Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Avstemning: Er elbil køsnikere et problem for elbilens omdømme i norsk media?

Startet av Electric cars in Norway, fredag 06. mars 2020, klokken 06:38

« forrige - neste »

hanche

En ting er om man misliker reglene eller ikke. Det jeg ser som et mye større problem, er at den nødvendige skiltingen i seg selv representerer en økt risiko. Det er krevende å skulle lese et underskilt med tre-fire linjer tekst, fire meter over veibanen, mens man prøver å holde følge med tett trafikk!
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Rosstopher

Sitat fra: hanche på torsdag 30. april 2020, klokken 09:05
En ting er om man misliker reglene eller ikke. Det jeg ser som et mye større problem, er at den nødvendige skiltingen i seg selv representerer en økt risiko. Det er krevende å skulle lese et underskilt med tre-fire linjer tekst, fire meter over veibanen, mens man prøver å holde følge med tett trafikk!

Enig. Første gang jeg kjørte E18 sørfra mot Oslo måtte jeg kjøre forbi et par av de skiltene før jeg var sikker på hva som sto der. Men løsningen er jo ganske enkel: er du usikker på om du har lov til å kjøre der så kjører du ikke der. Det er jo bare et problem første gang man kjører et sted, og går køen så sakte at det er noe særlig å spare på å bruke kollektivfeltet, så går også køen så sakte at du får tid til å lese skiltet.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 30. april 2020, klokken 10:09
Sitat fra: hanche på torsdag 30. april 2020, klokken 09:05
En ting er om man misliker reglene eller ikke. Det jeg ser som et mye større problem, er at den nødvendige skiltingen i seg selv representerer en økt risiko. Det er krevende å skulle lese et underskilt med tre-fire linjer tekst, fire meter over veibanen, mens man prøver å holde følge med tett trafikk!

Enig. Første gang jeg kjørte E18 sørfra mot Oslo måtte jeg kjøre forbi et par av de skiltene før jeg var sikker på hva som sto der. Men løsningen er jo ganske enkel: er du usikker på om du har lov til å kjøre der så kjører du ikke der. Det er jo bare et problem første gang man kjører et sted, og går køen så sakte at det er noe særlig å spare på å bruke kollektivfeltet, så går også køen så sakte at du får tid til å lese skiltet.

Problemet er altså at man må være lokal, og kjenne skiltingen, for å kunne bruke kollektivfeltet som forbikjøringsfelt når trafikken går i, eller litt lavere enn, fartsgrensen. Dvs at problemet er temmelig marginalt.

Køproblemet elbilene skapte i kollektivfeltet var høyst reelle, for eksempel ved Ulvøya på Mosseveien, der kollektivfeltet slutter. På Drammensveien var problemet biler som krysser kollektivfeltet når de skal inn i køen fra de mange påkjøringsrampene. Så kan man si at det ikke var elbilenes skyld. Men det hjalp uansett på fremkommeligheten til bussene når elbilene ble hevet ut av kollektivfeltet .

På Mosseveien, som jeg kjenner best, kan det fortsatt være køtendenser i kollektivfeltet, rett før det stenger kl 7.

Og ja, det er et omdømmeproblem hvis en stor andel av de som kjører ulovlig i kollektivfeltet er elbiler.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Jeg tør vedde at 99.9% av de som kjører ulovlig i kollektivfelt er fullstendig klar over hva de gjør.
Man må gjerne skylde på skilting, men da bør man være blant de siste 0.1% som ikke kjører det aktuelle stedet  daglig...

Men når elbiler har lov til å kjøre i et kollektivfelt 20 av døgnets 24 timer, synes jeg det er mindre alvorlig at de kjører der de fire timene det er ulovlig enn fossilbiler som aldri har lov til å kjøre der. Uten at det blir mer lovlig av den grunn.

Omdømmeproblemet er medieskapt og vinklingen er stort sett tabloid og fordummende.
Ikke én gang har jeg sett journalister ta bussen på E18 og måle forsinkelser. Gjorde de det ville de sett at det er fossilbiler som blokkerer trafikken ved av -og påkjøringsfeltene som skaper kø. Men det er jo ikke så morsomt å skrive om...

Og buss-sjåførene har klagd i 20 år, selv en håndfull børstraktorer skapte forsinkelser i deres øyne...


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 30. april 2020, klokken 11:27
Jeg tør vedde at 99.9% av de som kjører ulovlig i kollektivfelt er fullstendig klar over hva de gjør.
Man må gjerne skylde på skilting, men da bør man være blant de siste 0.1% som ikke kjører det aktuelle stedet  daglig...

Men når elbiler har lov til å kjøre i et kollektivfelt 20 av døgnets 24 timer, synes jeg det er mindre alvorlig at de kjører der de fire timene det er ulovlig enn fossilbiler som aldri har lov til å kjøre der. Uten at det blir mer lovlig av den grunn.

Omdømmeproblemet er medieskapt og vinklingen er stort sett tabloid og fordummende.
Ikke én gang har jeg sett journalister ta bussen på E18 og måle forsinkelser. Gjorde de det ville de sett at det er fossilbiler som blokkerer trafikken ved av -og påkjøringsfeltene som skaper kø. Men det er jo ikke så morsomt å skrive om...

Og buss-sjåførene har klagd i 20 år, selv en håndfull børstraktorer skapte forsinkelser i deres øyne...

Dersom man ofte kjører strekningen, så burde man være temmelig klar på reglene, og det er vel disse som er hovedproblemet.

Men må si, jeg synes skriften på underskiltet er vanskelig å lese, samtidig som man overholder fartsgrensen og har kontroll på trafikken rundt seg. Må sies at jeg er en smule nærsynt (0,10 og 0,15). Så at en tilfeldig "turist" som må inn til byen i rushtiden ikke får skiltet med seg, har jeg ingen problemer med å forstå. Burde heller stått "2+" og tegning av noe som ligner en person for å antyde at det må være to eller flere personer, i passe størrelse bak eller under tidsangivelsene, og et symbol av en bil med et lyn inni seg for å illustrere en elbil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 30. april 2020, klokken 10:09
Men løsningen er jo ganske enkel: er du usikker på om du har lov til å kjøre der så kjører du ikke der.
Det var det som ble min løsning, ja. Jeg bor i Trondheim, og støtte på dette i Oslo. Men det kan fort bli et problem, dersom man finner ut at man vil endre på tidspunktene en vakker dag, eller kanskje kreve to passasjerer i bilen i tillegg til fører. I prinsippet må du jo lese underskiltet hver bidige gang du kjører i kollektivfeltet, i tilfelle teksten er endret. Jeg tror det er nokså allment akseptert at for mye skilting stjeler oppmerksomhet fra trafikken, og underskilt av enhver art er verst i så måte.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA