Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garantiutløpstest

Startet av Piero, torsdag 05. mars 2020, klokken 21:32

« forrige - neste »

Piero

Min X 90D nærmer seg 100k km og jeg planlegger derfor en garantiutløpstest. Foreløpig har jeg ikke bestemt hvor, men heller mot Bilexperten Bosch i Oslo. Inntrykket er at de har stor erfaring på elbil, og særlig Tesla. Er det noen her som har tatt garantiutløpstest på Bilexperten, eller som har andre råd i forkant av en slik test på MX?

Målet er jo å få laget en smørbrødliste, og spesielt over kostbare ting som kan dekkes av garantien. Usikker om man kan få undersøkt luftfjæringen, men akkurat det hadde vært svært verdifullt.

z4rd

#1
Høres ut som et lurt tiltak!

Mener å ha sett TeslaBjørn ta en grundig tilstandstest på sin gamle X. Var ikke det hos NAF? Fasiten ligger på YouTube iaff :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Piero

Siden sist har bilen vært på bruktbiltest på Bilexperten Bosch, og står nå i Drammen for både utbedringer og årlig service.

Resultatet fra testen synes jeg var overraskende bra. Kun to anmerkninger. Slitasje i understellet hvilket er som forventet når du kjører 2,5 ton i 100´km, samt en klikkelyd i førerdør. Sistnevnte er tydeligvis en feil som Chad i Electrified Garage vært borti før: https://youtu.be/qnUM0OWB0dM?t=1194 Den foreløpige responsen på klikkelyden fra Service Advisor var at de normalt ikke utbedrer ting som fungerer. Men, det skal også nevnes at begge motorene i dørene ikke klarer å lukke dørene av seg selv når de står vidåpne. Så spent på hva dette ender med.

I etterkant av testen har jeg selv gått igjennom bilen med lupe. Bl.a ser jeg korrosjon på en rekke steder: under vingen (les: veldig vanlig), på hengsler på førerdør samt på innsiden av bagasjerommet der hvor gassdemper er festet i bagasjeluken. På de to sistnevnte stedene ser det ut å være begrenset til skruene som er festet i karosseriet eller bagasjeluken.

I siste liten la jeg også merke til at lakken 2-5 cm på fremre innsiden av frunken har flasset eller boblet opp. Hele området ser ut å være preget av alt "schmutz" som kommer inn. Dette ble dessverre kun tatt muntlig på plass i Drammen. Service Advisor responderte raskt at dette ikke nødvendigvis er noe de utbedrer. For meg høres det veldig unaturlig ut. Jeg vil tipse alle som kjørt MX 3-4 vintrer om å sjekke akkurat dette.

Er det noen her på forumet som hatt samme feil/korrosjon og i tilfelle hva endte det med?

Piero

Og her er et par bilder som viser innsiden av frunken.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


Piero

Ingen annen som opplever det samme på innsiden av frunken? Hadde vært interessant å vite. Tror ikke det er unikt for MX, men bør uansett utbedres, tenker jeg.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


z4rd

#5
Nope! Ikke noe sånt her på min 2017 TMX (Levert Oktober med AP2.5). Her er det blankt. Skal legge til at jeg har alltid vært nøye med å vaske og tørke under der etter vask, slik at skitt osv ikke har blitt liggende der over tid. Vet ikke om det kan ha noe sammenheng?

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Piero

Takk for svar z4rd. Høres ut som du hatt en god rutine der. Smart. Jeg er ganske nøye selv, men har nok slurvet litt i år. Uansett vil jeg tro og håpe at slik flassing oppstår mer over lang tid og når lakken i utgangspunkt er tynnere. Har ikke opplevd dette på andre biler hvor jeg kjørt like langt - og hvor jeg dessuten vært mindre nøye med stell.

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


Rævedilter

Eg vasket for første gang under der i helga (etter 2,5 år & 80kkm) og ingen tegn til noko flassing eller korrosjon.
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Følgende er skiftet på bilen hittil: Sensor i eine FWD, et baklys, kryss i styring, foring for stag på førerdør
og siderutemekanisme, dei 3 første er iallefall gjengangere.
Har nortert meg knirk i forstilling og skeiv slitasje på bakdekk som skal tas opp før 100 000 km + event. andre ting i garantiutløpstest.
Andre ting å sjå spesielt etter?
Understell får verkstedet vurdere.

Piero

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. april 2020, klokken 06:55
Eg vasket for første gang under der i helga (etter 2,5 år & 80kkm) og ingen tegn til noko flassing eller korrosjon.
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Følgende er skiftet på bilen hittil: Sensor i eine FWD, et baklys, kryss i styring, foring for stag på førerdør
og siderutemekanisme, dei 3 første er iallefall gjengangere.
Har nortert meg knirk i forstilling og skeiv slitasje på bakdekk som skal tas opp før 100 000 km + event. andre ting i garantiutløpstest.
Andre ting å sjå spesielt etter?
Understell får verkstedet vurdere.
Bra du ikke hadde samme flassing. I tillegg til en garantiutløpstest vil jeg anbefale at du selv går igjennom kriker og kroker å ser etter rust - særlig på utsatte steder hvor salt og skitt kan ha ligget å koset seg over tid.

Jeg fikk tilbake bilen min for en uke siden, og den føles nå som "ny".  :)

  • I tillegg til ny og siste fix på "Acceleration shudder" er diverse deler byttet ut i understellet. Som en konsekvens av det er det også gjort 4-hjulskontroll. Bilen føles bedre ut enn på lenge.
  • Klikkelyden i førerdøren ble løst ved å bytte drive unit i døren.
  • I forbindelse med at flassingen ble utbedret fikk jeg hele panseret lakkert. Heldig med den.
  • Hadde også noen rustflekker i trunk-mekanismen og der ble demperne byttet ut.
  • Noen lister/paneler ble også justert - mest fordi jeg har allergi mot gaps.
Oppsummert relativt normalt etter nærmere 100k km på veien.

o.b.lix

#9
Sitat fra: Rævedilter på onsdag 29. april 2020, klokken 06:55
Eg må ha min på garantiutløpstest i haust, og lurer å å bruke NAF eller Sandven her i Bergen; nokon som har råd/erfaring ?

Har brukt NAF på min S og de hadde rett og slett ikke peiling. Brukte tidligere Sandven på service, men alle som kan Tesla er sluttet der.

Det jeg kan anbefale er EVservices, som er utbrytere fra Tesla-systemet som kan alt om Tesla (i tillegg til andre elbiler), de kan ALT som er å vite om Tesla, og er superkjappe og rimelige.

Foreløpig finnes de bare på Kokstad (i samme bygg som jafs), men planlegger å utvide flere plasser, både flere byer og i flere bydeler i Bergen.

Og ja - de har TOCN-rabatt. 
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Passer bra å bruke dei da, jobber 500m forbi der (uten at eg har klart å oppdage dei enda).
Takk for info.

Rævedilter

Sjekka pris på utvida garanti på X; 25000,- blanke kroner for 60 000 km ekstra utover 100 000km (standard).
:o

Tjafsaren

Tesla nybilgaranti, eller noe annet ræl?

Morten M.

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 05. august 2020, klokken 07:32
Sjekka pris på utvida garanti på X; 25000,- blanke kroner for 60 000 km ekstra utover 100 000km (standard).
:o

Det synes jeg er en grei pris for 2 år med relativt problemfritt bilhold?
Tesla Y 2021 LR AWD
Tesla X100D 2019 (pre-raven)(Solgt)
Fiat 500e 2014 (viva mexico)

THE

Passerer 100000 km om noen dager, og bilen er snart 3 år gammel. Vil utvidet garanti gi noen fordeler sammenlignet med reklamasjon etter kjøpsloven? Vil nok passere 160000 km før bilen blir 5 år gammel.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA