h

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 12571
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #7 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 22:53 »
Med flere hundre hester er 2wd uegnet.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Stikkkontakt

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2057
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #8 på: Fredag 13. Mars 2020, klokken 23:47 »
Med flere hundre hester er 2wd uegnet.

Har en Ampera-e med 200 hk og FWD.
Syns det funker ok. Ser ikke helt hvorfor RWD og 270 hk ikke skal funke på en bil av denne typen. Men alt står og faller på pris. Den må ha en god del kryss i utstyrsliste og fortsatt koste under 500.000 kr. Når eNiro selger ok for rundt 400.000 bør denne kunne selge bra for 100.000 mer. Det er en mye større og mer luksuriøs bil.

geear

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7619
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av "for kort" rekkevidde
« Svar #9 på: Lørdag 14. Mars 2020, klokken 07:46 »
Er ingen problem med 3-4-500 hk på bakhjulene, men elmotorene har en ekstrem respons, så det blir nok lagt inn en ørliten tidsforsinkelse for maks moment fra motoren.

Enig i at det står og faller på pris. En del vil kjøpe den uansett, fordi det er BMW og de alltid har kjøpt BMW, men de store tallene kommer nok ikke om de bikker 500. At den er mye større enn Niro syns jeg er en overdrivelse.

knut.aulie

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7779
    • Vis profil
Sv: iX3 lanseres IKKE i USA, på grunn av &quot;for kort&quot; rekkevidde
« Svar #10 på: Mandag 16. Mars 2020, klokken 15:51 »
Med flere hundre hester er 2wd uegnet.

Har en Ampera-e med 200 hk og FWD.
Syns det funker ok.
Har hatt den samme bilen, og jeg skjønner ikke hvor lette tøfler du har for å unngå hjulspinn med den. På tørr asfalt går det greit, men med det minste lille regn eller snø spinner den som bare det ved helt normal kjøring.

Det er noe bedre med RWD spesielt hvis en kan ha litt brede dekk med myk gummi.