Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stemmekommandoer på norsk (liste)

Startet av Motorwatt, tirsdag 03. mars 2020, klokken 13:30

« forrige - neste »

emmern

Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Elmo

Sitat fra: emmern på søndag 20. september 2020, klokken 16:01
Jeg liker å ha tekstspråket på engelsk, men vil ha talekommandoer på norsk. Er det mulig?
Nei, men motsatt går.
Dvs. du kan bruke Engelske stemmekommandoer selvom tekstene er satt til Norsk.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

trykkertor

Sitat fra: Simen1 på søndag 20. september 2020, klokken 16:11
Her er en talekommando jeg har funnet:
"Slå av resirkulering" (luft) - gjør at bilen slår av mute på radioen
Jeg hadde vindusviskerne på Auto, og de gikk fullstendig ADHD selv om det var lite regn.
"Gi vindusviskerne Ritalin", og bilen satte vindusviskerne på nivå 1.

Bilen tolket teksten riktig (skrev ordene riktig slik jeg uttalte dem), men tipper bilen skjønte at "det er noe med viskerne han ikke liker, akkurat nå går de på fullt, så la oss forsøke et roligere tempo."

Fikk uansett det resultatet jeg ønsket.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Sense

#34
Slik jeg forstår av enkelte youtubere, fungerer denne programvaren som et slags selvlærende verktøy der den registrerer ulike måter brukere benytter stemmestyringskommandoer på, for så å implementere dette.
Om dette er korrekt, så er det genialt, for det finnes jo mange ulike språklige tilnærminger for bare èn kommando.

F.eks. Å sende sms kan uttrykkes på mange ulike måter:
- Lag SMS
- Lag tekstmelding
- Send tekstmelding
- Send sms
- Send melding (som er eneste uttrykk som fungerer akkurat nå for denne kommandoen)
- Opprett sms
- Opprett tekstmelding
- Start en teksmelding
- Start en melding
- Lag en melding
........og sikkert mange flere varianter, men dere skjønner tegningen.

Motorwatt

Morsomt å lese svarene den av og til gir:

"Slå på rattvarme" ble til "Slå på rottweiler"....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Sense

Sikkert mange artige varianter der.  Men jeg er likevel litt imponert over treffsikker stemmestyringen har fått sammenlignet med min første model S fra 2014. Nå skal de sies at jeg har testet funksjonaliteten hovedsakelig i parkert tilstand. Da blir andre lyder mindre forstyrrende.

Siden valgene vi ønsker utført blir mer avanserte, blir de lagt under stadig flere lag av undermenyer på hovedskjermen. Og siden Tesla har knappefobi, synes jeg stemmestyring er en genial løsning på problemet.
Spesielt genial er mulighetene for å sende og lese meldinger gjennom mobilen ved bruk av stemmestyring og bekreftelse med scroll-knappene på rattet.

(Hvor mange av oss er uskyldige den klart ulovlige handlingen i å ha sjekket sms på mobilen under Autopilotens nåde?)


Tuxedo

"Jeg er redd" åpner kontaktlisten til telefonen.

Chris Neumann Ruud

"Naviger til X" åpner også kontaktlista til telefonen, så "kjør til X" er visst den nye greia.
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Tuxedo

Å si et tall vil sette temperaturen til dette tallet. Praktisk.

SurSnasen

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på søndag 04. juli 2021, klokken 21:57
"Naviger til X" åpner også kontaktlista til telefonen, så "kjør til X" er visst den nye greia.

Ser for meg at den kommandoen tidvis kan føre til uheldige situasjoner...

Motorwatt

Vet ikke om det er nevnt, men nå kan man bytte lydkilde med stemmen: "Spotify" og "TuneIn". Dette kunne man ikke i begynnelsen iallfall.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

markusthorsen

Sitat fra: Elmo på søndag 20. september 2020, klokken 17:39
Sitat fra: emmern på søndag 20. september 2020, klokken 16:01
Jeg liker å ha tekstspråket på engelsk, men vil ha talekommandoer på norsk. Er det mulig?
Nei, men motsatt går.
Dvs. du kan bruke Engelske stemmekommandoer selvom tekstene er satt til Norsk.
Jeg har engelsk tekst på menyene og bruker norsk til stemmestyring. Den svarer/bekrefter med engelsk tekst på skjermen, men ser ut til å fungere så lang tid allefall:)

Sent from my IN2023 using Tapatalk


orl7368

"Bacon i rompa." tolker bilen til å skru ned setevarmen ett hakk.

ToWalkOrDrive

Ser ut som jeg enten må få koblet Model Y'en til WIFI og oppdatert software, eller så må jeg snakke kinesisk til bilen. Når jeg sier "I am cold" osv så står det bare at temperaturen er synkronisert mot passasjerende". Samme om jeg sier warm. Står fortsatt fast på 20 grader. Andre kommandoer resulterte at jeg endte på google. Må gjerne inn å konfigurere noe et sted. Prøvde og på norsk. Den så ut til å forstå (den skrev det jeg sa), men kom med ulogiske handlinger.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA