Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning: Er elbil køsnikere et problem for elbilens omdømme i norsk media?

Startet av Electric cars in Norway, fredag 06. mars 2020, klokken 06:38

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

10 av 17 var elbiler.

Avstemning: Er elbil køsnikere et problem for elbilens omdømme i norsk media?

Legg til nye svarmuligheter dersom du ønsker det.  Legg inn kommentar :+1:

Kopi fra en fersk artikkel i Budstikka:
https://www.budstikka.no/trafikkontroller/17-sjaforer-tatt-for-ulovlig-kjoring/571842!/

17 sjåfører tatt for ulovlig kjøring

Finn Erik Grønli forteller at de var nødt til å hente ut flere bilister fra køen, etter at de prøvde å lure seg unna.
FOTO: KARL BRAANAAS


Og for én av bilistene var det mer som ikke var etter boka.

Jørgen Dahl Kristensen

Publisert 04. mars 2020, kl 15:54

Onsdag morgen sto igjen en politimann på E18 for å sjekke at ingen kjørte ulovlig i kollektivfeltet.

I halvannen time fra klokken 07.15 ble køsnikere vinket til side i havarilommen på Gyssestad mellom Slependen og Sandvika.

– Det ble skrevet ut 17 reaksjoner, ti av disse gikk til elbilsjåfører, sier politioverbetjent Finn Erik Grønli i Oslo-politiets Trafikkorpset

I tillegg kjørte den ene sjåføren uten gyldig førerkort, slik at vedkommende fikk dobbel reaksjon i morgenrushet.

– Nå du vet at du ikke har gyldig førerkort, er det spesielt at man kjører i det hele tatt. Men når man først beveger seg ut på veien er det jo utrolig dumt å kjøre ulovlig i tillegg, bemerker Grønli.

I onsdagens kontroll ble det skrevet ut forelegg for 93.500 kroner. Tirsdag morgen skrev politiet ut forelegg for nærmere 150.000 kroner da de sjekket de som kjørte i kollektivfeltet på Ramstadsletta ved Høvik.

----------

Bilde fra en eldre nyhet under her er lenke:

https://www.budstikka.no/e-18/11-tatt-da-politiet-kontrollerte-kollektivfeltet-pa-e-18/6696!/

Kopi:

To politibetjenter fra Trafikkorpset fikk det hektisk da de kontrollerte bilene som kjørte i kollektivfeltet på E18 mandag morgen.

Richard Sveaas Dale
Publisert 18. mars 2019, kl 09:52

De tok oppstilling i havarilommen på Blommenholm mandag morgen fra rundt klokken 08.15. I rundt 45 minutter sjekket de bilene som kom kjørende i kollektivfeltet.

– På de 45 minuttene ble ti bilførere tatt for sniking i kollektivfeltet. Åtte av disse av elbil uten passasjer, mens de to andre var fossile biler, forteller politioverbetjent ved Trafikkorpset i Oslo politidistrikt, Finn Erik Grønli.

-------

Kopi til eldre nyhet og lenke samt bilde.

https://drm24.no/nyheter/e18-19-elbil-forere-botelagt-i-kollektivfeltet-1753115

Kopi:

E18: 19 elbil-førere bøtelagt i kollektivfeltet
Tusenlappene fikk bein å gå på da el-bilistene stod for mesteparten av kollektivfelt-snikingen mot Oslo onsdag morgen.

Alexander Jansen

Publisert 31.05.17, kl. 12:15

BÆRUM: Det opplyser operasjonssentralen ved Oslo politidistrikt.

Totalt ble 29 bilister bøtelagt for kjøring i kollektivfeltet etter Sandvika, hvorav 19 var elbil-førere som var alene i bilen

RJK

Dessverre er alt for mange opptatt av å sette folk i bås, uansett om det har noen sammenheng eller ikke. Men for noel er og forblir vi elbilister snyltere, og alle slike nyheter blir tatt for bevis på dette.

Selv om det er en saksopplysning om hvor mange som var elbilister, så er altså nettopp det med på å fokusere på oss elbilister, mens det går under radaren de bilistene som kjører andre drivlinjer.

Hadde journalisten heller spesifisert antall fossilister, som altså ikke har noen som helst rett til å bruke feltet, i motsetning til elbilister dersom de har en passasjer, og som før har hatt fult lov å kjøre der før de siste endringene, så måtte man lett litt mere etter argumentering mot elbilister.

Journalisten styrer altså fokuset her. Vedkommende kunne f.eks. fokusert kun på den ene som kjørte uten lappen, og latt være å nevne drivlinjen, selv om det selvsagt ville ført til spørsmål i et eventuelt kommentarfelt.

EDIT (og note to self): Bør kanskje lese artikkelen før man kommenterer. fokuset var satt på den ene uten førerkort, og resten satt i bisetning.

Ser forresten at de dessverre ikke har sladdet bilskiltene til de som ble vinket inn. Slik gapestokk bør de være langt mere forsiktig med.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elbil fundamentalist

Jeg tror det er bra for elbil omdømmet er kontroller og de elbiler som ikke har rett til kollektivfeltet blir tatt. Det oppleves rettferdig. Hadde vært mye verre om reglene ikke hadde blitt håndhevet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Robert E-Niro

Fikk rapport fra en pendlende samboer i dag morges.
Stor aksjon ved Nesbru/Slependen inn mot Oslo, der politiet sto ved flere lokasjoner (lommer langs veien) og huket inn syndere. En ensom elbilist lå sågar i kollektivfeltet og smettet inn bak vår bil da han så politiet, noe som resulterte i at konstabelen gikk(!) ut i veibanen for å ta ham.
Skal sies det var saktegående kø som følge av det hele.
Kia E-Niro 10/2019

Daniel_0007

Rimelig sikker på at dette blir siste året med elbil i kollektiv feltet selv med passasjerer. Bussjåfører er ganske lei av elbilene i kollektiv feltet.
Model 3 2019 LR Rwd

cra

Bah. Bussene skal jo være tomme uansett nå i disse korona-tider, så bussjåførene kan vel like godt sitte hjemme.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Philip Marlowe

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. mars 2020, klokken 12:06
Rimelig sikker på at dette blir siste året med elbil i kollektiv feltet selv med passasjerer. Bussjåfører er ganske lei av elbilene i kollektiv feltet.

Mitt inntrykk er at i rushtiden er det svært få elbiler som er med passasjerer.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

daktari

Det mest overraskende er kanskje at 7 vanlig biler snek i kollektivfeltet. Det er jo åpenbart ulovlig, med elbil kan man for noen tilfeller mistenke misforståelse av rushtidsregelen - den lille skriften er ikke så lett å se.

Jeg synes denne overskriften var ille. Men utfra bildene så ser det ut som for meg at de fleste kjørte en rimelig el-bil, ikke en dyr, t.o.m. en Think på bildet. Det er sørgelig at de ikke faktisk gjør en helt grunnleggende telling og viser alle data. https://www.aftenposten.no/osloby/i/qLdv9w/ni-av-ti-som-blir-stoppet-for-koesniking-her-kjoerer-elbil
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway

#8
Daktari, ja ser den - ja den var jo på forsiden av Aftenposten papir avisen i dag den nyheten. Tipper det er noen "petrolheads" som "koset" seg da når de leste den.....

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på mandag 09. mars 2020, klokken 12:06
Rimelig sikker på at dette blir siste året med elbil i kollektiv feltet selv med passasjerer. Bussjåfører er ganske lei av elbilene i kollektiv feltet.

Tror du har rett i det, dessverre, synes nå jeg da. Elbiler burde få kjøre i kollektivfeltet såfremt de følger reglene!!

Denne nyheten fra 2018 tror jeg sier det meste om hva buss bransjen mener om den saken...... Trist veldig trist synes jeg hvis det blir et forbud og elbilene ikke får lov lengre.... :-1: :-1: :-1:

https://frifagbevegelse.no/forside/bussjaforer-vil-ha-elbilene-ut-av-kollektivfeltet-6.158.546221.9e91f4b7c7

Olemann


Løser seg snart selv dette, når "alle" snart kjører elbil lønner det seg ikke lenger å kjøre i kollektivfeltet....eller det blir forbudt.

Nei, jeg gleder meg heller over de 10 årene jeg daglig kjørte diesel minibuss forbi køen i kollektivfeltet og de siste 10 årene har jeg kjørt elbil samme sted.

20 års køfrihet er bra det, alt tar en slutt en gang. Kan ikke klage på at det bare ble 20 år  :D

Electric cars in Norway


Ingeniøren

Om man ikke får kål på Corona så vil vel folk ikke kjøre kollektivt lenger slik at man kanskje begynner å bygge veier som er tilpasset folkemengden. E18 er den samme mens folkemengden er mangedoblet.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

I andre land oppfordres det til å utnytte feltene best mulig, mens i Norge skal vi ha felt som nesten ikke brukes.

Elbiler som bruker kollektivfeltene er derfor med på å hjelpe trafikkaviklingen og bør ikke oppfattes som køsnikere.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway

Sitat fra: elektrolux på onsdag 29. april 2020, klokken 08:46
I andre land oppfordres det til å utnytte feltene best mulig, mens i Norge skal vi ha felt som nesten ikke brukes.

Elbiler som bruker kollektivfeltene er derfor med på å hjelpe trafikkaviklingen og bør ikke oppfattes som køsnikere.

Ja, ikke uenig med deg i dette men denne debatten startet jeg med utgangspunkt i oppslag om at politiet sjekker at ingen elbiler kjørte ulovlig i kollektivfeltet.

Så da oppfatter jeg at du (som meg) ikke ønsker slike begrensninger som disse rushtids reglene om to i elbilen? Jeg liker ikke de reglene. Alle med elbil må få lov til å ligge i kollektivfeltet. Hele tiden også i rush tiden selv man bare er en i elbilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA