Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fører Korona utbruddet til renessanse for personlig transport?

Startet av elektrolux, fredag 06. mars 2020, klokken 03:39

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Huawei90 på onsdag 25. mars 2020, klokken 22:22
Det eneste gode som kommer ut av koronaviruset er jo en (veldig midlertidig) renere planet.
Jeg håper at det også viser oss at vi kan gjøre signifikante endringer som har global effekt også på kort sikt.

Vi har nå en mulighet til å ikke gå tilbake til «business as usual» når pandemien har lagt seg, og heller finne en mer bærekraftig kurs enn den vekstfilosofien har i seg.

Så for å holde trådens tema oppe, renessansen for personlig transport er en sak som antagelig ikke er bærekraftig så lenge personlig transport har den formen den har i dag (fossilbasert og med egne kjøretøy). Derfor tror jeg ikke det blir noen renessanse.

goggo

Sitat fra: Huawei90 på onsdag 25. mars 2020, klokken 22:22
Det eneste gode som kommer ut av koronaviruset er jo en (veldig midlertidig) renere planet.

Flyselskapene som blir igjen etter dette vil nå ha lært - på samme måte som banker og oljeselskaper har lært etter tidligere kriser - at de må ha en større egenkapitalgrad for å overleve svingninger og kriser som dette. Det blir vanskeligere for dem å låne penger til å finansiere vekst, og de må konsentrere seg om kunder som er villig til å betale mere, som forretnings reisende.
Dette betyr at prisene på flyreiser nå blir høyere og at feriereiser heretter blir mer innenlands og med bil og tog.
Skal se at det blir en renessanse for den gode gamle bilturen, da helst med elbiler selvfølgelig :)

Så det blir nok mere enn en kortvarig bedring for miljøet.


Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Roy Aasen

Det blir helt sikkert en forverring for miljøet. Miljø koster penger og det er nok noe de aller fleste land kommer til å drite en lang mars i.
De samme landene kommer nok til å se til at flytrafikken og dermed turisttrafikken tar seg opp igjen så snart som mulig.

Forutsatt at dette pågår noen måneder til så vil det ikke være land igjen som bruker penger på miljø...alt kommer til å gå til å bygge opp igjen det som gikk fanden i vold.

Dette var nettopp uttalt fra ett større industriland sør for oss.

Men til tema...har ikke tro på at dette fører til renessanse for personlig transport, den kan ikke bli mye større uten at vi får ett trafikkinfarkt.

Hansi

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 26. mars 2020, klokken 09:56
Sitat fra: Huawei90 på onsdag 25. mars 2020, klokken 22:22
Det eneste gode som kommer ut av koronaviruset er jo en (veldig midlertidig) renere planet.
Jeg håper at det også viser oss at vi kan gjøre signifikante endringer som har global effekt også på kort sikt.

Vi har nå en mulighet til å ikke gå tilbake til «business as usual» når pandemien har lagt seg, og heller finne en mer bærekraftig kurs enn den vekstfilosofien har i seg.

Så for å holde trådens tema oppe, renessansen for personlig transport er en sak som antagelig ikke er bærekraftig så lenge personlig transport har den formen den har i dag (fossilbasert og med egne kjøretøy). Derfor tror jeg ikke det blir noen renessanse.

Jeg krysser fingrene og alt jeg har for at dette blir fasit, men er ikke veldig optimistisk dessverre..

Jeg tror og håper heller ikke det blir noe renessanse for personlig transport av relativt åpenbare årsaker som du og andre nevner.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Counterpointer

Vi kunne kanskje tenke at korona og det at det senere vil komme andre viruser vil føre til at en tenker litt annerledes om offentlig transport. Leddbusser og store vogner på tog og bane fører til mer eksponering. Hvis en kunne fordelt kollektivtrafikken på mindre og flere autonome kjøretøyer så ville en slippe store tomme busser utenfor rush og hatt mange små enheter med mindre eksponering i rush. Uten sjåfør minsker også eksponering.

Hvis en kunne tenkt litt mer fleksibelt om arbeids/skoletid også, så kunne en spredd trafikken bort fra presstidene på morgen og ettermiddag. Vil tro ungdommen ville like å starte senere og heller komme litt senere hjem.

kodax

Kanskje det også blir større aksept for sykkelveiutbygging; sjeldent man kommer nærmere andre enn en meter når man sykler.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA