Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Endelig 3,3kW lading  (Lest 323 ganger)

leafnor

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2571
  • Høst av teori i praksis.
    • Vis profil
Endelig 3,3kW lading
« på: ſøndag 23. Februar 2020, klokken 18:25 »
Kjøpte min 2012 Leaf brukt i 2015, og fikk med ladeboks. Den har trofast ladet bilen i snart 8 år, over 5000 ganger. Måtte byttet pistol en gang.
Men nylig slo jordfeilbryter ut, og jeg tenkte, å nei, noe feil med bil eller annet anlegg. Etter en titt på innmaten ikke mulig å finne noe feil.
 
Bilen ladet fint på Schuko med eget B-vern med tre ulike kladder uten feil, så det måtte være ladeboksen eller noe med den. Gikk derfor til anskaffelse av ny boks, og valget falt på:
- QUBev 7,4 kW ladeboks med stikk og 6mA DC vern, fra Elbilhjelpen.

Denne har mulighet for 6, 10, 13 16 og 32A lading.
Så til poenget. Den gamle boksen, og QUBev innstilt på 16A gir 3kW lading inn på bilen ref LeafSpy.
Men jeg har sett på min EVI kladd at bilen kan lade 3,3 kW og trekke 16,6A.
Derfor, jeg setter QUBev boksen på 32A lading, og vips, bilen laddes ref LeafSpy med 3,3 kW.
På innstilling 16A blir det altså "bare" 3 kW, mens på 32A lading får bilen 3,3kW.

Ikke så enormt mye til forskjell, men når batteriet nå er på SOH 77% og ca 15kWh som nyttbare kWh og at bilen brukes mye, må det lades støtt og stadig nå på vinteren. Og da teller alle Watt en kan få.
For 15/3=5 timer lading, mot 15/3,3=4,5 timer. Hvert minutt teller! :D

Min Outlander PHEV ser ikke ut til å "bry seg" med økt tilgengelig ampere. Den trekker sine 14,4 som maks.
Leaf 2012/Aug 175.000 km