Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Plattform. "Ombygd fossil"

Startet av Olemann, mandag 02. mars 2020, klokken 21:53

« forrige - neste »

Øyvind.h

Aner ikke jeg :) Jeg har ikke sjekket utstyrsnivå, pris, incentiver, garantier, salgsvolum etc. i Norge vs andre land. Så jeg har ikke noe grunnlag for å vurdere pris og innhold i Norge vs Sverige.
Det jeg har registrert for eNiro`en isolert er at prisen er presset oppover og oppover av forhandler helt siden lansering, uavhengig av konkurrentanalyse.
Og ja - jeg synes eNiroen nå er litt dyr sammenlignet med alternativer som har dukket opp. Jeg hadde eNiroen selv veldig kort, og det er en kurant totalpakke så lenge prisen er ok.

XC40`en virker å være i en litt annen klasse enn eNiro, og er helt klart verd mer i mine øyne. Kjenner bare en som har bestilt XC40, og for vår del blir den alt for liten dessverre. Men elektrisk Volvo er jo ikke feil :) Med mindre en har et horn i siden til Kina da. Men da må en jo vurdere etikk ved diverse andre selskaper også....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: oivindg på lørdag 03. oktober 2020, klokken 19:16Ja, det er litt dumt å ha en tunnel i baksetet, men hvor stort problem er det? Tunnelen gir torsjonsstivhet til karosseriet på en ganske effektiv måte, og er kun en ulempe hvis det skal sitte tre voksne i baksetet.

Dette med tunnel i baksetet dukker ofte opp som et famlende "lys og lykte" argument når en forsøker å finne negative forhold ved en bil. Jeg har hatt elbil både med og uten tunnel. I praksis er forskjellen null og niks.
Om en voksen sitter i midten, hvor ofte sitter personen med bena helt inntil hverandre? Alle sitter med bena naturlig mer eller mindre litt fra hverandre, og føttene havner på hver side av tunnelen. På en del biler stikker midtkonsoll på rad 1 litt ut i rad 2, og da vil en voksen med bena tett samlet ende med å krasje leggen i midtkonsoll. Det blir rett og slett litt komisk korttenkt å lage slike problemer ut av tunnelen :)

Om unger sitter i midten vil de sette pris på et litt høyere gulv, altså positivt med tunnel.

Skal en ha tre voksne i baksetet er det primært bilens bredde som er problemet, ikke tunnelen. For oss som har to barn og hund i sele i midten legger vi på langtur ofte en lett bag eller to oppå tunnelen og et seteunderlag på toppen. Da har hunden flat liggeplass. Tunnelen ser vi aldri og er aldri borti noen praktiske ulemper ved. Bredden i XC40 kan jeg ikke tenke meg at tilbyr 3 voksne komfortabel plass i baksetet uansett.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Trond.m

Trodde jeg siterte @Contango, men kommentarer er likevel aktuell 😉.

Mener ikke det er grunnlag for å hevde at elbilene er overpriset i Norge som resultat av mva frittak. Konkurransen er reell, og grunnen til at Kona og e-Niro har blitt dyrere skyldes nok primært svekkelse av NOK.

Og jeg oppfatter XC40 som riktig priset i dag, men i likhet med alle andre elbiler, så må man forvente at pris/ytelse faller over tid.

Skorpo

Magnus Ödling i Volvo ned litt produksjonsfilosofi - og om å lære av erfaringar frå polestarproduksjonen:
https://m.youtube.com/watch?v=oiA_-zD5B6Q

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 07. oktober 2020, klokken 10:28

Dette med tunnel i baksetet dukker ofte opp som et famlende "lys og lykte" argument når en forsøker å finne negative forhold ved en bil. Jeg har hatt elbil både med og uten tunnel. I praksis er forskjellen null og niks.
Jeg har og elbiler med og uten tunnel bak, og er ikke i tvil om hva jeg foretrekker.

Litt avhengig av tunnelens utforming selvfølgelig, men den er bl.a i veien hvis man går inn på ene siden og skal over til den andre.

Det er også litt mere klønete med tanke på rengjøring.

Så absolutt ikke noen dealbreaker, oppleves bare unødvendig. Litt som startknapp når man har keyless.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oivindg

Etter å ha kikket litt mer bevisst på forskjellige elbiler, må jeg si at jeg faktisk foretrekker løsningen til Polestar og Volvo. Jeg vil heller ha en tunnel enn et tykt gulv der jeg har føttene.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

mroek

Sitat fra: oivindg på torsdag 29. oktober 2020, klokken 10:46
Etter å ha kikket litt mer bevisst på forskjellige elbiler, må jeg si at jeg faktisk foretrekker løsningen til Polestar og Volvo. Jeg vil heller ha en tunnel enn et tykt gulv der jeg har føttene.

Jeg synes mange overdriver ulempene ved denne tunnellen. Bilen har såpass smalt baksete at det i praksis er en 2+2 uansett, og hvis man skal ha tre personer i baksetet, så er det antakelig primært barn, som ikke vil plages nevneverdig av denne uansett.

Jeg vil heller ha tunnellen og et dypere gulv på sidene, enn et høyere flatt gulv som gjør at avstanden fra sitteputen og til gulvet blir irriterende liten og gir spiss knevinkel.

Hvis høyden til sitteputen er den samme, så er det jo åpenbart bedre å ikke ha tunnell, det er klart.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Poenget er vel å fjerne humpen, ikke å bygge opp gulvet, slik at 3 voksne får ok beinplass.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: RJK på torsdag 29. oktober 2020, klokken 18:32
Poenget er vel å fjerne humpen, ikke å bygge opp gulvet, slik at 3 voksne får ok beinplass.

Joda, men i enkelte andre biler (tør ikke nevne navn her) er det jo nettopp høyere gulv som er resultatet. Og det er etter min mening mer dritt enn hump.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

RJK

Joda, når man prøver å lage lav bil, men likevel skal ha 10-15 cm høy batteripakke under gulvet, så blir det litt gi og ta. I en bil som XC40 burde det være plass til å oppnå begge deler, batteri under gulvet og sitte passe høyt.


Ser jo at TMY får noe jeg savner i egen bil, bortsett fra masse mere plass ellers, men og det med plass under forsetene så baksetepassasjerene kan putte føttene under der når man vil strekke ut. Eller som et alternativt sted å legge ladekabler når man er på tur. Eller plastboks med diverse ting man vil ha lett tilgjengelig uten at det skal fylle opp og rote til kupéen.


Håper XC40 også gir slik plass under setene. Litt dårlig husk nå, og sjekket vel ikke det godt nok, men tror ikke PS2 har særlig plass under setene, der heller.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

mroek

Sitat fra: RJK på torsdag 29. oktober 2020, klokken 18:46
Håper XC40 også gir slik plass under setene. Litt dårlig husk nå, og sjekket vel ikke det godt nok, men tror ikke PS2 har særlig plass under setene, der heller.

Hvis forsetene på PS2 står i laveste posisjon, så er det minimalt med plass under, men om man hever dem litt (som mange foretrekker for å få bedre oversikt), så blir det plass under dem til baksetepassasjerens føtter.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

oivindg

I følge de Volvoselgerne jeg har snakket med, er innvendig plass helt lik ICE-variantene. Jeg er fortsatt litt spent på dette.

Svensk Auto, Motor og Sport sier i alle fall at det er ganske god plass til føttene bak i sin YouTubevideo.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2021 Volvo XC40 P8
2011 BMW R1200R (MC)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA