Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TWC Hjemmelader

Startet av Elbilnewbie, søndag 08. mars 2020, klokken 07:57

« forrige - neste »

Elbilnewbie

Jeg har sett på litt ladere og man finner jo alt fra 5000kr til 20000kr. Jeg lurer på hvis jeg kjøper Tesla sin TWC og om 1 eller 2år kjøper en annen elbil vil jeg da fortsatt kunne bruke tesla sin lader eller er den forbeholdt kun tesla.
Beklager spørsmålet men er helt nytt for meg.
Tusen takk på forhånd

Sulle

TWC kan settes opp til å virke på alle biler.
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Bidda

Vi har 2 sånne hjemme og en som skal monteres på hytta. Lader andre elbiler på vår. Husk at du trenger riktig jordfeilbryter i tillegg på disse, ca 1500kr.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

mthoring

#3
Sitat fra: Elbilnewbie på søndag 08. mars 2020, klokken 07:57
Jeg har sett på litt ladere og man finner jo alt fra 5000kr til 20000kr. Jeg lurer på hvis jeg kjøper Tesla sin TWC og om 1 eller 2år kjøper en annen elbil vil jeg da fortsatt kunne bruke tesla sin lader eller er den forbeholdt kun tesla.
Beklager spørsmålet men er helt nytt for meg.
Tusen takk på forhånd

Ville gått for Easee, da den kan styres, noe som kan være hendig når effektleddet kommer. Ellers så fungerer Easee som den skal med TM3, i motsetning til TWC (hvis ikke dette har blitt rettet opp nylig). TWC har også issues med e-Golf, og sikkert andre VAG, når den er koblet i 3-fas i et lastbalansert scenario (selvopplevd).

Easee har innebygd type-b-vern, mens TWC har innebygd type 2-kabel. Easee koster ca. 7000, TWC ca. 5000.
Har man type 2-kabel som fulgte med bilen så kommer nok faktisk Easee billigere eller like billig ut, siden det fort koster endel å få montert type-b-vern i sikringsskap.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Bidda

Har ladet sønnens e-golf og nabo sin e-up på vår TWC mange ganger og det selv om den er koblet 230V 3-fas. Lader også Kona. Nye kan kjøpes på Finn for 4000kr. Er mange som har fått disse som vervepremie. Jeg kjøpte en ny og 2stk på Finn.
Har eid 70 biler hittil i livet, 54 har vært Citroën. Ikke bruktbilselger av yrke....
TMX 75 2017 og TMY LR 2021
Kona 2020 64kWh SOLGT
TMS 85 2015 SOLGT
Polestar 3 og Tesla CT reservert ;-)

Counterpointer

Sitat fra: mthoring på søndag 08. mars 2020, klokken 12:28
Sitat fra: Elbilnewbie på søndag 08. mars 2020, klokken 07:57
Jeg har sett på litt ladere og man finner jo alt fra 5000kr til 20000kr. Jeg lurer på hvis jeg kjøper Tesla sin TWC og om 1 eller 2år kjøper en annen elbil vil jeg da fortsatt kunne bruke tesla sin lader eller er den forbeholdt kun tesla.
Beklager spørsmålet men er helt nytt for meg.
Tusen takk på forhånd

Ville gått for Easee, da den kan styres, noe som kan være hendig når effektleddet kommer. Ellers så fungerer Easee som den skal med TM3, i motsetning til TWC (hvis ikke dette har blitt rettet opp nylig). TWC har også issues med e-Golf, og sikkert andre VAG, når den er koblet i 3-fas i et lastbalansert scenario (selvopplevd).

Easee har innebygd type-b-vern, mens TWC har innebygd type 2-kabel. Easee koster ca. 7000, TWC ca. 5000.
Har man type 2-kabel som fulgte med bilen så kommer nok faktisk Easee billigere eller like billig ut, siden det fort koster endel å få montert type-b-vern i sikringsskap.
Den nye hvite utgaven av TWC skal ha wireless og kan styres fra app. Den er ikke kommet enda for salg så vidt jeg vet.

App styring av Easee er litt så som så enda imho ( har to stk bokser styrt via Tibber) Easee har egen beta app og du kan styre via Efuel app. Det er i hvert fall valgmuligheter.

Zapcharger(dyyr) og Zappi har også gode bokser med app.

mthoring

#6
Sitat fra: Bidda på søndag 08. mars 2020, klokken 12:45
Har ladet sønnens e-golf og nabo sin e-up på vår TWC mange ganger og det selv om den er koblet 230V 3-fas. Lader også Kona. Nye kan kjøpes på Finn for 4000kr. Er mange som har fått disse som vervepremie. Jeg kjøpte en ny og 2stk på Finn.

Hos mine foreldre, som har IT-nett, er det 3stk TWC. To som deler en 32A-kurs, på disse to fungerer det ikke å lade 2017 e-Golf. Lading kutter etter kort tid. Det virker på meg som at e-Golf misforstår "2-fas" lading og lader på mer enn det den får beskjed om når det er to biler samtidig, noe som gjør at TWC kutter strømmen etter kort tid. På den tredje TWCen, som er standalone, fungerer det fint.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

mthoring

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 16:59
Den nye hvite utgaven av TWC skal ha wireless og kan styres fra app. Den er ikke kommet enda for salg så vidt jeg vet.

App styring av Easee er litt så som så enda imho ( har to stk bokser styrt via Tibber) Easee har egen beta app og du kan styre via Efuel app. Det er i hvert fall valgmuligheter.

Zapcharger(dyyr) og Zappi har også gode bokser med app.

Ny TWC kan bli et godt alternativ. Easee er online, og det vil sikkert bare bli bedre og bedre (app-)styring etterhvert. Mener uansett at det er lite framtidsrettet å gå for dagens offline TWC, da blir det bare til at man angrer etter noen år og helst ønsker å bytte. Det er i hvertfall min erfaring.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jlan

Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 16:59
Easee har egen beta app .
Kan du gi et hint om hvor vi kan finne den ? Og gir den tilgang til mer enn Tibber "early features"?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Counterpointer

Sitat fra: jlan på mandag 09. mars 2020, klokken 18:54
Sitat fra: knut.aulie på søndag 08. mars 2020, klokken 16:59
Easee har egen beta app .
Kan du gi et hint om hvor vi kan finne den ? Og gir den tilgang til mer enn Tibber "early features"?
Du har pm

jkirkebo

Sitat fra: mthoring på mandag 09. mars 2020, klokken 18:18
Sitat fra: Bidda på søndag 08. mars 2020, klokken 12:45
Har ladet sønnens e-golf og nabo sin e-up på vår TWC mange ganger og det selv om den er koblet 230V 3-fas. Lader også Kona. Nye kan kjøpes på Finn for 4000kr. Er mange som har fått disse som vervepremie. Jeg kjøpte en ny og 2stk på Finn.

Hos mine foreldre, som har IT-nett, er det 3stk TWC. To som deler en 32A-kurs, på disse to fungerer det ikke å lade 2017 e-Golf. Lading kutter etter kort tid. Det virker på meg som at e-Golf misforstår "2-fas" lading og lader på mer enn det den får beskjed om når det er to biler samtidig, noe som gjør at TWC kutter strømmen etter kort tid. På den tredje TWCen, som er standalone, fungerer det fint.

Det er korrekt, e-Golf har en feil i reguleringssystemet mhp. 230V 3-fase. Du kan fikse det på to måter, enten kobler du den ene TWCen som 1-fase eller du justerer den til 16A. Da blir det selvsagt begrensninger for andre biler som lader på den TWCen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

mthoring

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. mars 2020, klokken 21:09
Det er korrekt, e-Golf har en feil i reguleringssystemet mhp. 230V 3-fase. Du kan fikse det på to måter, enten kobler du den ene TWCen som 1-fase eller du justerer den til 16A. Da blir det selvsagt begrensninger for andre biler som lader på den TWCen.

Takk, ja det ble løst ved å la e-Golfen benytte den TWCen som står koblet i 13A 1-fas.

Forresten så ser Zaptec ut til å ha løst e-Golf lading koblet i lastbalansert IT 3-fas iht. det jeg har lest i release notes. Ser at ladeboksen min først angir 18A, deretter skrur den opp til 32A etter en liten stund, tipper det er for å sense om det er e-Golf der som trekker 32A når den får beskjed om >=16A?

Vet ikke hvordan det er med Easee?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA