Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Priser på service

Startet av geear, onsdag 04. mars 2020, klokken 13:58

« forrige - neste »

geear

e-Niroen er klar for første årlige service. Har noen lyst til å dele priser og evt. innhold?

Norx


Betalte 2870.- for 15k - første års service.
- oppsmøring av bremser
- 2 servicekampanjer ble ordnet. Usikker på hva det var.
- oppdatering av software bil+nav
- fylt ut servicehefte m/stempel. (kanskje viktigste..)
- spylerveske.

femail

Sitat fra: Norx på onsdag 04. mars 2020, klokken 21:33

Betalte 2870.- for 15k - første års service.
- oppsmøring av bremser
- 2 servicekampanjer ble ordnet. Usikker på hva det var.
- oppdatering av software bil+nav
- fylt ut servicehefte m/stempel. (kanskje viktigste..)
- spylerveske.
[/quote
Det er vel ca. halv pris  av service på min tidligere dieselbil👍

arthur

Sitat fra: Norx på onsdag 04. mars 2020, klokken 21:33

Betalte 2870.- for 15k - første års service.
- oppsmøring av bremser
- 2 servicekampanjer ble ordnet. Usikker på hva det var.
- oppdatering av software bil+nav
- fylt ut servicehefte m/stempel. (kanskje viktigste..)
- spylerveske.

Det koker vel da egentlig ned til at man betaler 2.870.- for oppsmøring av bremser samt et stempel i boka?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Vil anta det ligger bytte av kupéfilter også i servicen? Men ja, det er ikke store greiene de utfører på elbiler. Så er spørsmålet hvilken verdi stemplene i boka har på en elbil. På fossilbiler er det full panikk i bruktmarkedet om man ikke har det, men på en elbil?

Ellers er det to KIA-forhandlere innen 3 min kjøring her, har fått pris på 2844,- fra den ene, venter på den andre, men det er sikkert i samme gata. De sier at det også skal utføres to servicebulletiner på min bil, som er software og vannpumpe. Det er sikkert de samme som norx fikk gjort. Syns det er litt interessant at de ikke tar kontakt med meg og informerer om dette før jeg sender bilen på service. Hva hvis jeg ikke hadde brukt merkeforhandler til service?

Norx

Sitat fra: arthur på torsdag 05. mars 2020, klokken 10:44
Det koker vel da egentlig ned til at man betaler 2.870.- for oppsmøring av bremser samt et stempel i boka?

Noen velger å se det slikt.  For egen del, å sende en epost, lever nøkkel - betale. Noe som kostet meg mindre en 5 min i energi - 3000.- helt ok. Alle garantier iorden til neste gang.
(Batteri ble og målt/analysert) - glemte det i teksten ovenfor. Fikk en utskrift med som jeg ikke forstod bæret av, men det var vist bra. Egentlig alt jeg trenger å vite.

Gr: Filter også, det er rett.
Mener å huske det var vannpumpe, og en ting til som ikke gikk på software.
Fikk også først beskjed ved telefon til dem. Men så lenge det ikke er "kritisk" feil, så bør vel alle som tar service ha kontroll på servicebulletiner.? Kan man stole på en "3djepart" om de ikke kjenner bilen godt nok?

Når jeg ferdes langs veien så ser jeg mye rart. Så stemplet har verdi for min del, også med elbil. Alle kan forskjellig om emnet bil. Noen lurere en andre.


Siggen

Sitat fra: gr på torsdag 05. mars 2020, klokken 11:12
De sier at det også skal utføres to servicebulletiner på min bil, som er software og vannpumpe. Det er sikkert de samme som norx fikk gjort. Syns det er litt interessant at de ikke tar kontakt med meg og informerer om dette før jeg sender bilen på service. Hva hvis jeg ikke hadde brukt merkeforhandler til service?

I den tiden jeg jobbet på bilverksted så anbefalte vi alltid å ta førstegangsservice hos merkeforhandler da en del oppdateringer i starten kun ble gjort tilgjengelig for merkeverksted/var på holdback for nonbrand shops.

geear

Det er faktisk ikke bytte av kupéfilter engang, det er først på 2. års service. Har bedt to forhandlere om å få info om hva de skal utføre, men får ikke konkrete svar, kun "bremseservice og generell sjekk av kjøretøyet". Så dette er i praksis 2800,- + evt leiebil, for at noen skal se på bremsene, og eventuelt smøre de opp (for det var ikke bytte av bremsevæske), at noen skal bruke tid på å se på mønsterdybde på dekkene, og for et stempel i boka. Jippi.

Norx


Fant ut at siste serviceting var: DE EV ABS/ESP MIL ON DTC (C2380)
om det sier noen ting...

Norx

Sitat fra: gr på fredag 06. mars 2020, klokken 18:51
Det er faktisk ikke bytte av kupéfilter engang, det er først på 2. års service. Har bedt to forhandlere om å få info om hva de skal utføre, men får ikke konkrete svar, kun "bremseservice og generell sjekk av kjøretøyet". Så dette er i praksis 2800,- + evt leiebil, for at noen skal se på bremsene, og eventuelt smøre de opp (for det var ikke bytte av bremsevæske), at noen skal bruke tid på å se på mønsterdybde på dekkene, og for et stempel i boka. Jippi.

Samt måling av batteriet.

arthur


Samt måling av batteriet.
[/quote]

Gjør de det? På hver service? Skeptisk!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Thomas_so

Pratet med en selger på BOS i dag og fikk nye ferske servicepriser som visstnok skal gjelde for hele BOS konsernet, vi diskuterte bare Niro, så om de gjelder Soul og vil være uvisst.

15k / 12.mnd service: 2890kr (sjekkpunkter og smøring av bremser)
30k / 24.mnd service: 4890kr (sjekkpunkter, luftfilter, bremsevæske, smøring av bremser)
45k / 36.mnd service: 2890kr + 3000kr  (Sjekkpunkter, smøring av bremser) + bytte kjølevæske(hver 60k eller 36mnd, det som kommer først)

Oppdatering av kart/navigasjonssystem; gratis sammen med service. for kunder som ikke har service hos BOS: 650-750kr
2022 MG 5 Lux
2018 Kia Soul Excl.
x 2017 Hyundai Ioniq
x 2020 Kia E-Niro Exclusive
x 2016 Nissan Leaf Nordic Ed. 30kwh

geear

Skal ha vår på 30k/2-årsservice nå, og syns 4890,- er ran på en elbil. Nytter ikke å shoppe rundt hos KIA-forhandlere heller, siden det tydeligvis er en pris bestemt av BOS sentralt.

Et større Automester-verksted rett borti gata her vil ha 1800,- for 2-årsservice.

Får naturligvis ikke oppdatert navien, men kan enten levere den inn og gjøre det hos BOS for 650,- kroner, eller gi blanke i siste års oppdateringer. Hadde det enda vært bilens software, men det er kun navi de oppdaterer i følge BOS.

RJK

Nå startet du en egen tråd angående oppdatere kart, og her er jo perfekt sted for å linke til den:

https://elbilforum.no/index.php?topic=56502.0;topicseen

Min Hyundai-forhandler nevnte at jeg kunne laste ned kartoppdateringer selv og laste det inn via SD-kort, men har egentlig hoppet over å lete eller grave mer på dette. Men du kan jo sjekke med forhandler om de er villige til å selge deg oppdateringen på en SD-brikke (gjerne egen i uåpnet forpakning pga virusfrykt).

For Hyundai:

https://www.hyundai.com/no/om-oss/teknologi/bluelink/programvare.html

(ser ut som kun info-side), nedlastningsside hadde ikke Europa tilgjengelig. Mulig det er pga noen avgifter/royalties som koster penger. Uansett, fra diverse forum jeg finner, så er Europasiden tatt ned.

Eventuelt (ikke sjekket om Europa er tilgjengelig):

https://update.hyundai.com/US/EN/updateGuide

https://update.hyundai.com/US/EN/updateGuide/03

Oppdateringen har hos meg alltid vært både kart og software, dog har jeg brukt service gjennom forhandler. Bremseservice er valgbart. Jeg valgte det bort på første service, men tok det med nå på den andre. Tipper jeg skal forholde meg til annet hvert år, for jeg fikk ingen påpekninger om tilstand, noe jeg riktignok ikke forventet heller, da en liten visuell kontroll tydet på at alt så helt prima ut på min bil
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ProsjektX

Sitat fra: geear på torsdag 10. juni 2021, klokken 10:27
Skal ha vår på 30k/2-årsservice nå, og syns 4890,- er ran på en elbil. Nytter ikke å shoppe rundt hos KIA-forhandlere heller, siden det tydeligvis er en pris bestemt av BOS sentralt.

Et større Automester-verksted rett borti gata her vil ha 1800,- for 2-årsservice.

Får naturligvis ikke oppdatert navien, men kan enten levere den inn og gjøre det hos BOS for 650,- kroner, eller gi blanke i siste års oppdateringer. Hadde det enda vært bilens software, men det er kun navi de oppdaterer i følge BOS.
Kan være rimeligere hos andre forhandlere enn de som er under BOS, f.eks Mobile. Betalte ihvertfall ca 1000kr mindre for noen måneder tilbake. Men, selv det er jo alt for dyrt...
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA