Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Taue noen meter til ladestasjon?

Startet av naivsupr, søndag 08. mars 2020, klokken 21:25

« forrige - neste »

naivsupr

I ettermiddag var det guffent, ikke-så-batterivennlig vær på E6. Mye motvind og vått føre for de som var på vei sørover i Viken.

På avkjøringen til Rygge flyplass sto det en mørklagt TMX midt i rundkjøringen, åpenbart på vei til superladerne. Sjåføren satt der og snakket i telefonen (med flakbil? kona? elskerinnen?)..
Jeg synes oppriktig synd på sjåføren og kan glatt se for meg at jeg kan havne i samme situasjon, dvs få stopp kun få meter unna strømpunkt, i et ufyselig vær. Jeg har opp gjennom årene regnet meg frem til hva som er igjen på "reserven", spesielt på MC - og som oftest har det gått bra. Kona har ikke alltid vært like imponert over mine regneegenskaper.

Det dukker opp noen tanker rundt 0% SOC. Om vi antar at bilen var tomt for strøm, de siste meterne inn til laderen:

  • Finnes det en "kotyme" for å hjelpe mørklagte biler? I så fall så jeg ikke noe til det i dag. Jeg kunne ikke yte så mye selv heller.  :-[
  • Er det i det hele tatt mulig å taue en død elbil? (det står vel i boka at det gjør man ikke, men likevel?)
  • Styring uten moderne elmotor til servo?
  • Har man ikke engang strøm til nødblink når det er slutt på rekkevidden? (fra 12V batteriet)
  • Tauekrok/tilhengerfeste: tåler en elbil å dra en annen tung elbil? Forsiktig, noen få meter?
  • Slepetau som er godt nok (2,5 tonn med bil)
Jeg vil anta at flere ti-talls elbiler kjørte rundt denne bilen, til og fra superlader, den halvtimen vi var innom McDonalds. Det var rimelig høyt belegg på superladeren. Flere av disse må ha tatt notis om at det sto en bil borti gata - som ikke nådde frem.

Google tipser om SparkCharge. En "DC Level 3 Fast Charger" (batteripakke).

Den lille Fiat Centoventi konseptbilen skal kunne tilby "batterideling" - fra en bil til en annen. Det hadde vært praktisk!
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

daktari

Noen titalls meter kan man vel trekke den sakte på stive hjul. Ellers kan man jo tenke det er smart å sette N og trille og så bruke brekket før den går helt i sort. Lettere å trekke i N.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jkirkebo

#2
Man må ha 12V strøm nok til å sette bilen i tow mode (gjelder Tesla). Går man tom bør man legge noe foran/bak hjulene og sette den i tow mode med en gang.


Jeg hadde stoppet og tilbudt tauing om jeg hadde hatt tid. Har X75D med krok og slepetau liggende i bilen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mortdal

E-tron gir deg vel også muligheten til å starte bilen 2 ganger etter at den har gått "helt tom". Dette for å kunne kjøre bilen opp på bilfrakt, også av og til lader igjen. Står vel i instruksjonsboken hvor langt den går hver gang, så hvis man er bare noen meter unna, kan man bruke den funksjonen.

1000kwh

Hadde over 300wh/km i går på motorveien (TMS) (kjørte vel og merke i fartsgrensa).

MEN, rekkeviddeestimatet er pessimistisk hvis man legger seg i 80 (hvis det er krise) og det er i tillegg buffer etter 0 km, så for meg er det nesten uforståelig at folk havner i denne sitasjonen gitt alle laderne vi har i Norge. 

naivsupr

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:03
Hadde over 300wh/km i går på motorveien (TMS) (kjørte vel og merke i fartsgrensa).

MEN, rekkeviddeestimatet er pessimistisk hvis man legger seg i 80 (hvis det er krise) og det er i tillegg buffer etter 0 km, så for meg er det nesten uforståelig at folk havner i denne sitasjonen gitt alle laderne vi har i Norge.
Enig, jeg sjekket strekningen Moss-Sjusjøen i går kveld. Det er jo bare å svinge av ved omtrent enhver avkjørsel på E6, så står det hvert fall ett ladepunkt rett i nærheten, om alle andre planer går i vasken. Da står det riktignok GrøntPunkt, Fortum C&D eller BKK på ledningen. Sjelden jeg ser elbiler stående langs veien på min daglige rute..

Jeg har ikke forstått at 12V-anlegget også går ned for telling når høyspenten er tom. Men jeg ser i håndbøkene at det finnes 12V-poler under frunken for å få spenning på 12V (jumpstart). Riktignok med advarsler om at dette kun er for sertifisert servicepersonell.

Er det noe poeng å ha med seg 12V reserve? Type Li-ion booster? Kan man da få liv i håndbrekk/girvelger? Eller krever dette at "alt er grønt"?
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

OlsenR

12V-batteriet ditt går ikke tomt selvom bilen er tom. Bilen er forøvrig ikke helt tom for strøm selvom du opplever 0% SOC, pga buffer. Ikke noe poeng å ha booster i bilen

Dette gjelder Audi

jkirkebo

Sitat fra: naivsupr på onsdag 11. mars 2020, klokken 11:39
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:03
Hadde over 300wh/km i går på motorveien (TMS) (kjørte vel og merke i fartsgrensa).

MEN, rekkeviddeestimatet er pessimistisk hvis man legger seg i 80 (hvis det er krise) og det er i tillegg buffer etter 0 km, så for meg er det nesten uforståelig at folk havner i denne sitasjonen gitt alle laderne vi har i Norge.
Enig, jeg sjekket strekningen Moss-Sjusjøen i går kveld. Det er jo bare å svinge av ved omtrent enhver avkjørsel på E6, så står det hvert fall ett ladepunkt rett i nærheten, om alle andre planer går i vasken. Da står det riktignok GrøntPunkt, Fortum C&D eller BKK på ledningen. Sjelden jeg ser elbiler stående langs veien på min daglige rute..

Grønt Punkt? Du finner mange slike rundt omkring, men de har lite med lading å gjøre ;)

https://www.grontpunkt.no/

Grønn Kontakt heter ladeoperatøren ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ingeniøren

Sitat fra: OlsenR på onsdag 11. mars 2020, klokken 14:07
12V-batteriet ditt går ikke tomt selvom bilen er tom. Bilen er forøvrig ikke helt tom for strøm selvom du opplever 0% SOC, pga buffer. Ikke noe poeng å ha booster i bilen

Dette gjelder Audi

Ja Jaguaren gikk vel 30 km etter den var "tom" på en test nylig....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

naivsupr

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 11. mars 2020, klokken 14:09
Grønt Punkt? Du finner mange slike rundt omkring, men de har lite med lading å gjøre ;)

https://www.grontpunkt.no/

Grønn Kontakt heter ladeoperatøren ;)

Whatever. :+1:

Noen nevner 4 stive hjul her. Tar for gitt at noen av bilens operasjoner (håndbrekk, girvelger) fortsatt virker, enn så lenge 12V ikke tømmes. Jeg hadde også forventet varselblink på den bilen jeg så, midt i rundkjøringen. Konkluderte bare med at alt måtte være dødt..
2020 e-Tron 50
2019 Speed Triple RS
2011 Scrambler 900
2001 XR650R

elektro

Her er en video av hvordan e-tron 55 2019 oppfører seg rett før, og etter den går tom.
https://www.youtube.com/watch?v=ks2n2kIBJWw

Her er en annen variant, men med kjøring i 200 km/t i forkant.
https://www.youtube.com/watch?v=V9AtudHifEU

Begge dessverre på tysk, og i relativt sommerlige temperaturer. Kulde kan få batteriet til å oppføre seg litt annerledes. I Motor sin vintertest kunne de vel starte og flytte 2019 modellen av e-tron 55 2-3 ganger, noen hundre meter, mens den nyere e-tron 50 ble fullstendig tom litt tidligere. Om 2020 (86,5 kWh) modellen av e-tron 55 oppfører seg på samme måte vites ikke.

Jeg har kjørt en rekke biler ned til 0 km, både Tesla, e-Golf, Leaf mf. og aldri strandet. Når folk er så eventyrlystne, det er vel ikke rart at noen gjør det.. ;D Da vi kjørte til fjells med 24 kWh e-Golf i -18 grader og det stod 0 km. på telleren da vi parkerete, måtte min bedre halvdel ha rødvin intravenøst da vi kom inn hyttedøra. Ja, det var noen km. mindre enn beregnet, men skyldtes at jeg ikke kjente topografien.

Bilene har i alle fall alltid holdt det de har lovet, hverken mer eller mindre, usikker på om jeg har kjørt e-tron ned til 0 km, prøver å unngå det. 7-8 km. har jeg hatt mange ganger, det er helt uproblematisk. Bilen er imidlertid fremdeles ny og jeg har et ganske normalt lademønster, lader stort sett hjemme.

Dersom man lader hovedsaklig på hurtiglader, trekker tungt eller på andre måter har et litt uvanlig bruksmønster, kan man få ubalansert batteri. Her går Teslabjørn tom med 14 km. igjen på rekkeviddemåleren (2012 modell da..)
https://www.youtube.com/watch?v=sHRGw_yg3KY

Her er litt mer om hva man skal gjøre med Tesla, som kan være relevant til trådstarters spørsmål og til en viss grad overførbart til andre biler.
https://www.youtube.com/watch?v=sswtRgTd7wg

Og mens jeg er igang, ja elbiler tåler å taue  ;)
https://www.youtube.com/watch?v=op2JZi7zMbM
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

Det var overraskende mange biler i Motor sin test som døde før 0 km visning. Men nå har jeg selv aldri vært under 3 % på noen bil, så har lite å bidra med. :p

Interessant spørsmål fra TS uansett, har jo Model X selv og har ikke lest om dette før nå, og det er rimelig merkelig info i manualen:

https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_north_america_en.pdf (side 227/228).
Eller norsk for de som liker dårlige oversettelser: https://www.tesla.com/sites/default/files/model_x_owners_manual_europe_no_no.pdf (side 231/232).

SitatNote: The tires are allowed to rotate slowly (under 3 mph or 5 km/h) and for a very short distance (less than 30 feet or 10 meters) only when Transport Mode is enabled (see Activate Transport Mode on page 228) while the vehicle is being winched onto a flatbed truck or pulled out of a parking space for repositioning. Exceeding these boundaries can lead to significant damage and overheating that is not covered by the warranty.

Merkelig at det skal være så krise? Er jo null problem å sette bilen i N i en nedoverbakke og trille i 100 om man vil det?? Fatter ikke.

sjokomelk

Sitat fra: gr på torsdag 12. mars 2020, klokken 21:39
Merkelig at det skal være så krise? Er jo null problem å sette bilen i N i en nedoverbakke og trille i 100 om man vil det?? Fatter ikke.
Oljepumpa til "girkassa" går ikke uten strøm. Tørre, varme tannhjul er sjelden en bra ting. :(
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Hårek

Sitat fra: sjokomelk på fredag 13. mars 2020, klokken 16:03
Oljepumpa til "girkassa" går ikke uten strøm. Tørre, varme tannhjul er sjelden en bra ting. :(
Men e-tron har ingen oljepumpe. Self-study guide beskriver "The bath and splash lubrication system ...".
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

geear


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA