Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Priser på Tesla i Norge vs USA

Startet av kodax, fredag 06. mars 2020, klokken 11:08

« forrige - neste »

kodax

Jeg ser at for TMY og TM3 så blir prisene relativt billigere i Norge vs USA jo dyrere modell man velger. Performance-modellene for disse er en god del lavere enn dollarkursen skulle tilsi.
(Når det gjelder TMS og TMX så er de begge en god del dyrere i Norge enn dollarkursen tilsier, men også her koster Performance-versjonene prosentvis litt mindre enn vanlig sammenlignet med USA.)
Er det noen teknisk grunn til at det er slik, eller er det bare Tesla som setter prisene ut i fra hva de tror markedet er villig til å betale?

Eksempel på prosentvis prisøkning på modellene for TM3:

USA
22,5% - SR+ -> AWD
16,3% - AWD -> P
42,5% - SR+ -> P

Norge
19,5% - SR+ -> AWD
8,7% - AWD -> P
29,9% - SR+ -> P
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Simen1

Tesla oppgir ikke grunn, men jeg føler meg ganske sikker på at det ikke finnes tekniske grunner for at differansene er forskjellige. Altså at forklaringen er ulik betalingsvillighet.

NB. Valutakursene er i full turbulens for tida. Det kan potensielt gjøre at Tesla endrer norske priser veldig snart. For øyeblikket er krona veldig svak så det kan bety et stort prishopp. Men nå er det jo slett ikke sikkert at krona vil forbli svak fremover så det er ikke garantert at det er lurt å hastebestille nå.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Magnus Hansen

Planlegger man bilkjøp er det jo bare å bestille. Går prisen ned er det bare å kansellere eller justere bestilling for å få ny pris. Men at det skulle skje virker jo veldig usannsynlig.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA