Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng G3

Startet av Guleböj, søndag 08. mars 2020, klokken 19:13

« forrige - neste »

HelectriC

Sitat fra: ElBilLover på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:35
De første norske utgavene av Xpeng G3 Smart SUV er ankommet Norge og vil snart bli levert ut til de første kundene. Utleveringene starter etter planen 14. desember.  :+1:

Allerede før vi har fått bilene på veien er Xpeng G3 blitt nominert til Årets bil, kårets til ett av de beste bilkjøpene av NAF og uavhengige analyser har vist at G3'en gir opptil 100 000 kroner "mer bil for pengene" enn de nærmeste konkurrentene!  ???

Men hvordan i alle dager kan en bil som lader 50kW på Chademo i 2020 bli årets bil? Det skjønner jeg ikke!
ioniq 5

chargedup

Sitat fra: HelectriC på onsdag 02. desember 2020, klokken 11:09
Men hvordan i alle dager kan en bil som lader 50kW på Chademo i 2020 bli årets bil? Det skjønner jeg ikke!
På akkurat samme måte som MG ZS er nominert (og elbilforeningens jurymedlems valg nr 3 https://elbil.no/polestar-2-karet-til-arets-bil-i-norge/ ), altså pga pris. MG er nominert i kåringen med sine 260km WLTP (sinnsykt revolusjonerende i 2020 :P) og er norges 8. mest solgte bil pr 30.11.20 med 200 færre biler solgt enn den megapopulære model 3...
Så at G3 er nominert med 460km WLTP rekkevidde og startpris på 360' er ikke overraskende, selv om den har sine minuser som feks 50kW hurtiglading. Polestar vant jo årets bil i Norge og er vel ikke veldig annerledes spesifikasjonsmessig i forhold til fjorårets vinner model 3?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren

Kan ikke disse g3ene lade høyere enn 50 om du hdr Chademo med tjukkere ledning?

chargedup

Joda, G3kan lade på maks 62kW i Norge ifølge prøvekjøringer/tester, men i juli måtte man vel til Dombås for å lade på den ene stasjonen med det https://motor.no/ccs-chademo-circle-k/nyheten-leaf-eierne-har-ventet-pa/171821
I Kina tar G3 imot 90kW på Xpeng's eget ladenettverk (som NIO nå også har fått tilgang til).

Hvis forskjellen kun er 62-50=12kW tror jeg de færreste bryr seg med å bruke/finne lynladerne (* jeg følger ikke nøye med på Chademo og begrensninger på hurtig/lyn-laderes kabel). Hvis G3 er som Leaf og lader på ca 42kW på 50kW hurtiglader og kan oppnå hele 62kW på lynlader har det kanskje noe for seg å lynlade, spesielt de gangene man kjører lengre turer med flere hurtigladinger. Tipper vi får test av hurtig/lyn-lading fra Teslabjørn med en gang sperrefristen er over.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren

Husk at uthentet effekt vil avhenge av batterispenning. Så det kan godt hende at den kan hente ut 62kW

HelectriC

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:58
Husk at uthentet effekt vil avhenge av batterispenning. Så det kan godt hende at den kan hente ut 62kW
Men det finnes vel nesten ikke noen Chademo med mer enn 50kW i Norge? Vil jo neppe bygges ut heller da så få biler bruker Chademo.
ioniq 5

Tjafsaren

Sitat fra: HelectriC på onsdag 02. desember 2020, klokken 20:00
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:58
Husk at uthentet effekt vil avhenge av batterispenning. Så det kan godt hende at den kan hente ut 62kW
Men det finnes vel nesten ikke noen Chademo med mer enn 50kW i Norge? Vil jo neppe bygges ut heller da så få biler bruker Chademo.

Rett det du sier, men 50kW er mulig om batteriet er 400V eller høyere vel?

HelectriC

Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 20:44
Sitat fra: HelectriC på onsdag 02. desember 2020, klokken 20:00
Sitat fra: Tjafsaren på onsdag 02. desember 2020, klokken 17:58
Husk at uthentet effekt vil avhenge av batterispenning. Så det kan godt hende at den kan hente ut 62kW
Men det finnes vel nesten ikke noen Chademo med mer enn 50kW i Norge? Vil jo neppe bygges ut heller da så få biler bruker Chademo.

Rett det du sier, men 50kW er mulig om batteriet er 400V eller høyere vel?

Ja, men 50kW er jo virkelig treigt. Kjøre langt og kun lade 50kW vil bli meget slitsomt om man ikke liker å stå veldig lang tid på forskjellige parkeringsplasser rundt omkring. Det er jo nesten treigt å lade 100kW.
ioniq 5

chargedup

50kW er veldig tregt ja, men prisen for en godt utstyrt G3 er lik startprisen på id3 (som lader på 100kW). For de som sjelden hurtiglader finnes det nok ingen elbil som gir like mye plass/suv/rekkevidde/utstyr for prisen. Om prisforskjellen er stor nok opp til andre biler med >100kW må man jo vurdere individuelt. Standard på de nye rimelige elbilene som Corsa-e/Peugeot/Citroen (250'>) og opp til dyrere (og ekstremt godt likt av kundene til 400') E-niro er jo maks 80kW.

Jeg synes at lading med Chademo er den største bakdelen med G3 (samt ukjent merke/kvalitet) og ville heller kjøpt en brukt model 3 til ca 400, men jeg forstår at mange vil vurdere det annerledes.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren

Ja.. dette avhenger av fler parametere.. for min/vår del er kjørelengde på garanti, utstyr, plass og kjørelengde generelt viktig.

Så en Model 3 med 100' er uaktuelt med kjørelengde på 40-50'+ i året.. derimot er G3 mer aktuell med sine 150' eller ubegrenset, vet ikke hva de landa på..

Hadde hyundai Ioniq vært samme batteri som 28kWh men større kapasitet, og litt mer høyreist hadde jeg tatt denne på flekken.. samt hengerfeste/takboks.

ToWalkOrDrive

#115
Sitat fra: Tjafsaren på torsdag 03. desember 2020, klokken 15:44
Ja.. dette avhenger av fler parametere.. for min/vår del er kjørelengde på garanti, utstyr, plass og kjørelengde generelt viktig.

Så en Model 3 med 100' er uaktuelt med kjørelengde på 40-50'+ i året.. derimot er G3 mer aktuell med sine 150' eller ubegrenset, vet ikke hva de landa på..

Hadde hyundai Ioniq vært samme batteri som 28kWh men større kapasitet, og litt mer høyreist hadde jeg tatt denne på flekken.. samt hengerfeste/takboks.

Hvis du snakker om 100.000 i garanti på Model 3, så stemmer ikke det. Den har 192.000 km nå....og velger du Model Y får du den høyreist og :-) og bedre bakseteplass :-) og høyere hengervekt :-) og takboks :-) og plass til 12 rullebager inni :-) og 82 kWh batteri (77 tilgjengelig) :-) og over 10cm lengre benplass enn Model 3 :-)
Skulle tro jeg var Tesla-selger...er bare sannhetsselger :-)
Tesla Model Y                         2021-

Tjafsaren

#116
Hei, og takk for info.

Har selv lest meg i hjel på elbiler, garantier og Tesla siden jeg bytta jobb og fikk pendlevei. Er også klar over batterivarianten frem til 192', men dette er kun batteriet..?

Drivverk og alt annet generelt er 100', og det er to år for min del.. ikke minst er y/3 også rundt 100-150' dyrere. Som vil resultere i at jeg må ha lån over 7-10 og det er uaktuelt med en Tesla :o

Edit: skal jeg faktisk la dumheten og mini-dysleksien min stå.. for det stemmer jo at driveunit og batteri er dekket til 192'.. da har jeg plutselig 200' med kjørelengde og 4 år.. da ble det tenkeboksen igjen.. faen

Electric cars in Norway

Tjafsaren :+1: :+1: he he, vet hvordan det føles :+1:



Daniel_0007

Da har tb publisert første video https://www.youtube.com/watch?v=U7ooM7QF_Es
Kort oppsumert treg lading som forventet, mye pling plong lyder, hvis du syns leaf er ille så gru deg til denne, regner med det kommer oppdatering for mindre lyder slik mg har gjort.
Model 3 2019 LR Rwd

uHu

#119
Bjørn sier i sin siste video at G3 ikke passer for sjåfører over 175 cm. Det høres litt ekstremt ut -- hadde han sagt 185 så ville det vært forventet. Er det noen her som har prøvd en? (leveranser begynner vel i morgen?)
Hvis den virkelig er så ille på plass, så lar jeg den bare fare. Med en høyde på 190 er Leaf bedre, mens model S er helt håpløs.
2013 Leaf, 2004 LC100 diesel auto AHC, 1966 Volvo B57.
Ex: LC100, LC80, Mondeo, Corolla, Tercel, Corona x2, Mini.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA