Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TM3 vil ikke alltid lade.

Startet av Autowinder, fredag 13. mars 2020, klokken 13:15

« forrige - neste »

Autowinder

Har siste SW 2020.8.1 og siste app på telefonen. Gikk inn og satte ladegrensa på max i app (og også gjort det samme i bilen) men bilen slutter å lade på 97% ish og sier ladingen er fullført. Tok en 5 km tur og koblet bilen til igjen, original ladekladd og 16amp på egen kurs med alt etter boka, B-vern separat og blå Philip Hauge 3 pinners. Ikke mulig å få startet eller framtvunget lading før etter en større dropp i SOC. Noen andre som har erfart det samme? Ikke lenger noen steder å trykke "start lading nå" ...Hard resett er gjort.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tom

#1
Ikke lad til 97%(100%) uten at det er helt nødvendig,du tar knekken på batteriet vist du gjør dette ofte..

Det er er bare BMSen som ikke er helt i synk med batteriet,ikke noe å bry seg med..

Men blir bedre vist du kjører batteri ned til 15-20% og lader til 80-90% et par ganger.

97% hos deg er egentlig 100%, derfor vil den ikke la deg lade etter bare 5km..noe som jo er logisk..

Har selv 22000 km på min og har enda tilgode å lade til 100%,har ladet til 90% et par ganger..

Klykken

"Men blir bedre vist du kjører batteri ned til 15-20% og lader til 80-90% et par ganger."

Dette er tull, og BMS holder tritt på det her uavhengig av SOC. Å tømme batteriet for å lade opp gjentatte ganger "bare for å gjøre det" sliter også på batteri. Lading til 100% med gradvis nedkjølt batteri gjør at du ikke når 100. Spesielt med bare 16A på 230v. Og, som sagt over her - du ødelegger batteriet ved å lade til 100 for å la den stå der. Og uansett, hva trenger du de siste tre prosentene til?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Tom

Skal du sjekke hva bilen vil lade til, så bruker du appen,den sier hvilken % som er max..du må ha på % visning i  bilen ..helt unødvendig å lade den helt opp..

Toalmar

Er vel egentlig ikke ett dumt spørsmål fra trådstarter, ser man litt på andre ting med batteridrift så lades jo de helt opp, så hvorfor skal ikke en elektrisk bil også lades helt til 100%.
Man lader da batteridriller, smartklokker, oppladbare hodelykter osv. osv. helt opp.
Da jeg hadde BMW I3 ladet jeg den til 100% mange ganger og kan ikke huske det var noe advarsel mot det.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

No-name

Og, uansett om man burde lade til 100% eller ikke,  så er det kanskje allikevel greit å finne ut av hvorfor den ikke lader til 100%.

Tom

hvorfor det? er mange tråder om dette på forumet....søk..

No-name


Ingeniøren

Tesla er ikke som andre biler - mindre topp buffer...Derfor ikke 100% daglig, men gir deg litt ekstra når du trenger det en gang i blandt. Kommer fortsatt opp en advarsel når du velger 100%, gjør det ikke ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Det kommer ikke opp advarsel nei, bare om en velger 100% over tid. I januar/februar var det i app'en mulig å sette i gang start av lading på en "knapp". Det er borte nå. Jeg har lest meg godt opp om alle mine elbiler, leser brukermanual fra perm til perm og leser om det meste på fora og sider ellers. Men bilen vil altså etter ett år og 17000km plutselig ikke topplade. Jeg skulle på langtur, som ble kanselllert i disse covid19 tider, men skal en på en langtur og ønsker 100% SOC, så er det ikke godt nok med 95-ish % uten noen grunn.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Spinner

Sitat fra: Autowinder på lørdag 14. mars 2020, klokken 10:36I januar/februar var det i app'en mulig å sette i gang start av lading på en "knapp". Det er borte nå.
Fortsatt mulig det, men det forutsetter at innstilt ladegrense ikke er nådd og at det er strøm i pluggen.

Lapskaus

Har også opplevd at bilen nekter å starte lading på ca 95%.

Dette er jo uproblematisk for både korte og lange turer. Eneste unntak er tilfeller der du kommer frem og tilbake og ender med nesten tomt batteri uten å lade på veien. Men det er jo nesten aldri tilfelle. På lengre turer er det best å komme til hurtigladere med lavest mulig SOC. Da lader du fortere. Igjen forsvinnende få tilfeller det det betyr noe om du starter på 95 eller 100%. Det vil i praksis spare deg for et par minutter på langtur.

Jeg har også sluttet å fullade mobilen. Den har holdt seg mye bedre enn tidligere mobiler jeg har hatt der jeg bare har plugget inn hver natt. De har begynt å bli merkbart dårligere etter 1,5 år.

Autowinder

Nå er det slik at i -5°C på fjellet kommer jeg akkurat opp og lader ikke, og etter noen dager uten å lade der, kommer jeg meg hjem med en liten margin, så svaret er at jeg vil lade 100% og IKKE bare 95% de gangene :-)
Og trenger ikke belæres om selvfølgeligheter som at ladegrense ikke må være nådd eller at det er strøm i pluggen ;-) Start lading er ikke valgbart.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Tom

Er det ikke et alternativ å stoppe 5 min. på veien hjem å lade?
5min for å spare enn masse slitasje på batteriet er jo ikke så dumt..

Autowinder

#14
Jeg lader daglig kun til 85%. Jeg har ikke tenkt å ta 15 minutter omvei for å lade 5 minutter. Slitasjen for en og annen gang å lade til 100% er neglisjerbar i slike tilfeller.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA