Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Xpeng G3

Startet av Guleböj, søndag 08. mars 2020, klokken 19:13

« forrige - neste »

Tjafsaren

Plutselig enda mer interessant da. Bare Chademoen som irriterer meg ::)

chargedup

Mindre påslag enn tidligere er en gladelig nyhet! Positivt at de faktisk også velger å gjøre det allerede nå, slik at de som allerede har bestilt bilen nyter godt av lavere pris. Jeg har tidligere vært ganske streng med importøren av Xpeng pga påslaget sitt (både her inne og på mail ang P7 til importør) og selv om jeg mener det forsatt er for høyt, ser jeg på dette som et steg i riktig retning.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren

Sitat fra: chargedup på onsdag 12. august 2020, klokken 15:52
Mindre påslag enn tidligere er en gladelig nyhet! Positivt at de faktisk også velger å gjøre det allerede nå, slik at de som allerede har bestilt bilen nyter godt av lavere pris. Jeg har tidligere vært ganske streng med importøren av Xpeng pga påslaget sitt (både her inne og på mail ang P7 til importør) og selv om jeg mener det forsatt er for høyt, ser jeg på dette som et steg i riktig retning.

Prisen som ble oppgitt på G3 var vel etter fratrekkene for elektrisk bil i Kina? Det tilsvarte opp mot 60' om jeg leste riktig, så husker jeg ikke i farta hva oppgitt pris var i RMB? Er påslaget så ille selv om man legger på 40-60' på prisen og regner der i fra?

chargedup

Kan quote meg selv fra 04 juni i P7 delen av Xpeng forumet:
Er redd prisen på 4x4 kan bli høy hvis importøren tar like mye påslag i Norge som på G3 (toppversjonen koster 263' i Kina og 419' i Norge). Med samme prosentpåslaget vil toppversjonen P7 med 4x4 (koster 467' i Kina) ende på ca 750' i Norge.
NB: I prislisten til P7 står det nevnt at prisen er før insentiver, mens det i prislisten til G3 er salgsprisen (sannsynligvis etter insentiver) og jeg har lite kunnskap om kinesiske elbilintensiver. Regnestykket over er derfor basert på hva G3 koster i Kina vs Norge uten å ta hensyn til de insentiver som evt finnes i Kina.


P7 prisen er altså estimert kun på bakgrunn av G3 prisen uten å ta hensyn til insentiver, før Teslabjørn og norske aviser fikk prøve bilen og fikk en estimert pris på rundt model 3 performance (altså rundt 555').

Hvis 60' er insentiver vil det si at den prises til 263+60= 323 i kina før insentiver (04 juni valutakurs) og ny norsk pris er 380, legger de "bare" på 60'. De som er interessert i å kjøpe G3 kan gjerne lese seg opp på kinesiske elbilinsentiver og regne med dagens kurs da det finnes en god del forbehold i min tekst fra 04 juni og Tjafsarens innlegg med ca 60' fra hukommelsen.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren

https://www.google.no/amp/s/electrek.co/2020/03/24/china-pursues-local-incentives-to-revive-troubled-ev-market/amp/

En artikkel fra Electrek som prater litt om det, og i følge Wikipedia(hater å legge denne sida som kilde..), så var det fra 2018 subsidier ut i fra km rekkevidde. Og på en G3 ville dette tilsvare 50' yuan eller 64'+ i subsidier.

chargedup

Ja kan se ut til å stemme det. Fant en annen artikkel fra 2019 med pris før og etter insentiver med ca 7' USD i forskjell. Helt ok å ta 60' ekstra i fortjeneste, selv om xpeng forhandlere i Kina tjener penger penger på en pris 60' lavere også. Jeg tror de burde hatt enda lavere pris for å slå ordentlig ned som en bombe i markedet, men 380 er absolutt billig i forhold til konkurrentene.

Hvis xpeng lager ordentlig europeisk/vestlig programvare (feks uten asiatiske lyder), kommer med ccs (P7 kommer med det) og har god kvalitet, spår jeg at xpeng blir et stort merke i Norge og kanskje også resten av Europa.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren

Hadde det vært ladere ala de på Dombås overalt, hadde ikke Chademo vært sååå krise.. og blir ikke dyreste versjonen uansett. Uten hengerfeste må jeg i det minste ha mulighet for takstativ. Og i følge selgerne sa de at ventilasjonen i setet man mister kun er på førerside, og da er der fuckall.. alcantara i taket gir jeg blanke i egentlig. Hadde de smelt med den vinterpakka og vinterdekk til ny pris hadde det vært awesome

Radial

De skulle gått for en "All Inclusive" løsning på modellene, med Vinterdekk og alt stæsj man må ha... Og prisjustering.

Men,men.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Tjafsaren

Ja.. spurte om de ga vinterpakke i tilegg siden de annonserte det, men da fikk jeg et nei, og at jeg måtte kontakte for pris. :o

chargedup

Chademo er absolutt ikke noen krise enda. Ladehastighet lider (hvis det er ikke er lastbalanserte hurtigladere med mulighet for høyere enn 50kW på Chademo om det finnes) og færre nye hurtigladere kommer med Chademo (om så 9 av 10 blir satt opp med chademo) så tilgjengeligheten blir dårligere over tid. For gjennomsnittsbilisten i Norge har det nok lite å si de få timene man bruker ekstra pga Chademo.

Litt rar løsning det med at bare førersetet har kjøling, men helt ypperlig å slippe å betale ekstra for at passasjeren også skal få det behagelig ;D
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Tjafsaren


1000kwh


Daniel_0007

Sitat fra: Tjafsaren på torsdag 13. august 2020, klokken 14:36
https://elbil.no/ny-lynladestasjon-pa-dombas-fra-ny-aktor/

Få fler av disse rundt og G3 får skikkelig hold :+1:

nesten 6 kw per minutt, altfor dyrt men mindre man kan tegne no avtale
Model 3 2019 LR Rwd

Peacock

Ringte selger, 10000 Kr leveringsomkostninger, 17000 for vinterdekk, 4000 for takstativ, service et år/20000 km 4000 Kr, og ca 2000 Kr for gummimatter inkludert bagasjerom. Ikke hengerfeste, men forhandler har informert Xpeng om at Norge og flere land om at kjøpere er interessert i dette. Xpeng vurderer dette, men sier at dette medfører store kostnader mht krasjtester osv. Så neppe hengerfeste. G3 er aktuell, men vil titte under bilen de har hatt siden februar mht rust under. Må også vurdere garanti/forhandler konkurs. Avventer pris på Skoda og Modell Y batteri melding fra Musk i september.
VW 300 E-golf Peacock Green Juni/2017
ID.4 first April/2021

Chris Neumann Ruud

Hvordan er det med AC-lading? Har en trefas 400v lader hjemme og dersomd ette er en enfas onboard-lader så er jeg plutselig prisgitt 3.6 kw, og det er nedtur, men finner ingen spesifikasjoner om hva som er tenkt levert noe sted
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA