Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skiftende rekkeviddeestimat

Startet av K-billy, tirsdag 10. mars 2020, klokken 19:39

« forrige - neste »

K-billy

I går opplevde jeg at rekkeviddeestimatet på min 2015 Model S P85D plutselig falt med 30-40 km imens den stod parkert. Etter å ha kjørt en tur og parkert bilen noen minutter, økte rekkeviddeestimatet til det normale. I dag skjedde det samme på nytt.

Er det andre som har opplevd dette, eller som har en idé om årsaken?

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

K-billy

Nei, det kan ikke være forklaringen.
I dag falt rekkevidden med 40 km i parkert tilstand. Når jeg undersøkte i appen 10 minutt senere, var rekkevidden normalisert.

Klykken

#3
Batteri var i driftstemperatur, altså. Dette skjedde etter en lengre kjøretur?

Hva med prosentvisning? 30-40km tilsvarer ca 10%.

Edit, som påpekt under. Mangla ei null!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Mr Oizo

Sitat fra: Klykken på tirsdag 10. mars 2020, klokken 22:22
Hva med prosentvisning? 30-40km tilsvarer ca 1%.
Lurer på hvilket batteri du har.... På et 85 batteri er vel 40 km ca 10 % typical.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

K-billy

Batteriet var varmt og ferdigladet til 90 %. Rekkeviddeestimatet var da 298 km. Etter en kjøretur og noen minutters parkering, var estimatet 320 km.
I går skjedde noe lignende. Bilen var da parkert med varmt, halvfullt batteri, uten at det var tilkoblet lading. Rekkeviddeestimatet falt 30-40 km (avlest i appen), før det gikk tilbake til normalen 15 minutt senere.

OleJA

Dette er typiske symptomer på at hovedbatteriet holder på å ta kvelden. Ville kontaktet Tesla med bekymringen, og fått dem til å ta en fjern-diagnose på batteriet.

K-billy

Takk for tips.
Jeg venter på tilbakemelding fra Tesla.

Sense

"A Better Route Planner" treffer ganske bra på gjenværende prosent ved ankomst i mine tester. Men den bommer på forbruket!
En test jeg gjorde på vei opp til hytta med min Raven 100D, endte med et forbruk på 183 wh/km og "inspirert" kjørestil, men noe kø.
Men forbruket i appen forespeilet et forbruk på 217 wh/km, et avvik på 34.

Hvordan kan et så stort avvik forekomme når gjenværende prosent rekkevidde treffer med feilmargin på kun -1%? At det er en stigning på 850 høydemeter skal vel ikke ha noe å si, for det er vel medregnet. Ei heller at turen startet med kaldt batteri, for da burde jo forkjellen blitt enda større. For appen spør ikke om temp. på batteriet, så jeg formoder appen beregner optimal temp. på batteriet.

Muffinman

Lurer litt på hvordan du tenker at det kan relateres til topic i denne tråden? Bare lest overskriften muligens?

Sense

Sitat fra: Muffinman på onsdag 11. mars 2020, klokken 22:08
Lurer litt på hvordan du tenker at det kan relateres til topic i denne tråden? Bare lest overskriften muligens?

Var bare ment som en paralell til temaet "rekkeviddeestimat" og hva feilen på estimatet skyldes. Har nok vært langt mer utenfor topic før.... :laugh:

Jejl

Jeg har opplevd 2 ganger at bilen viser 4-5 % mer etter at den har stått parkert i noen timer. Begge gangene på sommeren. Bilen  var da 3-4 år gammel og 6,5 nå. Orginal batteripakke fremdeles.
Har ikke noen god forklaring, men muligens var det en kalibrering???

K-billy

Som forventa måtte batteriet byttes. Det ble sagt ved servicesenteret at Tesla hadde gått over til å bytte alle defekte 85-batteri med overhalte 85-batteri. Det viser seg imidlertid at jeg har fått et nytt 350 V-batteri (1014116-00-A). Er det andre her til lands som har fått det batteriet og som har gjort seg erfaringer med tanke på ytelse, lading mv.?

Øggen

Såvidt meg bekjent e det kun 60/70 og 75 kW pakka som har 350V ::)
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA