Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Har kjøpt Kona - bør jeg angre?

Startet av LESK62, lørdag 22. februar 2020, klokken 20:55

« forrige - neste »

LESK62

Bestilte en Kona i mai 18 og fikk telefon om at jeg kan hente bilen hos forhandler uke 9 (2020).

Gikk inn på forumet her for å se litt erfaringer med bilen. Må si forventningene til bilen er relativt lave etter å ha lest noen av temaene. Dekkstøy, ladeluke som ikke lar seg åpne i snø og kulde, ubehagelige seter bak, dyr service etc.
Fra å ha høye forventninger er jeg nå litt mer skeptisk...
Er dette en dårlig bil og har jeg gjort et dårlig valg av bil .....

TB

En stor fordel er at om du virkelig finner ut at bilen ikke er riktig kan du nok forsatt selge den "brukt" til samme pris som du betaler for den. Fortsatt venteliste på Kona.

Ladeluken kan være litt vrang, men det er veldig vær avhengig. Nå går bilen langt, så i det daglige trenger du ikke lade hver dag.

Dekkstøy er nok mer avhengig av hvilken preferanser du har. Jeg byttet fra trilling, og da var jo alt bedre... 😀

At setene er vond har jeg ikke merket. Dyr service, dette med kjøleveske bytte hver 60 000 km var jo litt rart, men det er lov å håpe det blir løst.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Contango

Min erfaring med Kona er at den er en super bybil (litt liten som langtursbil) med gode seter og høy driftssikkerhet. Mye knapper og lyder og en drivlinje vi aldri helt ble komfortabel med (spinner bare du tenker på å aksellerere ut av kryss). Ja, den støyer også en del. Men bilen er veldig god å kjøre, veldig energi effektiv, bra serviceapparat, og oppleves i en annen liga enn eksvs Leaf mht sportslighet og modernitet. Det er fremdeles ikke mange alternativer til Konaens supre funksjonalitet i prissegmentet. Fungerte bra på vinterføre også. Vi kjøpte 3ern istedenfor siden vi fikk godt betalt for Konaen etter nesten seks måneder. Ellers hadde vi sikkert beholdt den.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

batterimannen

Vi bruker Kona som eneste bil (2 voksne, 1 barn). Veldig bra rekkevidde for pengene. Lite forskjell mellom rekkevidde vinter/sommer + mulighet for takboks. Alle elbiler har kompromiss, skal du ha full pakke så kan man dundre på med en e-Tron eller Model X, men da ligger du 2-3 ganger over i pris.

Vi har fått en pakning på ladeluka, så det ikke skal komme snø/is inn. Bilen er ikke så bra lydisolert, men det er heller ikke Tesla Model 3 heller, men det stopper ikke folk fra å kjøpe den.

Enig med det som blir sagt av TB angående seter. Synes setene foran og bak er bra. Synes en del biler har for myke seter, Kona sine er digge egentlig.

Eneste grunnen til at jeg vurderer å oppgradere etterhvert (Model Y eller Enyaq) er fordi vi blir 4, og da hadde det vært kjekt med større bagasjerom (og mer innvendig plass). Har ikke tenkt på noen annen bil i prisklassen jeg ville byttet den ut med. Nærmeste ville nok vært Peugeot e-2008 når den kommer på markedet, men da hadde vi fått kortere rekkevidde...   
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Roy Aasen

Bilen er bra den. Har nå kjørt snart 50000km på 10 måneder. Har ingen ting å utsette på bilen.
Brukes i hovedsak til å pendle på jobb, 20mil +/dag, men har også kjørt ett par turer til Dortmund. Funker til alt jeg trenger og litt til. Har hatt servicer etter boken, byttet vannpumpe (eller var det pakning?) Byttet lås på ladeluke og satt på pakning på samme. Alt er tilbakekallinger fra Hyundai.
Sitter veldig bra, klimaanlegg fungere supert.
Rekkevidde nå på vinteren er ca 33-34 mil med 80%oppladet.

LESK62

Godt med noen positive erfaringer  :)
Har jo kjøpt en liten bil med lang rekkevidde for å pendle mellom Moss og Oslo.
Henter bilen med godt mot og satser på at den er like god som andre biler i samme størrelse som f.eks Peugeot 307 som jeg bruker i dag.

Takk for tilbakemeldingene, da får jeg tilpasset forventningene.

ID4

Rekkevidde Moss-Oslo klarer den 3 ganger før du må lade. Iallfall på sommeren, om du ikke kjører veldig agressivt.

Du kommer til å bli fornøyd.

Håkon77

Pendler Fredrikstad-oslo med min. Ser flere Konahver dag som pendler samme strekke så du blir ikke alene. Jeg må lade hver dag, går med 50-60% på de 22milene, men da kjører jeg som vanlig uten rekkevidde angst. Kjører stort sett i tidsrommet det er fri fart, men prøver å holde fartsgrensen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

EV-FTW

Sitat fra: Håkon77 på mandag 24. februar 2020, klokken 00:04
Pendler Fredrikstad-oslo med min. Ser flere Konahver dag som pendler samme strekke så du blir ikke alene. Jeg må lade hver dag, går med 50-60% på de 22milene, men da kjører jeg som vanlig uten rekkevidde angst. Kjører stort sett i tidsrommet det er fri fart, men prøver å holde fartsgrensen.


Finnes det fri fart i Norge? Det var nytt for meg altså!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Håkon77

Joda, fra kl 20 til kl 06 om morgenen på den strekningen er det bare å klemme på. Sjekk bare 80 sonen fra Taraldrud og inn til Mortensrud. Hadde man tatt en kontroll der måtte man hatt med en container til alle førerkortene.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Håkon77

#10
Tror uansett TS blir fornøyd. Bilen er god å kjøre, takler by og motorvei bra, dårlige vinterforhold er null problem (Moss Oslo er saltet fra tidlig høst til sen vår så det er uansett ikke noe problem). Vår bil blir også brukt til å besøke familien rundt om og vi er da 5 i bilen hvorav en i barnesete. Bagasjeplass er det mest negative, men det er vel tatt med i betraktningen? Plastikken som er brukt i interiøret er av den typen som lett får riper så den vil bli fort slitt med familiebruk. Plastikken ser bedre ut enn den i vår 11år gamle Skoda, men skodaen har derimot plast som virkelig har tålt det meste. Kona har fått en fet ripe etter barnestolen allerede og noen blanke felter her og der etter en ryggsekk eller veske som har gnidd mot dashen.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Drive4fun

Sitat fra: batterimannen på lørdag 22. februar 2020, klokken 21:58
Vi bruker Kona som eneste bil (2 voksne, 1 barn). Veldig bra rekkevidde for pengene. Lite forskjell mellom rekkevidde vinter/sommer + mulighet for takboks. Alle elbiler har kompromiss, skal du ha full pakke så kan man dundre på med en e-Tron eller Model X, men da ligger du 2-3 ganger over i pris.

Vi har fått en pakning på ladeluka, så det ikke skal komme snø/is inn. Bilen er ikke så bra lydisolert, men det er heller ikke Tesla Model 3 heller, men det stopper ikke folk fra å kjøpe den.

Enig med det som blir sagt av TB angående seter. Synes setene foran og bak er bra. Synes en del biler har for myke seter, Kona sine er digge egentlig.

Eneste grunnen til at jeg vurderer å oppgradere etterhvert (Model Y eller Enyaq) er fordi vi blir 4, og da hadde det vært kjekt med større bagasjerom (og mer innvendig plass). Har ikke tenkt på noen annen bil i prisklassen jeg ville byttet den ut med. Nærmeste ville nok vært Peugeot e-2008 når den kommer på markedet, men da hadde vi fått kortere rekkevidde...   
Enig, kun størrelse og manglende 4wd +frossen ladeluke som irriterer meg.
Vi klarte å kjøre 4100km gjennom 3 land i sommer. Det gikk med takboks og god planlegging, men selvfølgelig skulle jeg ønsket det var litt bedre plass i baksetet for meg på 1.91🙂
Kjørt 21500km siden 30 april, og kun byttet spyleveske.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA