Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi-appen mister kontakt med bilen

Startet av Brisken, tirsdag 03. mars 2020, klokken 20:46

« forrige - neste »

tromsø

@daktari, jeg fikk den meldingen også og håper det vil ordne noe av problemene, krysser fingrene

@Amatøren, ok takk for beskjed

@Nickelilltroll, enig og gir audi høsten på å fikse dette. Men hva gjør/krever man hvis det ikke blir fikset?

@hemi, godt tips, takk
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Tror nok «Nickelilltroll» er inne på noe når han sier vi er for snille...

Kanskje er vi redd at massive klager og medieoppslag skal sette elbilene i et dårlig lys overfor kritikerne..? Ikke vet jeg.

Juridisk vil vel spørsmålet være hvorvidt apptrøbbelet går under kategorien «alvorlig feil eller mangel ved kjøpt produkt»..?

Personlig har jeg bare opplevd langvarig problem én gang. Da satte jeg bilen hos forhandler og ville ikke ha den igjen før de hadde fikset det.

(Så kan det sikkert diskuteres hvorvidt det er fikset for godt eller ikke, men har i alle fall ikke opplevd fullstendig låsing etter det)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Spinner

Som sagt tidligere, å sende bilen på service for å fikse dette er som å sende PC'en på service fordi routeren din er ustabil. Hovedproblemet er uten tvil infrastrukturen til VAG, jeg har nå hatt tre forskjellige VAG merker alle med samme ustabilitet. Selvfølgelig kan ett og annet problem ligge lokalt på enheter i bilen, men å fikse dette løser ikke de bakenforliggende problemene.

Hvis noen skal lage en post hver gang appen er nede så blir denne tråden veldig lang... vel kanskje for sent å unngå akkurat det :laugh:

Nickelilltroll

#288
Tromsø: Jeg kriget til jeg fikk et underskrevet papir med skriften jeg siterte tidligere. Solgte bilen privat med avslag på pris grunnet feilen. Hade montert kupevarmer selv så det hjalp litt.
Men sendte med skriv til ny eier, og lovte meg selv at aldrig mer kjøpe et produkt levert av Møllerkonsernet igjen.

De har kommet med samme unskyldinger siden 2015 folkens, har selv fått "serverproblem, oppdatering, registreringsfeil" slengt i fleisen flere ganger....

At komme ut til en elbil i minus 10 grader, bunnfrossen.... og du ikke fått forvarmt den er dårlig effektkurve for et elbilsbatteri. En kan glemme mye av rekkevidden de gangerne. Så det vil jeg påstå er et godt argument for at lage søksmål mot dem. For dere som har barn vil ikke tenke på styret med kald elbil. Forsinkelser. Massa mer styr og kan like gjerne kjøpe en fossilbil igjen.

E-tron er en meget god og fin bil. Har prøvd og alt var topp. Men at leve med samme bil uten fungerende app? Nope. Regner med at alle I.D biler kommer slite med samme sjiten :o
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

elektro

Enig i mye av dette, dårlige forklaringer og at det er irriterende de få gangene jeg ikke har fått forvarmet- eller kjølt ned bilen og den står ute. Eller bare ønsker å sjekket status, starte/stoppe lading osv. Dog er det ofte ikke verre enn å ta på seg skoene og gå ut å skru på bilen. Er det mye snø må man koste først uansett. Og som oftest fungerer jo både appen til e-Golf og e-tron. Bare ikke alltid. Ja, det har hendt en gang eller to at jeg har måtte sette meg inn i kald vil på flyplassen. Men etter fire-fem minutter er den varm.

Jeg er en flittig bruker av app- og har også hatt en bil med rask og stabil app i et par år. Kjempedeilig det.. Likevel kommer det langt ned på viktighetslisten. Etter f.eks. komfort, støynivå, kjøreegenskaper, bakkeklaring, plass, transport/lastesystemer/lastsikring, kvalitetsfølelse, lys, viskere, ladehastighet, egnethet i norsk klima, teknologi/utstyr (HUD/360/OLED osv.) med mer. For meg er det e-tron som «ticker av flest av disse boksene». Helt ærlig ser jeg ikke noe fullgodt alternativ i nær fremtid, og jeg kommer ikke til å bytte bilmerke/importør pga. en app som fusker.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#290
Sitat fra: Spinner på mandag 27. juli 2020, klokken 23:25
Som sagt tidligere, å sende bilen på service for å fikse dette er som å sende PC'en på service fordi routeren din er ustabil. Hovedproblemet er uten tvil infrastrukturen til VAG
Det er nok riktig at tjenesten har utfordringer i forhold til stabilitet, men det er nok mange som har feil som ligger i selve bilen. Hadde selv en e-tron 50 hvor appen bare virket rett ved avslutning av lading og etter en kjøretur. Den nye SportBack er helt annerledes, og etter en knapp uke har jeg fortsatt ikke hatt noen feil ved bruk av appen. Det gir meg tro på at noe er endret i forhold til bilen med februar produksjon. Men hvor lenge Adam var i paradis, det får tiden vise 😉

Trond.m

Ser ut til å være forbedringer i kommunikasjonen med bukere også.

daktari

Jeg er optimist fordi dette kan bety en betydelig redesign som gjør at de få en mer stabil tjeneste. På den annen side; hva er sjansen for at de lykkes?
På den annen side er jeg pessimist, fordi dette kanskje er rutinemessig vedlikehold som de tidligere ikke har varslet oss om.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

PF

Sitat fra: daktari på tirsdag 28. juli 2020, klokken 10:50
Jeg er optimist fordi dette kan bety en betydelig redesign som gjør at de få en mer stabil tjeneste. På den annen side; hva er sjansen for at de lykkes?
På den annen side er jeg pessimist, fordi dette kanskje er rutinemessig vedlikehold som de tidligere ikke har varslet oss om.

Som en som jobber i it-verden blir jeg litt skeptisk når jeg ser nedetiden de legger opp til. Er det totalt redesign av løsningen ville det vært fornuftig å hatt den nye siden helt oppe og mykt legge over brukere. Altså ingen/lite nedetid.Når det her snakkes om flere dager så skjønner jeg annet en at det er oppgradering av dagens løsning (som også burde kunne gjøres mye smidigere), men mer forståelig at tar lang tid. Vi som har infrastruktur og drift som fag kaller utviklere code-monkeys, og det er ikke uten grunn.

storeulv

Sitat fra: PF på tirsdag 28. juli 2020, klokken 11:11
Som en som jobber i it-verden blir jeg litt skeptisk når jeg ser nedetiden de legger opp til. Er det totalt redesign av løsningen ville det vært fornuftig å hatt den nye siden helt oppe og mykt legge over brukere. Altså ingen/lite nedetid.Når det her snakkes om flere dager så skjønner jeg annet en at det er oppgradering av dagens løsning (som også burde kunne gjøres mye smidigere), men mer forståelig at tar lang tid. Vi som har infrastruktur og drift som fag kaller utviklere code-monkeys, og det er ikke uten grunn.

Det er vel ikke nødvendigvis dårlig kode alene som er årsaken til ustabiliteten hos VAG? Altså; jeg vet like lite som alle andre (Møller inkludert) om hva problemet med tjenesten skyldes, men (for eksempel) dårlig design på integrasjonsløsninger, manglende redundans, manglende tuning av time-out-settings, synkron kommunikasjon mot back-end, ingen cache'ing av brukerdata osv osv. Vi med drift og infra som fag  ;) kan også rote det til ganske ettertrykkelig for oss selv (og andre) når vi bare går inn for det.
Og da har jeg så langt ikke nevnt den største kilden til problemer, nemlig forretningssiden (altså tjenesteeierne) som sier nei takk til ovennevnte aktiviteter fordi nedetid i et taktisk perspektiv ikke er like dyrt som investeringen det spørres etter for å utbedre nettopp mangelen på redundans og robusthet i løsningene.

Som kunder kan vi ikke annet enn å klage. Det kan vi gjerne gjøre samlet eller hver for oss. Jeg vet ikke om Audi/Møller så langt har luftet idéen om å ta seg betalt for tjenesten slik VW egentlig har tenkt å gjøre, men de vil slite med å få penger ut av meg for tjenesten med den kvaliteten den har nå. Selv har jeg en eGolf som har hatt gratis online-tjenester siden bilen var ny, de første to årene var gratis før de innvilget ytterligere ett år gratis pga ustabiliteten.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Hyperstress

#295
Sitat fra: TM på tirsdag 28. juli 2020, klokken 09:50
Ser ut til å være forbedringer i kommunikasjonen med bukere også.
Det hadde vel vært enklere for alle om de sendte ut er varsel med info om dato og klokkeslett hvor appen av og til vil være tilgjengelig i stedet :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

tid

Til info så står det i brevet jeg fikk fra teknisk hos Audis digitale tjenester at følgende skal gjøres med bilen på verksted: "...the dealer shall perform the SVM-Code 19A017." (for å forbedre det at det ikke går ann å få kontakt med bilen når den er i dvale).
Noen som vet hva det betyr? :)
e-tron 50AS bestilt november 19 - levert uke 16 2020

Sør

Som jeg har nevnt tidligere, så har jeg aldri vært i kontakt med digitalsupport. Kontaktet selger av bilen direkte, og fikk fiksen på bilen to dager senere. Har fungert stabilt og fint etter dette, med unntak av når serverne ligger nede. Dette var Audi Gumpen Øst i Kristiansand.
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Trond.m

Så ser det ut til at appen virket i en uke etter levering. Det er vel for at selgeren skal komme på trygg avstand før kunden oppdager problemene, og sikkert innebygget i systemet 😉 . Siden i går har det vært umulig å endre lademål. Får ikke kontakt med bilen og det har oppstått en teknisk feil er meldingene jeg får. Kjekt med ulike meldinger, men forandring fryder ikke 😡

ThomasEL

Sitat fra: TM på fredag 31. juli 2020, klokken 11:34
Så ser det ut til at appen virket i en uke etter levering. Det er vel for at selgeren skal komme på trygg avstand før kunden oppdager problemene, og sikkert innebygget i systemet 😉 . Siden i går har det vært umulig å endre lademål. Får ikke kontakt med bilen og det har oppstått en teknisk feil er meldingene jeg får. Kjekt med ulike meldinger, men forandring fryder ikke 😡

Kjipt😰🤬🤬
Kan heller ikke «trøste» deg med at det er noe generell serverfeil i dag... Har hatt normal kontakt gjennom morgen og formiddag her, seinest for 10 minutter siden.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA