Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil DNB sette ned renta på 0%-bilene?

Startet av 1000kwh, fredag 13. mars 2020, klokken 08:44

« forrige - neste »

1000kwh


Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

1000kwh

Den var jo 0,25% helt i starten.

Men renteutgiften er jo nå helt neglisjerbar. Betaler nesten mer i gebyrer (95,- per betaling mener jeg).

THE

0,4% her også. Begynte på 0,25% i september 2017. Var vel oppe på ca 1,4% på det høyeste tror jeg. Gikk ned til 0,65% da Norges bank satte styringsrenta til 0,5% og videre ned til 0,4% ved siste reduksjon av styringsrenta til 0%. Årsaken til at Motorwatt har lavere rente nå er at min rente hadde økt til ca 0,5% i september 2018. DnB holder i alle fall det de lovet om at renta på Tesla-lånet skal følge de samme rentesvingningene som de andre billånene til banken.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Albedo

Virker iallefall som det har vært lurt å velge DNB her. Selv valgte jeg Santander da jeg kjøpte X'en i desember 2018 og fikk da 0,75% - med beskjed om at renten bare skulle endres tilsvarende som andre billån. Styringsrenten var da også 0,75% og min rente økte selvfølgelig hver gang Norges Bank økte til hhv 1,00/1,25/1,50%. Men når renten nå har gått ned har renten på mitt lån blitt værende på 1,50%. Da jeg spurte Santander om det fikk jeg bare til svar at min rente var langt bedre enn andre tilbud de hadde (som nå var på 3-tallet...)

Det er vel uansett klart her at hverken DNB eller Santander tilbyr så gode renter fordi de er snille, det er jo åpenbart et element at subsidiering fra Tesla her, uten at jeg har noen ide om hvordan det er utformet.

odahle

Sitat fra: Albedo på fredag 12. juni 2020, klokken 08:41
Virker iallefall som det har vært lurt å velge DNB her. Selv valgte jeg Santander da jeg kjøpte X'en i desember 2018 og fikk da 0,75% - med beskjed om at renten bare skulle endres tilsvarende som andre billån. Styringsrenten var da også 0,75% og min rente økte selvfølgelig hver gang Norges Bank økte til hhv 1,00/1,25/1,50%. Men når renten nå har gått ned har renten på mitt lån blitt værende på 1,50%. Da jeg spurte Santander om det fikk jeg bare til svar at min rente var langt bedre enn andre tilbud de hadde (som nå var på 3-tallet...)

Det er vel uansett klart her at hverken DNB eller Santander tilbyr så gode renter fordi de er snille, det er jo åpenbart et element at subsidiering fra Tesla her, uten at jeg har noen ide om hvordan det er utformet.
Stor forskjell på dette området når det gjelder DnB og Santander ja. Jeg har i begge bankene og DnB setter ned renten som var på 1,74 % til 0,89%, mens Santander mener fortsatt at den på 4,50% ish er langt under det jeg burde forvente. Virkelighetsfjerne kommentarer er det eneste de kommer med, spesielt at de orker å være så arrogante. Da tenker jeg på rask heving av renta ved økning av styringsrente, mens argumentet nå plutselig ikke gjelder ved motsatt effekt. Vi får bruke vår forbrukermakt, holde oss borte. Langt borte.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Wibla

Santander? De bruker jeg ikke med mindre jeg absolutt må.
2018 Tesla Model S 75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA