Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Flatt/lav spenning 12v batteri?

Startet av Lars C. Krogenæs, mandag 09. mars 2020, klokken 15:23

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Noen som har opplevd at 12v batteriet har blitt flatt/får varsel om lav spenning når e-golfen har stått til lading over flere dager?
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

rwilthil

Er litt usikker , men jeg mener at dette batteriet kun lades av HV batteriet og ikke via vegg/kabel lader.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk


Lars C. Krogenæs

12v lades av fremdriftsbatteriet (HV) under kjøring, og skal egentlig få bittelitt lading under lading av HV batteriet også. Har opplevd at bilen stadig ber om strøm fra ladestasjonen, etter at HV batteriet er fullt, slik at 12v batteriet da tappes av at bilen stadig er våken.

Prøver derfor å finne årsak og likesinnede.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

lars667

Opplevde det på vår 18-modell i fjor vinterferie, da den sto hjemme tilkoblet lader i 3 dager. Klarte å starte den, men fikk varsel om å kjøre pga lav spenning på 12v.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Amatøren

Har fått svar fra Møller kundeservice for en god stund siden angående lading av 12 V batteri:


  • Batteriet lades når bilen er påslått.
  • Batteriet lades også så lenge HV batteriet lades.
  • Det er ikke noen vedlikeholdslading ut over det.

Forøvrig så er det en bug i veldig mange e-Golfer som gjør at 12 V batteriet tømmes raskt.

Dette har vi hatt på både vår 2018 modell og på vår 2019 modell.

På 2019 modellen så holdt det med kun en SW oppgradering (samt noe konfigurering av den etterpå) og problemet var borte.

Derimot på vår 2018 modell så fant de ut etter diverse tilfeller av feil (etter SW oppgradering) at det var et relé som leverte strøm til blant annet motorstyringen som ikke slo seg av hver gang bilen ble slått av. Som han på kundemottaket sa: "Det levde sitt eget liv."

Det reléet ble byttet, men vi fikk feilen en gang til, men det skyldes at alle dyputladingene av 12 V batteriet hadde 'tatt kvelden'. En eller flere celler klarte ikke å holde spenningen over tid eller når det ble belastet uten at lading var på. (Dette med at en eller flere celler tar kvelden blir ofte standardfeil på solcelleanlegg på hytter hvor brukere tyner batteriene gang på gang når forbruk ikke står i forhold til batteri og/eller ladakapasitet.) Møller trodde ikke på meg når jeg forsøkte å forklare at det kunne bli utfall ved mange dyputladinger av 12 V batteriet.

Etter denne ekstra feilen så ble 12 V batteriet byttet ut fra anbefaling fra fabrikken(!), de tenkte tydeligvis ikke ut det selv.

Nå har også 2018 modellen virket OK så langt.


Så dere med varsel på 12 V batteriet, stå på for å få sjekket om bilen er 'up to date' på SW og konfigurering, samt at det ikke trengs å bytte et relé (som en på Facebook skrev: "dings") også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Håvar

Vær obs på at 12V ikke lades dersom bilen er "skrudd på" under AC-lading av HV. Har testet dette med OBDeleven.
Heller ingen lading av 12V ved DC-lading, uansett om bilen er av eller på.

Altså, kun lading av 12V under kjøring eller ved AC lading av HV batteri når bilen er skrudd av.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA