Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kneppelyder ved venstresving

Startet av Tormy, mandag 09. mars 2020, klokken 08:23

« forrige - neste »

Tormy

Vi har en 2015-modell Zoe med over 110 000 km på telleverket. I det siste har jeg hørt kneppelyder (repeterende) av og til ved sving mot venstre. Virker som lyden kommer under endring av hjulposisjon(dreiing av ratt mot venstre). Vet vi må ha nye bremseskiver, men skulle ikke tro dette gav slike symptomer?! Kan ingenting om bil så må nok innom et verksted og finne ut hvor dyrt det blir.
Noen som har noen idé om hva det kan være?

Amund_Lavik

Om lyden kjem utelukkende når bilen er i bevegelse, og ved sving, kan det være drivknute.
Dersom lyden kjem mens du svinger, men ikkje nødvendigvis er i bevegelse, kan det være fjærbeinslager.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Tormy

Takk for tips! Da får en sjekke verkstedpriser eller finne en kompetent venn :-)

erinaes

Enig i Amund Laviks to forslag til diagnoser. Med manuelt gear kunne man vel ha satt bilen i fri eller brukt clutch i svingen. Ofte vil vel kneppingen avta uten drivverket innkoplet dersom det er snakk om slitt drivknute.Er N-posisjon et alternativ?

Svein_H

Et gammelt triks for å sjekke om drivknutene er utslitt er å finne en åpen plass og gi litt gass med fullt rattutslag, da hører du fort om det knatrer der framme ;D
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Tormy

Mange gode råd å få her. Jeg får teste litt fremover og oppsøke verksted. Burde vel ha lært meg å bytte bremser selv etterhvert, har jo kastet bort mye penger på det i alle år som bileier, noen som holder kurs?

Tormy

I helgen fikk jeg hjelp/opplæring av en nabo, så nå er det nye bremseskiver og -klosser foran. Ikke helt plankekjøring da skivene satt godt fast i navet, men med en ters så fikk vi tvunget de av. Ellers en lett jobb som jeg helt sikkert vil gjøre selv i fremtiden. Kjekt å lære noe nytt!

Før bremseskift hadde kneppelydene på magisk vis forsvunnet. jeg har ikke gjort noe spesielt med bilen for å få de vekk. Kommer nok plutselig tilbake :-(

Nå får jeg heller legge vekk penger spart på å skifte bremser selv og få montert LED-bar, er så lei av dårlig lys på bilen!!!

Tormy

Da er kneppelyden trolig identifisert. Skulle rygge ut av garasjen i dag og med en gang jeg dreide en centimeter på rattet sa det PANG og etter det kom det morsomme lyder fra høyre side foran ved dreiing av ratt enten bilen stod i ro eller var i bevegelse. Fjær høyre foran er altså knekt. Noen som har beskrivelse av bytte? Nå som bremser er skiftet så frister det å fortsette på fjærer, trenger å spare litt penger i disse dager. Tips til forhandlere av fjærer?

Amund_Lavik

Skift tårnlager i samme slengen, det er mest sannsynlig grunnen til at fjæra ryker.
Det er også lurt å skifte på begge sider samtidig, erfaringen tilsei at andre sida ryker innen 6mnd.

Fjærer er ikkje noko du leiker med, og du trenger blandt annet verktøy for å presse den sammen for montering.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk


Tormy

Hei Amund! Bare å melde seg frivillig til å bytte 😅 Jeg har planlagt å ta begge sider nettopp på grunn av slitasje og trolig ulik høyde på bilen om jeg ikke gjør det. Ble tipset om tårnlager også. Har vært vitne til bruk av fjærkomprimator en gang, men alt jeg vet er at det kan være farlig på grunn av all den lagret energien. Grunnen til å prøve selv er at jeg må få bilen kjapt og rimelig på veien og i disse tider er det lang ventetid på verksted.

Tormy

Byttet til sommerdekk i dag. Fikk sett på fjæren. Er knekt nesten en hel omdreining ved toppen av fjæren. Det gjør at bruddstedet skraper mot karosseri/gods og ikke fjærskål. Altså er bilen ukjørbar. Blir ringerunde på tirsdag for deler og/eller verkstedtime.

Tormy

Oppdatering: tok en ringerunde og fikk hentet inn litt priser på fjærbytte samt topplager. Endte hos lokalt verksted til ca. 5500 kr inkl. deler mot ca. 8500 hos MotorForum. Siden bilen knapt var kjørbar(masse skraping fra fjær ved dreiing av ratt) ble valget enkelt. Bilen skal være på veien igjen på mandag. Skal bli godt å slippe å kjøre diesel.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA