Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Restkapasitet - 2014 iMiev

Startet av espenri, onsdag 04. mars 2020, klokken 07:50

« forrige - neste »

espenri

Jeg har en 2014 iMiev med ca 60000km på telleren. Jeg har aldri begrenset lading, men brukt den etter behov. Det vil si at sikkert 90-95% av alle ladeøkter har vært til batteriet er fullt. Ofte har bilen stått med høy SOC over tid. Kort fortalt har jeg ikke gjort noen spesiell innsats for å optimalisere for lang levetid på batteriet. Jeg har dog sjelden hurtigladet, kun 5-10 ganger totalt.

Her om dagen fikk jeg mulighet til å kjøre bilen tilnærmet tom før jeg ladet på en fortum saktelader slik at jeg fikk innsikt i hvor mange kwt som gikk på batteriet.

GOM viste 2km da jeg plugget i, hadde ikke kommet i skilpaddemodus enda så antar det faktisk var endel strøm igjen på batteriet. Fortum viser at jeg har ladet 13,5kwt til fullt batteri. Dette synes jeg var positive tall, det betyr vel at jeg som et absolutt maksimum har hatt 10% kapasitettap? ((15-13,5)/15)

Er det noen som ser noe galt med denne utregningen? Er det noen som har tilsvarende erfaringer?
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

arthur

Har akkurat samme bil/årgang og ladet på akkurat samme måte som du har bortsett fra at bilen faktisk ALDRI har vært hurtigladet. På service i sommer (5 år) fikk jeg verkstedet til å gjøre en skikkelig måling av restkapasiteten i batteriet og resultatet er restkapasitet på 93,5% hvilket jeg er meget fornøyd med.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

engolf

Med noll kilometer på mätaren har bilen ca 10% kvar (bottenbuffert).
Och 13.5 kwt levererat betyder inte att batterit fick all den strömmen, det är som regel alltid förluster.

TB

Se denne tråden ang. batterimålinger https://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0

LEV50N batteri (fra 2012->) kommer godt ut, lite tap - mye mindre reduksjon enn første generasjon LENV50.

Nå er det ikke så mange biler med lang kjørelengde som er målt, men jeg har fortsatt ODB dongle og app, selv om bilen er solgt, så om noen ønsker å måle kan det ordnes. Det er samme tall som verksted leser ut som ODB donble + app leser ut.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mortis

Noen som kan hjelpe med info/link til osv single, inkl annet nødvendig utstyr fx kabler
...for å kunne lese mest mulig info ut fra min 2013 I-Miev?🙂

Noen som har løst gåten om å slå av automatic folding mirrors gåten, uten bruk av verksted eller mut3 dings til 4k?

TB

#5
MUT3, o.l. kjenner jeg ikke.

Det er mulig å lese ut en del med caniOn og EvBatMon. Men, du kan ikke programmere noe med disse, dvs programmering av speil er ikke (meg bekjent) mulig med disse.

caniOn krever stn1110 basert ODB2 dongle.
http://bluetoothobd2.com/obdlink-scan-tool-advantages-of-stn1110-over-elm327
https://play.google.com/store/apps/details?id=emobility.canion

Se også: https://elbilforum.no/index.php?topic=21955.msg372264#msg372264

Sitathttps://elbilforum.no/index.php?topic=33622.0
Med en smarttelefon og et OBD-adapter kan tilstanden på batteriet leses ut med appen EvBatMon. Antakelig er måleverdien identisk med oppgitte verdier ved service på verksted.

http://www.evpositive.com/evbatmon-for-i-miev.html

Google Play:
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.EvPositive.EvBatMon_iMiEV
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA