Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dacia Spring - billig elbil som kommer i 2021

Startet av batterimannen, tirsdag 03. mars 2020, klokken 19:54

« forrige - neste »

batterimannen



Ikke så mye håndfast info om Dacia Spring ennå. Har sakset ut litt info fra tek-artikkelen nedenfor:
Bilen får fire seter og en WLTP-rekkevidde på «over 200 kilometer». Batterikapasiteten er ikke oppgitt, men nevnte City K-ZE har til sammenlikning et batteri på ganske forsiktige 26,8 kilowattimer.

K-ZE har også en motor på skarve 33 kilowatt (knappe 45 hestekrefter), så det blir spennende å se om Dacia vil ta til takke med det samme i Europa. Bilen er ellers 3,73 meter lang.

Dacia kommer heller ikke med noen antydninger om pris utover at den skal bli rimelig. Renault City K-ZE koster til sammenlikning fra drøye 82.000 kroner etter insentiver i Kina. Dacia sier bilen skal bli tilgjengelig tidlig i 2021, og at de posisjonerer den både for salg og til bildelingstjenester.

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/WbAOLd/dacia-lanserer-det-de-sier-skal-bli-den-billigste-elbilen-i-europa
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

goggo

https://www.auto-data.net/en/renault-city-k-ze-26.8-kwh-45hp-37992

Den  (Kina versjonen) veier bare 920 kilo, så jeg tror at 45 hester holder fint for en bybil som dette.
Trillingene veier vel ca 1050 kilo og har ca 60 hester. 

Det var mer enn nok kraft i trillingene mine syntes jeg, både til bybruk og landeveiskjøring.
Skal man ha bil for motorveien så får man vel kjøpe noe annet enn dette :)

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

batterimannen

Ser fra andre diskusjoner at K-ZE ikke har regenerering. Får håpe at de fikser batteri/motor slik at Dacia Spring kommer med regenering når den lanseres i Europa. Mye bortkastet strøm om den ikke regenererer.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

vinterdekk

#3
Bakkeklaring for KZE er nevnt til 15 cm her.

https://www.caradvice.com.au/833386/dacia-aims-to-sell-europes-cheapest-ev-from-2021/

Må si jeg har sansen for designet. Og god bakkeklaring for klassen gjør den bedre forberedt på vinterlige forhold med brøytekant i utkjørsel enn feks trillingene.  :+1:
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

batterimannen

Sitat fra: vinterdekk på søndag 08. mars 2020, klokken 13:17
Bakkeklaring for KZE er nevnt til 15 cm her.

https://www.caradvice.com.au/833386/dacia-aims-to-sell-europes-cheapest-ev-from-2021/

Må si jeg har sansen for designet. Og god bakkeklaring for klassen gjør den bedre forberedt på vinterlige forhold med brøytekant i utkjørsel enn feks trillingene.  :+1:

Hvis man ser på K-ZE vs Spring, så virker det som de har lagt på større hjul på Spring? Er bare data-illustrasjoner, så kanskje det ikke blir noe forskjell på den produksjonsklare bilen.

Ser ellers at Spring har brett under og at de har byttet ut lys nede foran med lyst + luftinntak.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

#5
En video. Ikke noe nytt, men får litt mer inntrykk av bilen:
https://www.youtube.com/watch?v=VDvrjN_16Kw

Video om K ZE og hva som må til for at den skal slå an i Europa:
https://www.youtube.com/watch?v=eQDb0zj87IU

Edit: Kan si jeg støtter at den bør få ESP og airbag på sidene foran før den kommer til Europa. Personlig så synes jeg den burde ha regenerering også. Dumt å kaste bort så mye energi. Responsen i infotainmentskjermen på videoen er treeeg. Burde være en smal sak å fikse. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

batterimannen

Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

torlie

Denne kan være aktuell som bil nr 2. Kan man håpe på bil inkl vinterdekk til 120-125k?

Bør prises langt lavere en E-UP og Skoda Citigo.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

arthur

Irriterende nok røpet ikke Renault prisen på bilene, til tross for påstanden om å lage Europas billigste elbil. Nils-Henrik Holmen, administrerende direktør i Renault Norge, forteller at prisene ikke er klare enda. Han sier imidlertid at Dacia Electric vil ligge under Volkswagen-konsernets elektriske trillinger (e-Up, Citigo og Mii), som koster fra rundt 200.000 kroner. Han kunne ikke love priser ned mot de utgående trillingene i-Miev, C-Zero og iOn. iMiev koster fra 164.600 kroner.

https://www.tu.no/artikler/renaults-viser-sin-elektriske-fremtid-elektrisk-megane-og-europas-billigste-elbil/501031
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

vinterdekk

Kan vel se langt etter regenerering og varmepumpe visst 30kWh hurtigladning er tilvalg? Tipper norske kunder gjerne betaler for litt ekstrautstyr. Renault kan jo ha en intern diskusjon angående å lande på riktige utstyrsmodeller og at prisene ikke er spikret på grunn av det?
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

goggo

Jeg tror at hvis den kommer ned mot samme pris som billigste nye bensin/diesel/hybrid biler i Norge så vil denne kunne selge som hakka møkk, selv om den har lite utstyr.
Rekkevidden er jo helt OK for en ren pendlerbil, selv uten regenerering og varmepumpe.

Det er mange som føler en ekstra trygghet ved å kjøpe nybil hos merkeforhandler, i forhold til å kjøpe en tilsvarende priset bruktbil med dårligere garantier etc.

Men hva koster egentlig de minste/billigste nybilene i Norge i dag? Jeg forsøkte et søk på Finn, men der står det av en eller annen grunn kun leasingpriser og ikke salgspriser på alle billige nybiler. 

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Daniel_0007

Sitat fra: goggo på fredag 16. oktober 2020, klokken 09:14
Jeg tror at hvis den kommer ned mot samme pris som billigste nye bensin/diesel/hybrid biler i Norge så vil denne kunne selge som hakka møkk, selv om den har lite utstyr.
Rekkevidden er jo helt OK for en ren pendlerbil, selv uten regenerering og varmepumpe.

Det er mange som føler en ekstra trygghet ved å kjøpe nybil hos merkeforhandler, i forhold til å kjøpe en tilsvarende priset bruktbil med dårligere garantier etc.

Men hva koster egentlig de minste/billigste nybilene i Norge i dag? Jeg forsøkte et søk på Finn, men der står det av en eller annen grunn kun leasingpriser og ikke salgspriser på alle billige nybiler. 

mvh Hugo

Er litt vanskelig å lage liste men man kan se her https://www.bilnorge.no/nybil_enkel.php
Er bare å velge typiske billig merke som kia har picanto til 199, tror i-miev er billigste til 160.
Er vanskelig å få til en billig fosil bil i Norge, selv duster koster 239 000 mot 140 000 hos søta bror (kampanje)
Model 3 2019 LR Rwd

jman76

#13
WLTP på 225 kilometer med 26,8 kwh batteri er rimelig imponerende med den utformingen. Men dette er trolig nettokapasitet?

vinterdekk

Jeg blir imponert om Dacia Spring kommer ut som konkurransedyktig på pris mot liten bensinbil uten engangsavgift uten alt for mange kompromisser. Spring må da havne på rundt 180K, for eksempel en ny Picanto har veiledende pris på 209 900 - 31 570 = 178 330 kroner.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA