Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig hendelse med 16 ampere ladekabel

Startet av Leafy, fredag 23. mars 2012, klokken 00:03

« forrige - neste »

Leafy

Har anskaffet meg 16 amp lader til Leaf fra en Mitsubishi forhandler og den har fungert utmerket lenge. Bruker den utelukkende på offentlige ladestasjoner, men i dag skjedde noe merkelig:

Skulle parkere på Tjuvholmen og plugget laderen i ladesøyla, men ingen dioder på selve laderen lyste. Testet på 4 forskjellige ladepunkter på parkeringsplassen med samme resultat. Når jeg kom hjem og testet der så fungerte den utmerket.

Noen ideer om hva dette skyldes? Hadde brukt den 2 timer tidligere på Sandvika Storsenter uten problemer.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

nofuelno

Feil på microbryter som skal detektere låst lokk ?
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

jkirkebo

Sitat fra: nofuelno på fredag 23. mars 2012, klokken 00:23
Feil på microbryter som skal detektere låst lokk ?

Det er vel ikke alle som vet at lokket må være igjen heller før det er strøm i kontaktene. Garo-boksene er enklere der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leafy

Da lærte jeg noe nytt! Var ikke klar over at lokket på søyla måtte være låst. Men det er tydeligvis forskjell mellom ladesøylene i Oslo kommune siden jeg har ladet flere ganger tidligere med lokket åpent...

Takk for rask tilbakemelding!  :)
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

akseln

De oppgraderte boksene i Oslo (de med skråstilt støpsel) mener jeg ikke kutter strømmen når lokket er åpent. Tror kanskje dette kommer av at de har valgt en annen løsning inne i boksen der sikringene er i en egen plastboks.

jkirkebo

Sitat fra: Akseln på fredag 23. mars 2012, klokken 10:17
De oppgraderte boksene i Oslo (de med skråstilt støpsel) mener jeg ikke kutter strømmen når lokket er åpent. Tror kanskje dette kommer av at de har valgt en annen løsning inne i boksen der sikringene er i en egen plastboks.

Det er mulig, men de på Tjuvholmen krever lukket lokk ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

gbzdoc

De oppgraderte stolpene i Oslo aktiveres først når de låses, men stopper ikke ladinga hvis lokket åpnes igjen slik de gamle gjør. Er noen biler som ikke starter å lade igjen hvis strømmen kuttes uten at kontakten på bilen har blitt tatt ut og inn. (Tesla bla.?)

Men det er også en del defekte stolper rundt om som alltid er aktive (blått lys). De funker også med lokket åpent.

elektrolux

Det kan være lurt å ha et strips liggende i bilen. Dette kan settes over mikrobryteren slik at den låses på.

Dermed vil en ikke bryte strømmen for andre som lader når en kobler egen bil til og fra.

Brytesf.eks  stømmen på en Ny Think som lader, vil laderen switche over fra 13A til 10A lading, og kan bety at eieren ikke får nok strøm på bilen til å komme hjem igjen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bjorn_2390

Sitat fra: Leafy på fredag 23. mars 2012, klokken 00:03
Har anskaffet meg 16 amp lader til Leaf fra en Mitsubishi forhandler og den har fungert utmerket lenge. Bruker den utelukkende på offentlige ladestasjoner, men i dag skjedde noe merkelig:

Skulle parkere på Tjuvholmen og plugget laderen i ladesøyla, men ingen dioder på selve laderen lyste. Testet på 4 forskjellige ladepunkter på parkeringsplassen med samme resultat. Når jeg kom hjem og testet der så fungerte den utmerket.

Noen ideer om hva dette skyldes? Hadde brukt den 2 timer tidligere på Sandvika Storsenter uten problemer.
Hei. Vet dette er en gammel tråd, men tar sjansen likevel: Jeg er i tenkeboksen på valg av ladekabel... og skjønner at en del har rene 16A-kabler. Du skriver du har kjøpt din hos Mitsubishi. Jeg finner ikke noe som likner hos Mitsubishi - hadde du giddi å se om du klarte å finne en link eller noe som kunne peke meg i retning av den du måtte ha?
Noen kjører på kabler der man kan velge mellom forskjellige ampere. Hva er fordelen med det, egengtlig? Er det sånn at man kan trenge 6A i utlandet, eller i hvilke situasjoner trenger man egentlig det? Jeg har den medfølgende EVSE-kabelen på 10A, og trenger en 16A til bruk i heimen. Eller hvert fall: Det er det jeg tror jeg trenger nå. (Tenkeboks, som sagt.)

Bjørn
Blå Euro-Leaf (2012)

emil

Sitat fra: bjorn_2390 på mandag 14. oktober 2013, klokken 22:13
Noen kjører på kabler der man kan velge mellom forskjellige ampere. Hva er fordelen med det, egengtlig? Er det sånn at man kan trenge 6A i utlandet, eller i hvilke situasjoner trenger man egentlig det? Jeg har den medfølgende EVSE-kabelen på 10A, og trenger en 16A til bruk i heimen. Eller hvert fall: Det er det jeg tror jeg trenger nå. (Tenkeboks, som sagt.)

For min egen del fungerer den originale 10A kabelen helt fint nå. 7 mil til jobb med både vifte og litt varme lades greit opp i løpet av en arbeidsdag. Men når kulden virkelig setter inn frykter jeg at det kan bli i knappeste laget og følte et behov for en 16A ladekabel til jobblading. Også litt i hvis man er ute på langtur og ikke har hurtiglader tilgjengelig er det greit å kunne få inn litt mer rekkevidde på pausene enn 10A kan gi.

Hjemme lader jeg normalt sett på en av to kommunal ladestolper (150M og 300M unna huset), men skulle det være krise får jeg lov å koble meg opp hos en nabo et lite stykke unna. Men da må jeg til med skjøteledning (2.5mm2) fra en bod som allerede har et middels langt kabelstrekk og synes 6A for holde.

Har da kjøpt inn en 6-10-16A kabel fra charge-amps, og nå venter jeg bare på svar på hvorfor min nye ladekabel ikke virker. Og når jeg får den i gang regner jeg egentlig med at jeg kommer til på bruke den originale 10A kabelen ved de fleste normale situasjoner.

Rasmus.B

Hei Bjørn.

Mitsubishi har sluttet å selge 16A ladekabler. Hvis du trenger hurtigere ladning ville jeg valgt en justerbar, slik at du kan velge mellom 6, 10 og 16A. Du lurer på hva som er poenget med 6A? Det er sikkert ikke så ofte du får bruk for kun 6A, men det kan jo hende at du kommer til en plass der du trenger å lade, men det er veldig begrenset med effekt tilgjengelig. Da kan det være greit å ha muligheten til å lade. Elbilhjelpen.no selger justerbare ladekabler.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

nofuelno

Hei, si fra hvis du får problemer med din 6-10-16A kabel fra charge-amps.
Vi har begynt å importere disse fra Sverige og ønsker ikke at de får noe dårlig rykte.

Mvh Nofuel Norway på Lysaker
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

bjorn_2390

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 14. oktober 2013, klokken 22:59
Hei Bjørn.

Mitsubishi har sluttet å selge 16A ladekabler. Hvis du trenger hurtigere ladning ville jeg valgt en justerbar, slik at du kan velge mellom 6, 10 og 16A. Du lurer på hva som er poenget med 6A? Det er sikkert ikke så ofte du får bruk for kun 6A, men det kan jo hende at du kommer til en plass der du trenger å lade, men det er veldig begrenset med effekt tilgjengelig. Da kan det være greit å ha muligheten til å lade. Elbilhjelpen.no selger justerbare ladekabler.

Takk! :)
Blå Euro-Leaf (2012)

emil

Sitat fra: nofuelno på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:01
Hei, si fra hvis du får problemer med din 6-10-16A kabel fra charge-amps.
Vi har begynt å importere disse fra Sverige og ønsker ikke at de får noe dårlig rykte.

Mvh Nofuel Norway på Lysaker

Jeg har som nevnt i en annen tråd http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9791.0.html ikke fått min kabel til å lade. Om det er brukerfeil eller kabelfeil kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har fått noen større tips her eller fått noe svar på supporthenvendelsen jeg sendte charge-amps for en uke siden.

Når det gjelder selve charge-amps ladekabelen skulle jeg ønske at den hadde mulighet for fysisk låsing med hengelås som på originalkabelen og ikke kodelås. Jeg må selv mekke en passende måte å fysisk sikre kabelen så ingen stikker av med den, men det blir vanskelig å hindre folk i å koble den fra lading. Dette er uansett ting jeg var klar over før kjøp og fordelene med en variabel kabel uten kladd veier opp (så lenge jeg får liv i den).

Bobbulf

Sitat fra: emil på tirsdag 15. oktober 2013, klokken 21:58
Sitat fra: nofuelno på mandag 14. oktober 2013, klokken 23:01
Hei, si fra hvis du får problemer med din 6-10-16A kabel fra charge-amps.
Vi har begynt å importere disse fra Sverige og ønsker ikke at de får noe dårlig rykte.

Mvh Nofuel Norway på Lysaker

Jeg har som nevnt i en annen tråd http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9791.0.html ikke fått min kabel til å lade. Om det er brukerfeil eller kabelfeil kan jeg ikke uttale meg om da jeg ikke har fått noen større tips her eller fått noe svar på supporthenvendelsen jeg sendte charge-amps for en uke siden.
Så du innlegget fra Charge-Amps igår? Der snakker Fredrik om feilkodene;
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8796.msg131016.html#msg131016
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA