Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stemmekommandoer på norsk (liste)

Startet av Motorwatt, tirsdag 03. mars 2020, klokken 13:30

« forrige - neste »

Motorwatt

Har laget en liste hvor jeg har sjekket hva som virker, men husk at flere av kommandoene kan sies på forskjellige måter. Etterhvert (hvis jeg gidder) kan jeg lage dette i et publiserbart Google regneark.

NB! Listen er ikke komplett, og foreløpig ikke kategorisert.

Kommenter hva nytt du finner, så skal jeg oppdatere dette innlegget.

Alle kommandoer i hovedmenyen kan åpnes ved å si "Åpne...."

(Bildene er klikkbare for større visning)
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Counterpointer

#1
Bra tiltak

Har lurt litt på forskjeller mellom S, X og 3.

Noen kommandoer går jo på tvers selv om de ikke virker, f.eks «åpne takluke» som registreres på Model 3 (som jo ikke har dette)

Edit; så du hadde merknad på åpne hanskerom for kun Model 3

Counterpointer

Slå på rattvarme virker vel i S og X med vinterpakke.

turfsurf

"Jeg er varm/kald" senker/øker temperaturen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

hoffa

P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

z4rd

#6
Bra tiltak!

Men dette forutsetter at man har språket i bilen/menyen satt til Norsk, ikke sant?

Personlig trives jeg best med engelsk brukergrensesnitt - men skulle gjerne hatt stemmekommandoer på norsk. Hvis det finnes et triks for å få til dette, så lytter jeg. Er ivrig bruker av de engelske kommandoene iaff - men kan fort bli kleint med andre folk i bilen :)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

geear

Skiftet fra engelsk til norsk nå, for samme hvor god (ok, iallfall middels) jeg syns jeg selv måtte være i engelsk, så er det bare å innse at bilen knapt fatter noe av det jeg vil fortelle den, iallfall ikke på første forsøk, men på norsk nå, så er det overraskende bra. Absolutt verdt å bytte språk.

"Spill" funker forøvrig også etter "pause".

Teslalita

Jeg er varm. Temperaturen økt med 1,5 grader. Står det i displayet. Samme resultat om jeg sier jeg er kald. Så her er det en fin bug. 2020.8.2.

Motorwatt

#9
Dialekttrøbbel?  ;D Virker riktig på min bil. Prøv med "jeg fryser" for å få det varmere.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Teslalita på fredag 27. mars 2020, klokken 13:02
Jeg er varm. Temperaturen økt med 1,5 grader. Står det i displayet. Samme resultat om jeg sier jeg er kald. Så her er det en fin bug. 2020.8.2.
Demonstrerte det for madammen for noen dager siden, fungerte fint i begge retninger her..

Elmo

#11
Sitat fra: Teslalita på fredag 27. mars 2020, klokken 13:02
Jeg er varm. Temperaturen økt med 1,5 grader. Står det i displayet. Samme resultat om jeg sier jeg er kald. Så her er det en fin bug. 2020.8.2.
Ikke helt 100% her heller (TM3 2020.8.1):
- Zoom inn     Zoomer kartet inn/nærmere
- Zoom ut      Zoomer kartet nærmere
- Zoom in      Zoomer kartet nærmere
- Zoom out    Zoomer kartet ut (lenger unna)

- setevarme lavere        senker kupe-temeraturen 1,5 gr
- setevarme kaldere      senker kupe-temeraturen 1,5 gr
- sete kaldere               senker kupe-temeraturen 1,5 gr
- jeg er varm i rompa    senker kupe-temeraturen dønn i bånn (LAV)  :o :D

Men "hanskerom" funker hver gang, uten å si åpne (men er vel ikke stort annet å gjøre med ett lukket hanskerom  ;) )
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Teslalita

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. mars 2020, klokken 13:04
Dialekttrøbbel?  ;D Virker riktig på min bil. Prøv med "jeg fryser" for å få det varmere.
Pussig men hadde sen ikke forstått hba jwg sa ville swt ikke stått riktig på displayet vel.

Motorwatt

Det har du rett i, men det sa du ikke noe om  :D Virker som sagt bra i min bil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Teslalita

Sitat fra: Motorwatt på fredag 27. mars 2020, klokken 13:04
Dialekttrøbbel?  ;D Virker riktig på min bil. Prøv med "jeg fryser" for å få det varmere.
Siden teksten vises rett i displayet har jeg ingen forklaring.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA