Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser på service

Startet av geear, onsdag 04. mars 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

elektrolux

#45
Sitat fra: Marzo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:25
Her ser man hva 5 år gammel bremsevæske kan forårsake:
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

Husk å legge til dårlig vedlikeholdt en krets trommelbremsesystem, 59 år gammel bil på 2,2T fullastet til rundt 2,7T ned en 1/2 km lang bakke med 10% stigning så er utfallet nesten gitt uansett tilstanden på bremsevesken.

Ville heller kjørt camperen min med 10 år gammel veske ned samme bakken enn den med helt ny veske. ::)

"Cadillac 1959-modell med fører og fire passasjerer på vei ned fra
Gaustatoppen mot Rjukan på fv. 651 Svineroivegen, en veistrekning med et gjennomsnittlig fall på
nesten 10 % og fem 180º «hårnålsvinger». Etter å ha kjørt sakte ned til den nest siste hårnålsvingen
og gjennom denne, økte bilen farten. Undersøkelsen har vist at bilen mistet deler av bremseeffekten
et sted på den om lag en kilometer lange strekningen ned mot ulykkesstedet. Dette medførte at da
bilen skulle kjøre gjennom den siste hårnålsvingen på strekningen, var farten for høy til at den
klarte å forsere svingen og bilen kolliderte i fjellskjæringen. Alle i bilen omkom som følge av
ulykken.
SHTs undersøkelse har vist at ulykkesbilens bremser var mangelfullt vedlikeholdt og bremsebånd
på høyre forhjul var nedslitt. Bremsevæsken var forurenset og hadde høyt vanninnhold og lavt
kokepunkt. Ulykkesbilen hadde automatgir som stod i «drive» da bilen ble undersøkt. Sammenholdt
med andre funn indikerer undersøkelsen at føreren av bilen ikke bremset bilen på gir, men brukte
driftsbremsen på den lange og bratte nedstigningen mot Rjukan.
SHT mener at kombinasjonen av langvarig bruk av driftsbremsen ved nedkjøringen fra
Gaustatoppen, høy aktuell vekt på bilen og mangelfullt vedlikehold av bremsene bidro til at bilen
mistet deler av bremseeffekten et sted mellom de to siste hårnålssvingene ned fra Gaustatoppen mot
Rjukan.
"

Dette eksempelet er tragisk på alle måter, men i forhold til dagens (el)biler med betydelig bedre og EU kontrollerte ABS bremser på separate kretser og ikke minst en heftig generator (regenerering) bør ikke dette rettferdiggjøre den utstrakte sløsingen med bremseveske som daglig finner sted verden over.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Marzo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:12
Sitat fra: Marzo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:25
Her ser man hva 5 år gammel bremsevæske kan forårsake:
https://bmhf.no/wp-content/uploads/2019/09/2019-06-Rjukan.pdf

Ville heller kjørt camperen min med 10 år gammel veske ned samme bakken enn den med helt ny veske. ::)

Sannsynligheten for at du da mister bremsene er ganske stor. Kanskje treffer du noe eller noen.

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 20. juli 2021, klokken 11:12
Dette eksempelet er tragisk på alle måter, men i forhold til dagens (el)biler med betydelig bedre og EU kontrollerte ABS bremser på separate kretser og ikke minst en heftig generator (regenerering) bør ikke dette rettferdiggjøre den utstrakte sløsingen med bremseveske som daglig finner sted verden over.

Jeg er ganske sikker på at tilsvarende biler har kjørt samme strekning uten problemer.
Mangel på vedlikehold skyldes ikke et miljøperspektiv, og bør aldri være det.

Wisd0m

Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.

Marzo

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 20. juli 2021, klokken 16:20
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.

Så sant batteriet ikke er fullt :)

Mr Oizo

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 20. juli 2021, klokken 16:20
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.
Tydelig at Mach-E ikke liker dette. Overoppheting og flakbil.

Wisd0m

Sitat fra: Mr Oizo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 17:18
Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 20. juli 2021, klokken 16:20
Kjører man ikke på motorbrems ned lange bakker har man noe nytt å lære... På elbil kommer heldigvis regen automatisk.
Tydelig at Mach-E ikke liker dette. Overoppheting og flakbil.
Hehe, det må de få rettet på. Også bør ny lærdom inn angående elbiler om aldri å lade til 100 prosent i toppen av bakker. Vi har vel iallfall en SC i Norge som står i toppen

geear

Sitat fra: Marzo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:25
Akkurat dette er litt merkelig. Jeg jobber som ledsaker på banekjøring og utfører tekniske kontroller av bilene i den forbindelse. Nettopp kokepunkt er det som de fleste feiler på og vi har alltid flasker med væske for salg på treffene.
Er vel ingenting her som er motstridene mot det jeg kommenterte, bremsevæske er ikke unormalt å feile på, men jeg VET at også egne biler har gått gjennom med eldre væske enn to år, og da skulle den hatt halvert kokepunkt i følge deg. Har jo da også en del runder bak meg med den samme væska, uten at kokepunktet har vært noe problem, så jeg føler meg rimelig trygg på at alt har vært ok. Selv om jeg ikke tillegger det stor vekt, så støttes det også av at begge våre elbiler nylig gikk gjennom måling hos hhv. Automester (27 mnd gammel bil) og originalforhandler (3,5 år gammel bil), i forbindelse med service. Begge hadde tjent mer penger på å bytte.

Marzo

Sitat fra: geear på onsdag 21. juli 2021, klokken 23:57
Sitat fra: Marzo på tirsdag 20. juli 2021, klokken 10:25
Akkurat dette er litt merkelig. Jeg jobber som ledsaker på banekjøring og utfører tekniske kontroller av bilene i den forbindelse. Nettopp kokepunkt er det som de fleste feiler på og vi har alltid flasker med væske for salg på treffene.
Er vel ingenting her som er motstridene mot det jeg kommenterte, bremsevæske er ikke unormalt å feile på, men jeg VET at også egne biler har gått gjennom med eldre væske enn to år, og da skulle den hatt halvert kokepunkt i følge deg. Har jo da også en del runder bak meg med den samme væska, uten at kokepunktet har vært noe problem, så jeg føler meg rimelig trygg på at alt har vært ok. Selv om jeg ikke tillegger det stor vekt, så støttes det også av at begge våre elbiler nylig gikk gjennom måling hos hhv. Automester (27 mnd gammel bil) og originalforhandler (3,5 år gammel bil), i forbindelse med service. Begge hadde tjent mer penger på å bytte.

Til sammenligning har jeg vært med på kokt bremsevæske som var 1 uke gammel.
Og jeg blir ganske skeptisk på holdningen din hvis du vel viten drar ut på banekjøring med 2 år gammel bremsevæske i god tro om at en måling i beholderen er nok.
Da må du enten kjøre veldig rolig eller ha store baller, de fleste baner her i Norge er det nettopp bremseteknikken er avgjørende for rundetidene.

Flott at verkstedene forteller deg at væsken er bra i dag, men hva med i morgen? Eller om 2 mnd?
Og hvor mye dårligere tror de væsken er ute i bremsekaliperene (der hvor den faktisk gjør jobben) mot den som ligger i beholderen som faktisk blir målt?

geear

Hvis all bremsevæska er skiftet samtidig, helt ut til lufteniplene, så er sjansen meget stor for at det væska i beholderen som er dårligst. Resten av kretsen er lukket og uten sirkulasjon. Forstår du hvordan det henger sammen, og har du teknisk bakgrunn?

Marzo

#54
Sitat fra: geear på torsdag 22. juli 2021, klokken 10:44
Hvis all bremsevæska er skiftet samtidig, helt ut til lufteniplene, så er sjansen meget stor for at det væska i beholderen som er dårligst. Resten av kretsen er lukket og uten sirkulasjon. Forstår du hvordan det henger sammen, og har du teknisk bakgrunn?

Du burde i det minste vite at vann er tyngre enn bremsevæske og beholderen er systemets høyeste punkt?

Men som du er inne på er det veldig lurt å la fagfolk utføre vedlikehold på bremsene.

Jeg forstår forhåpentligvis hvordan dette henger sammen, etter en rekke år som faglært mekaniker og senere som løpsmekanisker og teknisk ansvarlig på flere baner i inn og utland.

Med tanke på at dette er allmenkunnskap og du virker til å ikke ha hørt om dette før?
La fagfolkene ta seg av dette..

geear

Vet ikke om det er latterliggjøring du prøver på med å henvise til fagfolk, men nå er det min fagkompetanse som designer disse systemene, og bestemmer vedlikeholdsprogrammet som skal følges, og så er det mekanikere som utfører, så jeg føler ikke at jeg er ute av min plass ved å stille spørsmål.

Siden dette nå startet med e-Niroen, så kan vi ta den helt konkret som eksempel, der går bremselinene OPPOVER etter ABS-pumpa, så eventuelt vann eller annet som er tyngre enn bremsevæske vil ikke ende ved kalipperne før vi snakker om mengder som er langt forbi problemstillingen vi snakker om her. Dessuten så handler vel dette om vann som blander seg med bremsevæska? Jeg har iallfall ikke noen gang sett rent/skilt vann komme ut selv om bremsevæska har hatt redusert kokepunkt. Om det var rent vann ville en målt 100 grd kokepunkt. Kan du forklare hva du mener skjer her?

Olemann


Dette har jeg sett før, og gir igjen mitt bidrag til en hyggeligere debatt.

Slutt å spørre om hvilke kvalifikasjoner andre har, enten man forventer opplasting av vitnemål eller påstått kunnskap.  Be heller om seriøs og grundig argumentasjon.  Så vil lett selvoppnevnte guruer avsløre sin inkompetanse og man trenger ikke bruke mer tid på deres ofte påståelige og dårlig begrunnede innlegg.

Slutt også å legge fram egne kvalifikasjoner/erfaring, bruk hellet tiden på gode begrunnelser (og gjerne korrektur på slurvete grammatikk og ortografi :-))

Jeg er lite interessert i andres vitnemål og erfaring, desto mer interessert i gode, velbegrunnede og gjerne velformulerte innlegg.

Men gjerne et lite sidespor, hva kan det komme av at dette skjer gang på gang, at noen enten etterspør andres kompetanse eller villig framlegger sin egen?

tomatchili

#57
Jag har ett spörsmål om service kostnader för e-Niro (det korta intervallen på 15000 km är ju helt klart en nackdel)
Är det så att modeller producerade efter ett visst datum har dyrare service p.ga. kylvätskan för batterier? Har läst någonstans att t.e.x. first-edition inte har dessa dyra 45000 km service. Någon som vet om det stämmer?
Vad kan ske med en elbil om man inte följer serviceintervallen (förutom att garantin inte gäller) T.e.x. om man kör 30 000 km om året och bara server den en gång om året.

RJK

I tillegg til å miste garantien, så vil bilen kunne bli veldig tungsolgt, om du da ikke legger ved dokumentasjon for eget vedlikehold. Det kan bety langt større verditap. Dette er jo uvesentlig om du regner med å beholde bilen selv til den (eller du) ramler sammen...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Wisd0m

Sitat fra: RJK på torsdag 19. august 2021, klokken 00:34
I tillegg til å miste garantien, så vil bilen kunne bli veldig tungsolgt, om du da ikke legger ved dokumentasjon for eget vedlikehold. Det kan bety langt større verditap. Dette er jo uvesentlig om du regner med å beholde bilen selv til den (eller du) ramler sammen...
Eller til den har ubetydelig restverdi. Mange Leafer ute nå, hvor eneste som betyr noe er lavest pris. 5-10' lavere kan være vel så viktig som et komplett servicehefte.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA