Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Service kostnader i-MiEV

Startet av Bergen espen, torsdag 05. mars 2020, klokken 18:29

« forrige - neste »

Jon65

Sitat fra: engolf på fredag 06. mars 2020, klokken 18:39
Varför behöver elbilar byta bromsvätska vartannat år, men inte fossilbilar?

Fossilbiler skal vel også bytte hvert 2. år.

engolf

Har haft ca 7-8 olika fossilbilar genom mitt liv som bilist, och ingen av dessa hade bromsvätskebyte vartannat år, som regel 3-4 år/visst antal körda kilometer.
Jag menar en av dessa hade en punkt för kontroll av bromsvätska efter 24 månader i servicehäftet, men inget byte.

Jon65

Både Audien jeg hadde før og Porschen jeg har nå har spesifisert bytte hver 24mnd. Men mulig det har blitt litt lengre intervaller for de som har gått over til silikon basert væske.

engolf

Jag kan tänka mig att på motorstarka bilar som förväntas köra både hårt och långt är det andra intervall som gäller.
En trilling som knappt kommer upp i motorväghastigheter och har regenerering som tar hand om det mesta av bromsning har nog inte samma behov. Men vill man följa servicehäftet till punkt och pricka är det oavsett ingen stor kostnad.

Jon65

Sitat fra: engolf på lørdag 07. mars 2020, klokken 09:27
En trilling som knappt kommer upp i motorväghastigheter och har regenerering som tar hand om det mesta av bromsning har nog inte samma behov.

Det er jeg 100% enig i.

Marzo

Sitat fra: Jon65 på fredag 06. mars 2020, klokken 16:22
Uansett er det vel mindre kritisk på en elbil enn en fossilbil om kokepunktet er redusert. På en fossilbil ligger stort sett bremsene på konstant i lange nedoverbakker. På en elbil bremser man stort sett bare hvis det oppstår en situasjon og nedbremsingen varer bare noen sekunder. Lite varme som rekker å bygge seg opp på så kort tid.

Feks: Jeg bor i Oslo og den lengste nedoverbakken jeg har er hvis jeg har vært på Frognerseteren. Ned derfra er høydeforskjellen ca 400m. Men allikevel er det bare de siste 20m foran lyskrysset jeg bruker bremsene, resten tas av regenereringen.
En helt annen sak er hvis man har en M3 Performance og kjører på Rudskogen, men i en iMiev tror jeg man skal jobbe hardt for å få bremsevæsken til å koke selv om den er gammel.

(Men bytter man er man jo på den sikre siden.....)

Bremsene er designet for den bilen og vekt begrensninger som bilen de står på er godkjent for.
Større bremser gir ikke mindre vedlikehold.

Uansett hva slags scenario man opplever skal bremsene fungere optimalt som designet.

Hvis man kjører elbil så brukes bremsene mindre pga regenerering. Det igjen gjør at bremser kan få mindre virkning og kan medføre at glidebolter låser seg eller bremse klossen kiler seg og vil da skape mye mer friksjon (varmgang).
Ved dårlig bremsevæske vil man da til slutt få en bremsepedal som går i gulvet uten at bilen klarer å bremse på annet enn regenerering. Om det vil være nok til å klare en nødstopp for en fotgjenger er det ingen som vet...

Å ignorere bremsevæske produsentenes anbefaling om intervaller på 2 år er idioti!

engolf

Jag håller med dig, fungerande bromsar är väldigt viktigt:)
Men det är ingen idé att skrämma folk heller.
Det påpekas att bromsvätska drar åt sig fuktighet, ja det gör den i viss grad. Men att få bromsvätskan att koka krävs väldigt mycket värme, då snackar vi om rödglödande skivor och klossar som brinner.
Länge innan dess kommer bromsklossarna förlora bromsverkan på grund av utmattning och överhettning. Jag tror inte jag hade lyckats få bromsvätskan att koka även om jag försökte göra det med vilja på min trilling...


elektrolux

#22
Kanskje vi som selger ladeutstyr burde gå ut  og anbefale service på dette.  :D

Aller helst kjøpe nytt hvert år siden hus og bil ellers vil ta fyr.

(innlegget er sarkastisk ment og kun en tankevekker. Alt innebærer en viss fare, og en skal være observant på relevansen til alle de råd som gis. Kanskje står ikke gevinsten i tråd med innsatsen. Les kostnaden)

Når det gjelder ladeutstyr er tilsyn med dette allerede godt dekket opp med krav til egenkontroll i tillegg til EU kontroll og eltilsyn. I tillegg til det har vi et stort antall barrierer som sikringer og vern i tillegg til flammehemmende materialer og kun når alt dette svikter samtidig sånn ca hver 10 million oppladinger er det reell fare på ferde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA