Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Erfaring med vinterdekk på 21"?

Startet av emphezis, mandag 08. juni 2020, klokken 09:40

« forrige - neste »

emphezis

Vurderer vinterfelger for bilen (litt tidlig ute..) og har sett på 21". (Hvorfor kjøre en døll :angel: bil med 19" 8 måneder i året, bor nord for Dovre hvor vinterdekksesongen er lengre enn sommerdekksesongen...)

Noen med erfaring med å kjøre 21" om vinteren på Model S? Hvordan er komfort, rekkevidde og støy?

Andre ting å tenke på?

Har ikke mye langkjøring om vinteren, bare en langtur rundt påske og kanskje en på høsten. Er en Raven, så den skal være bedre mtp. støy enn tidligere utgaver av Model S.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Muffinman

Er jo mørkt samt at bilen er skitten det meste av vinteren, så jeg tenker at ingen ser hvilke hjul man har på likevel. Så da holder jeg meg på 19".

En utfordring som muligens blir større enn med 19" er at det legger seg snø og dritt i felgen, så får du vibrasjoner. Sikkert ikke noe stort problem, men greit å ta høyde for. Rekkevidde blir naturligvis kortere enn med mindre felger, komforten tror jeg blir tilstrekkelig og støy trenger ikke bli så mye verre om man kjører piggfritt.

VegarHenriksen

Hadde den utfrodringen med is og vibrasjon av og til i vinter med de 19" som kom med S85'a. Tror dette vil skje uansett felg hvis det er litt mellomrom mellom stagene. Nå skal det sies at jeg gjerne brøytet litt med bilen min og gjerne parkerte den ute i 50cm med snø så det hjalp kanskje ikke så mye.

Tror 21" på vinterdekk kan gå helt fint, men tror det spørs litt på hvordan veiene og føret er. Regner med du kjører piggfritt? Da er det kanskje ikke så ille mtp. støy og komfort.

Jeg kan bare glemme 21" vinterdekk her oppe så jeg kjøpte meg 19" turbin kopi i satin svart. Kjører dog også Hakka9, pigg.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

emphezis

Sitat fra: VegarHenriksen på mandag 08. juni 2020, klokken 11:30
Hadde den utfrodringen med is og vibrasjon av og til i vinter med de 19" som kom med S85'a. Tror dette vil skje uansett felg hvis det er litt mellomrom mellom stagene. Nå skal det sies at jeg gjerne brøytet litt med bilen min og gjerne parkerte den ute i 50cm med snø så det hjalp kanskje ikke så mye.

Tror 21" på vinterdekk kan gå helt fint, men tror det spørs litt på hvordan veiene og føret er. Regner med du kjører piggfritt? Da er det kanskje ikke så ille mtp. støy og komfort.

Jeg kan bare glemme 21" vinterdekk her oppe så jeg kjøpte meg 19" turbin kopi i satin svart. Kjører dog også Hakka9, pigg.

Bor i by, så føret er vel stort sett bare/våte veier (og saltede  >:( ), med unntak av noen ytterst få turer til Vestlandet; da blir det vel noe vinterføre (av ymse grad) spesielt over fjellovergangene (Dovre og Valdresflye). Kjører piggfritt, ja.
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Klykken

Bor på landet og har meget skiftende føre i vinterhalvåret. Lite salting.

Synes vår S har vært fabelaktig på vinterføre ('15 S85D). Sykt stødig selv om det er skikkelig jævlig føre og forserer både speilblanke bakker og snødekte veier med skavler og det som verre er uten særlig dramatikk. Det å kunne heve bilen i tillegg er meget fordelaktig når det står på som verst.

Kjører pigg pga samboer som er hovedbruker av bilen, har det som krav, men er ganske sikker på at hun ikke hadde merket om det var piggfritt med tanke på trygghet bak rattet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emphezis

Virker som Model S er en god vinterbil ja! Hjelper veldig å kunne høydejustere ja ser jeg for meg, og ikke minst 4x4... og luftunderstell mtp. slag fra "vaskebrett" og andre vinterfaktorer...
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

Hasse79

Er veldig godt fornøyd med vinter CVC7 245/35/21 på original turbine (2 vintre nå, ca 20.000 km inkl Trondheim-Tromsø t/r forrige påske). Har 21 twin turbine på sommer og liker at det er forskjell på sommer og vinter. For meg var det ikke aktuelt å gå for 19, men ikke alle tenker likt (heldigvis). De klassiske turbin-felgene har også færre eiker og større åpning, så mindre problem i ft at snø fester seg. Synes komfort er veldig bra, CVC7 er gode der også.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

mthoring

Har vurdert muligheten for å kjøre 21" på vinter selv, men er usikker på om Viking Contact 7 245/35 R21 *96T* er godkjent bak på min bil? Maks aksellast bak 1450kg. Sommerdekkene som sitter på nå er 101Y.

Snakker vel kanskje opptil 10% merforbruk med eiket (arachnid) 21" mot tette (slipstream) 19"? Er merkbar forskjell når jeg legger om fra 19" cvc6 til 21" michelin ss, selv om noe av forskjellen muligens kommer fra høyere rullemotstand på dekkene.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

snd

Litt lite utvalg av dekk med 21" og spesielt om man vil ha staggered oppsett. Jeg gikk derfor for
9x20" med 245/40-20
og
10.5x20" med 275/35-20

Det viktigste var å fylle hjulbuene. Kjørte med originale 21" oppsett (square) på vinteren i to sesonger.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

emphezis

De fleste dekkforhandlerne jeg har snakket med sier at det bortimot ikke finnes alternativer til 21" staggered oppsett.

De som er foreslått er Nokian Hakkapeliita R3 og Triace Snow White 2. Hvorav førstnevnte er premium, mens sistnevnte er et billigmerke (ca. 5000,- billigere totalt).
2020 Tesla Model S Performance Ludicrous «Raven» med FSD
2020 SEAT Mii electric Launch Edition
2021 Tesla Model Y Performance med FSD - selges (leveres 24. juni)
2017 Volkswagen Passat GTE - levert inn 06/20
2014 Nissan Leaf Tekna - solgt 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA