Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmeladestasjon med eller uten integrert Type2-kabel?

Startet av TeddyT, lørdag 07. mars 2020, klokken 12:48

« forrige - neste »

TeddyT

Hei!

Skal kjøpe ladestasjon til min parkeringsplass i en åpen carport i et borettslag. Elektriker anbefaler ladestasjon med uttak i stedet for ladestasjon med integrert Type2-kabel. Følgelig har alle andre kjøpt boks med uttak. Ladeboksen er Salto eRange Uno.

Personlig ser jeg for meg at det er mer praktisk med en integrert Type2-kabel, slik at jeg ikke må plugge kabelen i begge ender hver gang. Tenkte å ta med RFID-brakett, mest fordi jeg da også får en integrert kabelhenger slik at den ikke ligger på bakken.

Ser for meg å bruke boksen på Tesla Model S 100D / 75D.

Noen kommentarer?
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

petterlien

Hvis kabelen går i stykker er det lettere å bytte den hvis den ikke er integrert med laderen. Man har også flere lengder å velge i hvis man trenger det. Man må ikke koble fra kabelen hver gang, men det er lett å stjele hvis man ikke låser den på en eller annen måte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Har du ikke bruk for T1 plugg for andre biler ville jeg anbefalt å gå for fast kabel. Blir totalt sett rimeligst.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Erik Ola Ulvestad

Det har vore konsensus i dei siste år å tillrå kontakt. Argumentet har bla vore å kunne veksle mellom type 1 og type2 kontakt bilar. No tenker eg at dette har gått ut på dato, spesiellt om du åleine har ein type2 bil. Vi har 2, ein Leaf med type1 som har kontakt, men eTron får fast type2 kabel.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 08. mars 2020, klokken 01:42
Det har vore konsensus i dei siste år å tillrå kontakt. Argumentet har bla vore å kunne veksle mellom type 1 og type2 kontakt bilar. No tenker eg at dette har gått ut på dato, spesiellt om du åleine har ein type2 bil. Vi har 2, ein Leaf med type1 som har kontakt, men eTron får fast type2 kabel.

Argumentet er også å kunne bytte kabel selv om man må ha en annen lengde, eller at kabelen er defekt. Kabler er forbruksvare, man kan neppe forvente at de varer noe særlig mer enn 10 år med daglig bruk før de bør byttes.

En løs kabel kan fint henge i ladestasjonen permanent, om den trenger å sikres kan man enkelt gjøre det ved å skru fast et vanlig hengelåsbeslag på veggen og låse med en hengelås som tres gjennom beslaget og rundt kabelen.

Dessuten er det vel greit å kunne la gjester lade? 36% av elbilene i Norge har type 1 inntak, for de ladbare hybridene tror jeg andelen er enda høyere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

HCO

Om det er IT-strøm vil ikke Zoe kunne lade dersom det er fast kabel. Om det er kontakt, kan man med Zoe benytte en spesialkabel (som følger med nye Zoe).

Kanskje ikke så viktig for dere nå, men om leiligheten skal selges eller dere ønsker en rimelig nr2-bil vil dere da ha en unødvendig begrensning.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Erik Ola Ulvestad

Det er litt meir 'smooth' med fast kabel enn den digre pluggen stikkande ut. Sideveis tilkobling er evt litt betre enn front ved montering på sidevegg i trang garasje. Ved endevegg spelar det mindre rolle.


Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

GOLF-raider

#7
Er det noen grunn til at Du ikke vil lade din TESLA med
Tesla sin vegglader (TWC)?  Den er rimelig i anskaffelse
og kan eventuelt seriekobles; en master pluss tre slave.
Den leveres med enten 2½ eller 7 meter ladekabel.
Jeg valgte TWC som vegglader for min eGolf (CCS).
Den var grei å montere og har et OK utseende. Den kan
settes opp med enfase 230 volt eller trefase 400 volt.
Skal man lade BMW-i3 på IT-nett så vil den funke dårlig.
Å lade asiatiske elbiler med ChaDeMo og type-1 er
utelukket  (ChaDeMo lever nu på lånt tid)   ???
https://elbilforum.no/index.php?topic=51012.0
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

TeddyT

Takk, innspillene deres harmonerer bra med tankene jeg har gjort meg selv, så da må jeg egentlig bare bestemme meg. :)

1. Er det noen som har erfaring med RFID-opplåsing av hjemmelader? Er noe redd for at dette blir en unødvendig komplikasjon i forbindelse med start og stopp av lading, og at den kan finne på å nekte å starte automatisk lading midt på natten eller lignende.
2. Løsningen med integrert kabel har 6m kabellengde, men laderen blir montert rett på bak bilen på førersiden, så trenger neppe mer enn 2m. Er det problematisk å ha 4m i en stor kveil, eller blir det varmgang selv i en så liten spole?

Grunnen til at det blir lader fra Salto er fordi borettslaget har laststyring fra Salto, og at vi på sikt vil få automatisk avlesing og fakturering via Salto sin nyutviklede skyløsning. Regner ikke med at installatøren syns det er kult å smelle inn en TWC på dette anlegget. ;)
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

Vesel

#9
Synes det er fint med fast kabel på TWC-en. Ser finere ut, og det er praktisk med den knappen til å åpne ladeluka. Slipper å kjøpe en dyr ekstra type 2-kabel også når jeg ønsker å ha den som fulgte med bilen liggende i bilen, og slipper å bekymre meg for at den skal bli stjålet. Jeg merker at det er upraktisk at gjester som har type 1-ladekontakt ikke kan bruke laderen min da. De kan i det minste lade med schuko, siden jeg har schukoadapter til industristikkontakta som laderen normalt er kobla til, med B-jordfeilvern i sikringsskapet og alt.

Plager meg ikke så mye at det er vanskelig å bytte kabel dersom den skulle bli ødelagt. Etter 10 år tenker jeg det uansett er interessant å bytte hele laderen med noe nyere og mer moderne. Det er ikke noen vesentlig forskjell for meg å bruke 2000 på en ladekabel eller 5000 på en lader med integrert ladekabel. Med industristikk er det lett å bytte lader selv.

Jeg kjørte faktisk over at ladekabelen for et par uker siden og dro den nesten helt løs fra laderen. Var en smal sak å koble den til igjen og sikre med strekkavlasteren. Eneste problemet er at det ble for trangt med pakningen til at jeg klarte å få den på. Så nå er hullet i bunnen der kabelen kommer ut dreneringshull.  🤫 Tesla burde da selge kabelen som reservedel dersom de ikke gjør det allerede.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Philip Marlowe

Er det ikke mulig å låse kabelen fast i Salto-boksen via en internettside slik som man f.eks. kan gjøre med Zaptec Pro-boksene?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

TeddyT

Min løsning ble ladeboks uten kabel. Kjøpt 2m kabel med knapp til ladeluken. Dummy Type2-plugg på veggen som jeg henger fra meg kabelen i. Et lite låsebeslag med en solid hengelås sikrer kabelen til garasjen. Skuddsikkert er det ikke, men man må iallefall bråke og herje om man skal få den med seg. Får det på plass i løpet av noen uker, tenker det blir praktisk i hverdagen. :)

Kan ikke se at Salto støtter permanent låsing, men skal sende dem en melding!
S75D 09/2018 // Red Multi-Coat & Hvitt interiør // Twin Turbine // MCU2 // FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA