Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lang ladekabel med Schukostøpsel?

Startet av Oasis, onsdag 11. mars 2020, klokken 12:53

« forrige - neste »

Oasis

Har fått elektriker til å installere ladekurs 10 A med stikkontakt da jeg bor i en tomannsbolig med parkering rett utenfor inngangsdøra. Beste løsning hadde selvfølgelig vært egen ladestasjon, men da denne må installeres på veggen ved siden av inngangsdøra er det ikke akkurat noen pen løsning. Nå viser det seg at laderen som kom med bilen (Tesla S) er for kort (kan brukes men da må bilen nesten rygges helt inntil døra :D). Bruk av skjøteledning har jeg skjønt ikke er noen god løsning. Finnes det andre alternativer der ute eller må jeg få elektrikeren til å legge alt på nytt med dedikert ladeboks? Hadde vært interessant å vite hvordan folk lader hjemme med schuko og lang avstand til bilen. Jeg er avhengig av å lade bilen 10-12 timer hver dag.

sjokomelk

Skjøteledning er ikke anbefalt.
Hvis parkeringsplassen din er så langt unna døra, må du nesten ta deg råd til å sette opp en stolpe med ladestasjon ved parkeringsplassen, og grave ned kabelen på godkjent måte inn til huset ditt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: Oasis på onsdag 11. mars 2020, klokken 12:53
Har fått elektriker til å installere ladekurs 10 A med stikkontakt da jeg bor i en tomannsbolig med parkering rett utenfor inngangsdøra. Beste løsning hadde selvfølgelig vært egen ladestasjon, men da denne må installeres på veggen ved siden av inngangsdøra er det ikke akkurat noen pen løsning. Nå viser det seg at laderen som kom med bilen (Tesla S) er for kort (kan brukes men da må bilen nesten rygges helt inntil døra :D). Bruk av skjøteledning har jeg skjønt ikke er noen god løsning. Finnes det andre alternativer der ute eller må jeg få elektrikeren til å legge alt på nytt med dedikert ladeboks? Hadde vært interessant å vite hvordan folk lader hjemme med schuko og lang avstand til bilen. Jeg er avhengig av å lade bilen 10-12 timer hver dag.

Hvis det holder med 10m ledning kan du få opp en ladestasjon med type 2 uttak. Type 2 kabler kommer i inntil 10m lengde. F.eks her (NB: det er jeg som driver siden): https://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Oasis

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. mars 2020, klokken 14:12
Sitat fra: Oasis på onsdag 11. mars 2020, klokken 12:53
Har fått elektriker til å installere ladekurs 10 A med stikkontakt da jeg bor i en tomannsbolig med parkering rett utenfor inngangsdøra. Beste løsning hadde selvfølgelig vært egen ladestasjon, men da denne må installeres på veggen ved siden av inngangsdøra er det ikke akkurat noen pen løsning. Nå viser det seg at laderen som kom med bilen (Tesla S) er for kort (kan brukes men da må bilen nesten rygges helt inntil døra :D). Bruk av skjøteledning har jeg skjønt ikke er noen god løsning. Finnes det andre alternativer der ute eller må jeg få elektrikeren til å legge alt på nytt med dedikert ladeboks? Hadde vært interessant å vite hvordan folk lader hjemme med schuko og lang avstand til bilen. Jeg er avhengig av å lade bilen 10-12 timer hver dag.

Hvis det holder med 10m ledning kan du få opp en ladestasjon med type 2 uttak. Type 2 kabler kommer i inntil 10m lengde. F.eks her (NB: det er jeg som driver siden): https://www.ladespesialisten.no/index.php/type-2-kabler

Det er uaktuelt med type 2 uttak da det nettopp er lagt opp uttak med vanlig stikkontakt og 10A, så jeg må nesten ha schuko til type 2. Ser elbilgrossisten har disse helt opp til 15 meter, så da må det nesten bli løsningen. Inntil videre får jeg bare lade med skjøteledning (ment for utendørsbruk og 2,5 mm). Uansett takk for tips :+1:

moderator 2

THansen har mode2 kabler med 10 meter ledning. Du burde hatt CEE kontakt, for da hadde du ladet tryggere og sluppet overgangen i dette tilfellet:

https://www.thansen.no/bil/ladekabler/mercedes/eqc-400-4matic/ladekabel-mode-2-type-2-10-16a-10m/n1195641/pn1195666
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

Vesel

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:26
Skjøteledning er ikke anbefalt.
Joda, fint det. Med 10 A sikring bør selv 1,5 mm^2 på skjøteledningen gå bra, ihvertfall så lenge den er rullet helt ut dersom den er på trommel e.l.. Ideelt sett bør den være på 2,5 mm^2 da, og være kortest mulig. Det siste er interessant for å redusere spenningsfall og tap i kabelen.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Rosstopher

Sitat fra: Vesel på lørdag 16. mai 2020, klokken 18:54
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:26
Skjøteledning er ikke anbefalt.
Joda, fint det. Med 10 A sikring bør selv 1,5 mm^2 på skjøteledningen gå bra, ihvertfall så lenge den er rullet helt ut dersom den er på trommel e.l.. Ideelt sett bør den være på 2,5 mm^2 da, og være kortest mulig. Det siste er interessant for å redusere spenningsfall og tap i kabelen.

Det er ikke snakk om hva som "bør gå bra". Skjøteledninger skal ikke benyttes.

Eller som DSB sier det:
SitatSkjøteledninger skal ikke benyttes
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vesel

#7
Sitat fra: Rosstopher på lørdag 16. mai 2020, klokken 19:21
Sitat fra: Vesel på lørdag 16. mai 2020, klokken 18:54
Sitat fra: sjokomelk på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:26
Skjøteledning er ikke anbefalt.
Joda, fint det. Med 10 A sikring bør selv 1,5 mm^2 på skjøteledningen gå bra, ihvertfall så lenge den er rullet helt ut dersom den er på trommel e.l.. Ideelt sett bør den være på 2,5 mm^2 da, og være kortest mulig. Det siste er interessant for å redusere spenningsfall og tap i kabelen.

Det er ikke snakk om hva som "bør gå bra". Skjøteledninger skal ikke benyttes.

Eller som DSB sier det:
SitatSkjøteledninger skal ikke benyttes
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#skjoteledninger-skal-ikke-benyttes
Skal man ri de svært strenge reglene for lading og gjøre det helt ideelt, så ja. Bruker man sunn fornuft og vurderer risiko selv derimot, så kan en resonnere seg fram til at skjøteledning går helt fint i dette tilfellet. 10 A sikring er allerede svært forsiktig når kursen har 2,5 mm^2 tverrsnitt, og gjerne skjøteledningen også.

Elektrikeren min installerte 16 A sikring og stilte laderen til 16 A da han installerte 4x2,5 mm^2+ PE kabel så jeg kunne lade med 11 kW. Du kanne banne på at, om noe, så er dette mer brannfarlig enn løsningen med skjøtekabel, gjort riktig, i dette tilfellet. Men måten han gjorde det på er likevel tillatt. Så lenge man har ladeboks og B-jordfeilvern så er visst alt helt supert, men schukolading er liksom farlig uansett hvordan man gjør det.

Vi bruker mye penger på supersikre ladeløsninger her i Norge. Samtidig er det mange boliger hvor de ikke har jordfeilvern, ennå har skrusikringer og stikkontakter uten jording, og gjerne 15 A sikringer til kurser med 1,5 mm^2 tverrsnitt (grøss og gru). Kansje vi skulle brukt penger på forbedre sånt istedet.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Rav4_EV

Sunn fornuft er å snakke folk vekk fra schuko og skjøteledninger.
Hva er mer praktisk å bare plugge inn ladekabelen og slippe å lære seg at strøm måles i ampere?
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Thomas Parsli

Sitat fra: Oasis på onsdag 11. mars 2020, klokken 18:54
Det er uaktuelt med type 2 uttak da det nettopp er lagt opp uttak med vanlig stikkontakt og 10A, så jeg må nesten ha schuko til type 2. Ser elbilgrossisten har disse helt opp til 15 meter, så da må det nesten bli løsningen. Inntil videre får jeg bare lade med skjøteledning (ment for utendørsbruk og 2,5 mm). Uansett takk for tips :+1:

Er det uaktuelt fordi du ikke vil betale?

Å lade 10-12 timer hver dag med skjøtekabel og schuko er direkte teit!
Bytt i det minste til CEE og dropp skjøtekabel, så kan du se både elkontrollen og forsikringsselskapet i øynene hvis den tid kommer.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA