Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defekt luftfjæringskompressor og luftfjæringsmodul

Startet av skretting, torsdag 05. mars 2020, klokken 14:58

« forrige - neste »

skretting

Da skjedde det som ikke skulle skje. Passerte 100k km her rett før jul og det kom opp beskjed på display om at "Luftfæringskompressor deaktivert". Rullet meg inn på Tesla service med blodsenka X og fikk beskjed om at den måtte stå noen dager pga kapasitet, ikke noe leiebil tilgjengelig selvfølgelig. Hadde tilsvarende feil i sommer også, men da uten feilmeldingen. Var da en ledning som lå i klem som over tid ble brudd i. Denne ble fikset, loddet og krympet.

Fikk tlf noen dager senere. Bil levert inn onsdag og fikk tlf på mandag med beskjed om at kompressor var ødelagt og høyre luftfæringsmodul var defekt/lekk. 26k takk. Fikk prutet ned til 23,5k.

Uansett, det jeg ble fortalt da jeg hentet bilen var det ble lekk i støtdemper som resulterte i overbelastning av kompressoren. Dette høres på meg som veldig rart. Er det ikke overbelastningbeskyttelse på kompressoren? Hva skjer neste gang det blir lekk i en støtdemper? Er kompressoren en slitedel, burde jeg reklamert på dette?

Åpen for innspill og om noen har opplevd lignende.

TMX 90D 2016

geear

Mener at på X5en vi hadde før Model X, så gikk kompressoren ganske lenge, men fikk til slutt en shutoff, sannsynligvis på tid, og ga da feilmelding på luftunderstellet, og startet ikke opp igjen før neste gang tenningen ble slått på. Men den siste lekkasjen (forøvrig tre sett luftfjærer på samme kilometer som du har på Xen din) var slik at ene belgen kun lakk i visse situasjoner, og da jobbet den lenge gang på gang, så jeg var litt bekymret for kompressoren. Har hørt om flere som har "brent" også på BMW. Vil anta det er en lignende logikk på Tesla også, den kan ikke gå evig. Be de bekrefte at det ligger inne en beskyttelse?

skretting

Spurte kundebehandleren om det var satt inn en oppgradert utgave av kompressoren så ikke dette skulle skje igjen, men ble møtt av et tomt blikk og forklart at han ikke var noen teknikker.
Det burde vært noen varsel selv på den minste lekkasje på slike anlegg. Håper selvfølgelig det er veldig sjelden dette skjer og at det er bare er ren uflaks.

Piero

Den var kjip, skretting! Har samme bil og årgang selv og bikker nå snart 100k km. Kan du huske om bilen/luftfjæringen oppførte seg annerledes i forkant, eller om det var noe spesiell lyd? Hadde vært veldig greit å vite hvis det var noe.

skretting

Det var -10 den dagen kompressoren slutta, på tur til jobb. Så jeg tenkte at den skal få tinet seg utover arbeidsdagen i oppvarmet parkkjeller. Men det hadde ikke noen effekt. Kjører E6 og på ingen måte noen påkjenning for bilen.

geear

Sitat fra: skretting på torsdag 05. mars 2020, klokken 19:56
Spurte kundebehandleren om det var satt inn en oppgradert utgave av kompressoren så ikke dette skulle skje igjen, men ble møtt av et tomt blikk og forklart at han ikke var noen teknikker.
Det burde vært noen varsel selv på den minste lekkasje på slike anlegg. Håper selvfølgelig det er veldig sjelden dette skjer og at det er bare er ren uflaks.
Trykket endrer seg med temperatur, og lasten endrer seg også. Tilbakemeldingen "til kompressoren" er (såvidt jeg har forstått) kun om bilen har riktig høyde eller ikke, basert på sensorer som sitter på understellet. Når sensoren sier at bilen er for lav i forhold til innstilt høyde, så slås kompressoren på. Når høyden er oppnådd slås den av. Den styrer ikke på trykk. Er ofte enkle greier dette her, kompressor, solenoider (uten trykksensor), noen plastslanger, luftbelger og høydesensorer... iallfall på X5. Tenker det er ganske likt på X.

nie

#6
Min luftfjæringsmodul røk i vinterferien, også det i kaldt vær.
Bilen var helt OK når jeg parkerte den men når jeg tok den igjen etter tre dager i kalddt vintervær kom feilmeldingen ganske fort, "Air suspension compressor disabled" og bilen var ekstremt lav på venstre side fremme.

Bilen hadde da gått 61000km så det ble byttet luftfjæring venstre side og kompressor på garanti uten diskusjon.

Hvis jeg var deg ville jeg krevd dette som en reklamasjon.
"Greit nok" at luftfjæren ryker etter 100000km og at dette kan ha en viss sammenheng med kjørte km. Men kompressoren ville jeg forventet skulle overleve mange luftfjærer og minst 5 år, uavhengig av kjørte km.



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA