Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Miljøkrav til drosjer

Startet av Sølve, onsdag 04. mars 2020, klokken 23:33

« forrige - neste »

Sølve

Vestland fylkesting har i dag vedteke å innføre krav om utsleppsfrie drosjar i alle kommunar i Hordaland frå 1. april 2024. Fylkesadministrasjonen starter utgreiing om det er mogleg å innføre tilsvarande krav i samtlege kommunar i Vestland fylke.

https://www.vestlandfylke.no/nyheitsarkiv/2020/drosjar-skal-bli-utsleppsfrie-om-fire-ar/
Bergen

GOLF-raider

#1
Vår eminente elbiltester Bjørn Nyland har reist en tur
med «e-Niro / el-Taxi». I videoen på YouTube blir taxi-
sjåføren interviuet om sine erfaringer med elbildrift   :D

https://youtu.be/U-Ef2qkV664
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Trekkoppbil

Nyland interviua en sjåfør av ei bydrosje som kjører kontormennesker korte strekninger.
Mange bygdedrosjer utfører sporadisk sjuketransport over lengre avstander.

lars667

Her jeg bor brukes e-niro til syketransport. Det er 3 mil til lokalmedisinsk senter, og 14 mil til nærmeste sykehus. Det fungerer bra, men bilen må ofte lades før retur fra sykehus. Da er det om å gjøre at en ikke sier til sykehuspersonell at en skal lade, men heller at en må ta seg en pause. Det er nemlig ikke helt akseptert å ta ladepause, så vidt jeg har skjønt (har jeg hørt av sjåfører).
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ToWalkOrDrive

#4
Når vi kommer til 2024 så tror jeg taxi-eierne i landet vil velge elbil frivillig. En ting er at Tesla skal komme med "batteri-nyheter" om ikke lenge, men selv med dagens teknologi vil det funke. En ting er Model X, men ser at den er veldig dyr og komplisert, men Model Y er mye billigere, og på mange måter like god, og en perfekt taxi når den kommer til norske veier i begynnelsen av 2021 (med corona-forbehold). Så allerede i begynnelsen av 2021 har de en bil som kunne vært perfekt som taxi
Model Y som Taxi:
- Minst 505km WLTP rekkevidde
- Slipper å ha motoren i gang ved venting (har og varmepumpe)
- Finnes et veldig godt ladenettverk (som og sprer seg mer utover Nord-Norge i år) med grei pris hos Tesla Supercharger
- Kan lade med 250kW når de første lynladerne nå kommer (Tesla har installert på Liertoppen nå)
- Kan og lade på alle andre CCS-stasjoner
- Kan ha takbøyler, krok og 7 seter
- Veldig stor bagasjeplass på 5-seteren.
- Baksetebenplassen er gigantisk (5 tommer lenger enn Model 3), selv om bredden ikke er veldig stor, men 3 i bredden går ok.
- Drivstofforbruket slipper en (lader billig i stedet for - lader seg full over natten om bilen ikke går døgnet rundt)
- Komfortable seter, seter som er "vanntette", som gjør at spye ikke går gjennom setetrekket som er et slags kunstskinnimitasjon, men føles bra.
- Det har vært lite tull med Model 3 (utenom kosmetiske), så det blir høy driftstid. Model Y har mye av de samme delene som Model 3 (ca 70%)
- innebygget ladeplate for mobiltelefon, samt meget bra lydanlegg (designet av tidligere Bang og Olufsen ingeniører).
- sjåføren kan se på Netflix og høre på Spotify med mer mens en venter på tur - mest avanserte systemet i verden i bil med underholdning
- 4-hjulstrekk
- Veldig rask og kjapp (5,1 sekunder til 100 km/t på Long Range-versjonen)
- bakseter hvor vinkelen kan justeres

Kunne sikkert fortsatt, men virker som det bør holde...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 18. mars 2020, klokken 13:03
Når vi kommer til 2024 så tror jeg taxi-eierne i landet vil velge elbil frivillig. En ting er at Tesla skal komme med "batteri-nyheter" om ikke lenge, men selv med dagens teknologi vil det funke. En ting er Model X, men ser at den er veldig dyr og komplisert, men Model Y er mye billigere, og på mange måter like god, og en perfekt taxi når den kommer til norske veier i begynnelsen av 2021 (med corona-forbehold). Så allerede i begynnelsen av 2021 har de en bil som kunne vært perfekt som taxi
Model Y som Taxi:
- Minst 505km WLTP rekkevidde
- Slipper å ha motoren i gang ved venting (har og varmepumpe)
- Finnes et veldig godt ladenettverk (som og sprer seg mer utover Nord-Norge i år) med grei pris hos Tesla Supercharger
- Kan lade med 250kW når de første lynladerne nå kommer (Tesla har installert på Liertoppen nå)
- Kan og lade på alle andre CCS-stasjoner
- Kan ha takbøyler, krok og 7 seter
- Veldig stor bagasjeplass på 5-seteren.
- Baksetebenplassen er gigantisk (5 tommer lenger enn Model 3), selv om bredden ikke er veldig stor, men 3 i bredden går ok.
- Drivstofforbruket slipper en (lader billig i stedet for - lader seg full over natten om bilen ikke går døgnet rundt)
- Komfortable seter, seter som er "vanntette", som gjør at spye ikke går gjennom setetrekket som er et slags kunstskinnimitasjon, men føles bra.
- Det har vært lite tull med Model 3 (utenom kosmetiske), så det blir høy driftstid. Model Y har mye av de samme delene som Model 3 (ca 70%)
- innebygget ladeplate for mobiltelefon, samt meget bra lydanlegg (designet av tidligere Bang og Olufsen ingeniører).
- sjåføren kan se på Netflix og høre på Spotify med mer mens en venter på tur - mest avanserte systemet i verden i bil med underholdning
- 4-hjulstrekk
- Veldig rask og kjapp (5,1 sekunder til 100 km/t på Long Range-versjonen)
- bakseter hvor vinkelen kan justeres

Kunne sikkert fortsatt, men virker som det bør holde...

Håper de som kan, velger en 7-seterutgave. Er veldig sjeldent jeg tar taxi, men det er enten når jeg skal hjem fra bytur på natta, eller på vei fra voerspiel eller firmamiddag, og skal fortsette på byen. Ofte er man en gruppe på 5 eller 6, og da ville en 7-seter fungere helt fint til å få alle med i en bil. Og så slipper man å unødvendig oppta en minibuss-taxi.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Jeg tviler vel på at det er så mange bygdedrosjer som har råd til å kjøpe disse bilene, etterhvert som krona svekker seg.  Dersom spådommen om dollaren i 15 kroner går i oppfyllelse, så kan fort vekk en e-niro koste 600 000kr til høsten.

RJK

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 18. mars 2020, klokken 18:05
Jeg tviler vel på at det er så mange bygdedrosjer som har råd til å kjøpe disse bilene, etterhvert som krona svekker seg.  Dersom spådommen om dollaren i 15 kroner går i oppfyllelse, så kan fort vekk en e-niro koste 600 000kr til høsten.

Da får vi håpe vi ikke kommer så dårlig ut mot KRW, og heller kjøpe direkte i den valutaen...

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA