Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Supercharger model 3 forvarming?

Startet av Erlend111, fredag 06. mars 2020, klokken 13:40

« forrige - neste »

Erlend111

Hei,

Det hender noen i husstanden glemmer å sette bilen til lading på kvelden... Jeg drar derfor innom en supercharger før jobb om morgenen noen ganger. Nå som det er kaldere får jeg maks 50-60kwt i hastighet. Da har jeg lagt inn supercharger som det første jeg gjør når jeg forlater garasjen og har 25 min/30km reise foran meg før jeg kommer frem til superchargeren. .
Klarer ikke bilen å varme batteriet raskere?
Er dette forventet ladehastighet?

Superchargeren er 5 min fra jobb så jeg tenkte å prøve på vei hjem. Finnes det noen måte å sørge for at batteriet er varmt i forkant?
Har lest noe om å sette klima på HI, men andre steder at det ikke har noen stor hensikt.



GOS


På så korte avstander så har du ikke nubbetjangs til å få batteriet varmt nok for å få god fart på SuC.

Sette AC på high hjelper ikke om du ikke har ladekabelen koblet til.

Om softwaren fortsatt er slik den var på foregående utgaver, så kan du sette de på DogMode lang tid i forveien. Da vil den forvarme batteriet til 20 grader, men heller ikke det vil være til stor hjelp når du har hurtigladeren bare 5 minutt fra jobb. (5 minutters mororveilkjøring med Nav til SuC øker vel batteritemperaturen mef ca 2 grader, så da er du oppe i 22. Har du kjørt veeeeeldig langt (300+ km) med Nav til SuC så får du rundt 30 grader på batteriet noe som gir god ladekapasitet. (Og under ladeøkten så stiger twmperaturen til 55 grader)

Husk også at det kreves lav SOC for å få høy ladehastighet.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Handyman

Å sette bilen i Dog Mode er den raskeste måten å varme batteriet på. Rekker du en halv time før du drar bør det hjelpe en del.
Antar at det også funker mens man lader.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jorgror

Hvis batteriet er over 20% så vil du ha mulighet til å varme opp ved å aktivere kupeoppvarming fra appen. Etter at kupeen er varm starter den oppvarming av batteri. Gjør du dette ca 1 time før avreise vil du ha fått rimelig varmt batteri og bedre ladehastighet.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Handyman

Sitat fra: jorgror på fredag 06. mars 2020, klokken 15:32
Hvis batteriet er over 20% så vil du ha mulighet til å varme opp ved å aktivere kupeoppvarming fra appen. Etter at kupeen er varm starter den oppvarming av batteri. Gjør du dette ca 1 time før avreise vil du ha fått rimelig varmt batteri og bedre ladehastighet.
Er du sikker? Erfaringene er at det bare er Dog Mode som varmer batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Mener at Teslabjørn mente at en times kupevarming ville gi god temperatur til batteriet. Det var i en av de siste videoene hans.

Counterpointer


mthoring

Sitat fra: Handyman på fredag 06. mars 2020, klokken 15:48
Sitat fra: jorgror på fredag 06. mars 2020, klokken 15:32
Hvis batteriet er over 20% så vil du ha mulighet til å varme opp ved å aktivere kupeoppvarming fra appen. Etter at kupeen er varm starter den oppvarming av batteri. Gjør du dette ca 1 time før avreise vil du ha fått rimelig varmt batteri og bedre ladehastighet.
Er du sikker? Erfaringene er at det bare er Dog Mode som varmer batteriet.

På min S varmes i hvertfall batteriet når man forvarmer kupé, men det kan jo alltids stille seg annerledes på 3.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Hodetelefoner

1° økning i temp på batteriet. Pr forbikjøring. Tommelfingerregel

TøddiVedder

Så idag at i tesla model 3 viser kun 6 ladestolper på Voss, men var 12 for ikke så lenge siden? Noen som vet hva som skjer?
Var flere, f eks Norheimsund som også hadde halvert...

GOS

Sitat fra: TøddiVedder på fredag 10. april 2020, klokken 20:16
Så idag at i tesla model 3 viser kun 6 ladestolper på Voss, men var 12 for ikke så lenge siden? Noen som vet hva som skjer?
Var flere, f eks Norheimsund som også hadde halvert...

Det er nok noe bug. Kjørte fra Oslo til Stavanger for 2 dager siden og ladet på Vikeså. Bilen rapporterte at 2 av 4 var tilgjengelig og alle 16 eller hvor mange det er der hadde fortsatt CCS. Det var ingen andre der, og jeg testet tilfeldige og begge virket.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TøddiVedder


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA