Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rust på bremser

Startet av Jarl Magnus, onsdag 04. mars 2020, klokken 20:20

« forrige - neste »

Jarl Magnus

Noen som har erfaringer med å bruke håndbrekk for å fjerne rust på bremsene?

Apalset

Det er ein ganske vanleg måte å gjere det på. Går fint i 80 km/t. Bør helst ikkje ha bilar bak når du gjer det.

Amatøren

Kan ordnes med hard bremsing uten regenerering (best å ikke ha biler bak da også), men krever litt trening. Til gjengjeld så tar man bremsene både foran og bak.


  • Ha god fart på bilen (jeg klarer det bra i bare 50 km/t også).
  • Sett bilen i 'D'.
  • Trå lett på bremsepedalen. Bare akkurat så bremselyset tenner/Regenerering starter så vidt.
  • Slipp fort opp og vær RASK til å trykke bremsepedalen godt inn.
  • Da skal regenerering gå til null etter et kort blaff. Da bremser man kun med mekaniske bremser.

Dette gjør jeg regelmessig for å holde rust unna.

Hard oppbremsing mot kryss eller i nedoverbakke med fulladet batteri vil også fremtvinge mer oppbremsing enn det regenerering vil klare og dermed bruk av de mekaniske bremsene.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Sitat fra: Amatøren på onsdag 04. mars 2020, klokken 21:24
Kan ordnes med hard bremsing uten regenerering (best å ikke ha biler bak da også), men krever litt trening. Til gjengjeld så tar man bremsene både foran og bak.


  • Ha god fart på bilen (jeg klarer det bra i bare 50 km/t også).
  • Sett bilen i 'D'.
  • Trå lett på bremsepedalen. Bare akkurat så bremselyset tenner/Regenerering starter så vidt.
  • Slipp fort opp og vær RASK til å trykke bremsepedalen godt inn.
  • Da skal regenerering gå til null etter et kort blaff. Da bremser man kun med mekaniske bremser.

Dette gjør jeg regelmessig for å holde rust unna.

Hard oppbremsing mot kryss eller i nedoverbakke med fulladet batteri vil også fremtvinge mer oppbremsing enn det regenerering vil klare og dermed bruk av de mekaniske bremsene.
Har ikke Egolf seilingsmodus hvor du kun bruker bremser? Eller er det alltid «blended brakes»

elektrolux

Bremser "alltid" først elektrisk utenom når bilen er i neutral.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Amatøren

#5
@knut.aulie: Jo, den har seiling modus, men som elektrolux skriver så bruker den allikevel regenerering først ved oppbremsing før den legger til mekanisk bremsing hvis ikke regenerering er nok.

Hvis man derimot kjører i 'D' (seling modus) så kan man få bremsing uten regenerering ved nevnte prosedyre. Bruker det gjerne når jeg kjører av motorvei og ingen er bak.

Ser forskjell på den bilen jeg kjører og bilen min datter disponerer. Hun har ikke teknikken inne så hun sliter å få det til. Ser det på bremsene. Så jeg tar meg en ekstra tur med den av og til.


Sliter dere å få det til så pass på å ta flere harde oppbremsinger med fullt batteri for da kan ikke bilen regenerere noe særlig og mekaniske bremser brukes.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Counterpointer

Nyttig info, takk

Sånn sett er det greit med amcar som en bare kan sette i N og bremse sånn det passer. Har en fast nedoverbakke på vei til jobb hvor jeg om mulig legger inn en hard lang brems.

Forøvrig er det bare en av bilene våre siden 2014 som har hatt problemer med bremserust og det var dieselbilen

gte-bjørn

Må man bremse hardere i en e-Golf enn i en GTE (som har mindre batteri) for å komme over max. for regenerering? Det høres ut som dette er vanskelig.

Første gang jeg la merke til rust på bremseskivene så var de blitt knall oransje. Et par kjappe oppbremsinger i 60 km/t, så hardt at det var litt ubehagelig men ikke bråbremsing, så var de fine igjen. Grunnen til at jeg gjorde det i 60 er at det er fartsgrensen på stedet :police: (tunnel med lang rett strekning og ofte lite trafikk).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA