Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil DNB sette ned renta på 0%-bilene?

Startet av 1000kwh, fredag 13. mars 2020, klokken 08:44

« forrige - neste »

1000kwh

Da har vi kommet til en situasjon hvor renta skal NED. Hvem hadde trodd det?

Så da blir spørsmålet; tror dere DNB setter ned renta på lånene våre? Er det noe krav om at de må det?

ELoldtimer

Når vi brukte rentekampanjen i 2018(DNB), så spute jeg Tesla og spesielt DNB, om renten var slik at den skulle følge rentebanen til Sentralbanken. Både Tesla og DNB svarte positivt på dette, så jeg forventer at renten, som til nå har fulgt rentebanen, slavisk, også får være med ned igjen, like slavisk.
Jeg har litt for høy rente på mitt huslån, som er i en annen bank. Men renten på bilen er perfekt. Leker med tanken om å samle lånene mine i ett stort ::)

THE

Lånevilkårene sier vel at Tesla-rente skal følge rentenivået på tilsvarende låneprodukt hos DNB. Dvs. at hvis rente på ordinære billån hos DNB går ned, så skal Tesla-renta gå ned tilsvarende. Renta vil ikke nødvendigvis følge endringer i styringsrenta slavisk.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

ELoldtimer

Ok, jeg fikk bare svaret muntlig, og vet jeg har skrevet under på "noe" skriftlig. Spørsmålet er kanskje hva som gjør at DNB setter opp renten på ordinære billån. Merkelig om man ikke setter ned renten like lett.
Men det kan jo være at banken kommer med svada som at de må låne i markedet som har en høyere rente, osv osv...Bankene er jo så viktige samfunnsinstutisjoner, at de må få lage reglene selv :angel:

ELoldtimer

Da setter vel DNB renten ned 0.35% en gang i Mai. Ting tar tid,når man tjener på det :angel:
Men renten var god når Tesla var med på handelen :+1:

arthur

Sitat fra: ELoldtimer på tirsdag 17. mars 2020, klokken 23:00
Da setter vel DNB renten ned 0.35% en gang i Mai. Ting tar tid,når man tjener på det :angel:

Som eksisterende kunde så går denne tregheten begge veier slik at ved en renteheving vil denne første tre i kraft frem i tid. Nye kunder får dagens pris enten renten har gått opp, eller ned. Slik har det vært så lenge jeg kan huske.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Fikk svar fra DNB/KSbil nå om at de ikke har bestemt seg enda  :P

ELoldtimer

Sitat fra: arthur på onsdag 18. mars 2020, klokken 08:02
Sitat fra: ELoldtimer på tirsdag 17. mars 2020, klokken 23:00
Da setter vel DNB renten ned 0.35% en gang i Mai. Ting tar tid,når man tjener på det :angel:

Som eksisterende kunde så går denne tregheten begge veier slik at ved en renteheving vil denne første tre i kraft frem i tid. Nye kunder får dagens pris enten renten har gått opp, eller ned. Slik har det vært så lenge jeg kan huske.
Treghet, ja det stemmer.
Dessuten; hadde sentralbanken satt opp renten med 0,5% så er jeg 99% sikker på at banken hadde satt opp renten, med 0,5%..

ELoldtimer

Når sentralbanken setter ned renten, er det for å stimulere Norsk Økonomi. Men så lenge bankene ikke setter ned renten, er det bare bankene sine aksjonærer som blir stimulert.

Lurer på hvor mye bankene vil gi i utbytte og honorarer nå...og spesielt til de med verv som ikke sender lettelsene videre til oss som trenger det.

geear

Sitat fra: ELoldtimer på fredag 20. mars 2020, klokken 11:18
Når sentralbanken setter ned renten, er det for å stimulere Norsk Økonomi. Men så lenge bankene ikke setter ned renten, er det bare bankene sine aksjonærer som blir stimulert.

Lurer på hvor mye bankene vil gi i utbytte og honorarer nå...og spesielt til de med verv som ikke sender lettelsene videre til oss som trenger det.
Pengemarkedsrentene og Norges bank sin rente er ikke samme sak...

ELoldtimer

Sitat fra: gr på fredag 20. mars 2020, klokken 16:09
Sitat fra: ELoldtimer på fredag 20. mars 2020, klokken 11:18
Når sentralbanken setter ned renten, er det for å stimulere Norsk Økonomi. Men så lenge bankene ikke setter ned renten, er det bare bankene sine aksjonærer som blir stimulert.

Lurer på hvor mye bankene vil gi i utbytte og honorarer nå...og spesielt til de med verv som ikke sender lettelsene videre til oss som trenger det.
Pengemarkedsrentene og Norges bank sin rente er ikke samme sak...
Det er jeg selvfølgelig enig i. Men da spørs det hvor mye de forskjellige bankene har av gjeld til Norgesbank og hvor mye de har lånt i markedet. Ikke minst ville det vært spennende å få vite til hvilken rente bankene betaler for å låne i markedet.

Rett skal være rett, men bankene lever av å skvise oss med renter og gebyrer. Og selvfølgelig gigantiske overføringer når de tryner pga vannstyre. Da kommer de og ber på sine dresskledde knær, om de ikke kan få noen milliarder av skattebetalerenes penger. Noe som politikerene gir dem, siden banker er sååå viktige.
Synd vi ikke bare kan låne rett fra Norges Bank :police:

geear

Ja, det er iallfall ingen grunn til å synes synd på de. Selv lokalbanken her hadde 277 milloner i overskudd i 2019: https://sandnes-sparebank.no/kundeutbytte

Men så må jeg jo si da, at jeg misliker driften i selskaper som Norwegian og Seadrill MYE mer. Man låner bare så mye at det bare ikke kan gå overende. Så kan en selvfølgelig takke bankene for at de FÅR låne lenger enn til pipa.

Lassen

Ser nå i nettbanken at min rente er satt ned i fra 1.5 til 0.65 nå uten at jeg har gjort noe. :)
Model S 75D - Midnight Silver, AP 2.0, HIFI, Vinterpakke, 21" Arachnid

1000kwh

Ser også at den bare er satt ned. Ikke at vi blir rike på at dette, men det skulle bare mangle

martinho89

Når dere skriver at renta er satt ned fra 1,5 - mener dere da lånerenta dere fikk da dere kjøpte bil fra Tesla?
Noen som vet hva denne renta er nå forresten? Både på nye biler og inventory?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA